تاریخ :۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اجرا و طراحی روف گاردن یا بام سبز یا پشت بام سبز 

  • اجرا و طراحی روف گاردن یا بام سبز یا پشت بام سبز

    روف گاردن یا بام سبز یا پشت بام سبز به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که شامل محوطه‌سازی، فضای سبز و المان‌های همراه اتلاق می‌شود که برروی سقف ساختمان‌های مختلف ایجاد می‌شود و این فضا در برخی موارد با زمین (سقف) هم سطح بوده و گاهی اختلاف سطح دارد و دارای مراحل مختلف ساختن است.

    طراحی اولیه وثانویه وتکمیلی روف گاردن
    برآورد ریالی پروژه روف گاردن
    روش اجرای طرح درسطح پشت بام
    محوطه‌سازی با استفاده از مواد و مصالح استاندارد و سبک مخصوص روف گاردن (مانند سیمان، آجر-سنگ و…)
    ایزوله لاسیون روف گاردن
    ایجاد زهکش و فیلتر و لایه‌بندی سطح زیرین
    خاک مناسب مخصوص روف گاردن
    طراحی و کاشت گیاهان مخصوص روف گاردن
    آبیاری اتوماتیک یا دستی
    درصورت لزوم نورپردازی
    آلاچیق
    باربیکیو
    آبنما

    اجرا و طراحی روف گاردن یا بام سبز یا پشت بام سبز

    روف گاردن

    در شهرها به علت افزایش قیمت زمین، شهرداری به دنبال راه‌حل‌ برای ارائه خدمات است. ایجاد فضای مناسب هم در زیرزمین و هم‌سطح خیابان‌ها بسیار گران است و درنتیجه استفاده از فضای پشت بام‌ها یا روف گاردن به زودی رشد خواهد کرد. با پیشرفت علم و کشف مواد جدید، می‌توان بر روی بام هر خانه، آپارتمان، بیمارستان و… یک باغ زیبا یا بام سبز با گیاهان کوچک و بزرگ ایجاد کرد. به نظر شما آیا می‌توان در زندگی پرهیاهوی شهری، زمان‌های کوتاهی که برای فراغت دارید را در باغ اختصاصی خودتان، و در محیطی سرسبز و با چشم اندازی زیبا بگذرانید؟

    آیا می‌توانید تصور کنید در تعطیلات آخر هفته، ناهار را در کنار خانواده‌تان در باغ خودتان صرف کنید؟ روف گاردن یا بام سبز (Roof Garden) پاسخی برای سوالات بالاست! خودتان را در روف گاردن منزل، محل کارتان یا هر فضایی تصور کنید. فضای سبز باغ شما مشرف به شهر است و شما می‌توانید مناظر شهر را از آن ببینید. در نقطه‌ای از باغ شما، آب از آبشار به پایین می‌ریزد؛ قطرات آب چون مروارید در فضای محوطه معلق مانده و به سوی استخر جاری می‌شود.

    طراحی و اجرای بام سبز یا پشت بام سبز یا روف گاردن

    اجرا و طراحی روف گاردن یا بام سبز یا پشت بام سبز

    طراحی روف گاردن

    به  طور کلی در طراحی روف گاردن چه در طراحی ساختمان جدید و چه در نوسازی یا بهینه‌سازی ساختمان قدیمی‌تر بسیار ساده است و نتیجه‌ی آن بالابردن کیفیت ساختمان از هر نظر و در نتیجه بهینه‌سازی سبک زندگی استفاده کنندگان خواهد شد. برای طراحی روف گاردن می‌توان از مواردی مثل آب‌نما، آلاچیق، گلدان‌های ثابت، پرگولا، چمن طبیعی و مصنوعی، نیمکت، آشپزخانه و محل‌هایی جهت آفتاب گرفتن استفاده کرد. حتی میتوانیم از سبکهای باغسازی متنوع مانند باغ ایرانی، ژاپنی، مدرن یا آمریکایی در طراحی روف گاردن استفاده کنیم.

     

    ۸ مورد از مزایای روف گاردن

    با افزایش آلودگی هوا ترافیک شلوغی و کمبود فضای سبز و معضلات دیگر شهرهای بزرگ ایجاد فضای سبز در پشت‌بام‌ها یا همان روف گاردن باعث تحولات فراوانی در شهرها می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    o             ایجاد فضایی مناسب و سرسبز برای اهالی ساختمان

    o             کاهش گرمای داخلی ساختمان

    o             تأثیر در آب‌وهوای شهری

    o             کم کردن آلاینده‌های هوا و فیلتری طبیعی

    o             کاهش آلودگی‌های صوتی

    o             محافظت بام در برابر صدمات و طولانی‌تر شدن عمر بام

    o             جذب آلودگی‌های معلق و جذب کربن توسط گیاهان استفاده‌شده در بام سبز

    o             جلوگیری از هدر رفتن آب و کاهش هزینه‌های فاضلاب

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    طراحی روف گاردن

    یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های باغچه‌های روی بام، میزان نور آفتابی است که در طول ساعات روز دریافت می‌کند و می‌تواند محیطی دنج و خصوصی برای استراحت، پذیرایی و پرورش گیاهان باشد.

    برای ساختن یک باغچه، با توجه به شرایط خاص این محوطه، به خدمت گرفتن مشاوران حرفه‌ای مورد نیاز است که با انجام عملیات نقشه برداری دقیق و انجام محاسبات گوناگون و انتخاب مواد مناسب و اجرای صحیح، به محوطه شخصیتی خاص ببخشند.

    سه روش برای اجرای بام سبز وجود دارد:

    متمرکز: در این روش نیاز به ساختمانی است که تحمل بار گیاه را داشته باشد.

    گسترده: این نوع سبک بیشتر از گیاهان رونده استفاده شده و نیازمند عایق‌بندی مناسب است.

    مدو لار: در این مدل از گیاهان جعبه‌ای استفاده می‌شود و در همه‌ی پشت بام‌ها قابل اجرا است و نیازمند آبیاری قطره‌ای است.

    اجرا و طراحی روف گاردن یا بام سبز یا پشت بام سبز

    فیلترینگ روف گاردن

    فیلترینگ در بام سبز به عملیاتی اتلاق میشود که طی آن از انتقال املاح خاک به لایه‌های پایین‌تر جلوگیری می‌گردد. این عمل به واسطه قرار دادن لایه‌ای از الیاف، انجام می‌پذیرد. عدم انجام این عملیات باعث تغییر بافت خاک و مسدود شدن مسیر‌های زهکشی روف گاردن می‌شود.

    پوشش گیاهی و آبیاری روف گاردن ( بام سبز )

    داشتن تیم متخصص و با تجربه طراحی و اجرای فضای سبز در زمینه roof-garden (بام سبز)، متناسب با ویژگی‌های اقلیمی (شامل نور، جهت و شدت وزش باد، آب و …) و طراحی صورت گرفته برای روف گاردن (بام سبز)، طرح کاشت را به کارفرما ارائه می‌دهند. در طراحی کاشت تمرکز اصلی بر انتخای گونه‌های گیاهی مقاوم به شرایط محیطی شدید و گیاهان همیشه سبز می‌باشد.

    همچنین با توجه به مسئله کمبود آب در کشور ما، بالا بودن هزینه‌های نگهداری و … جهت سهولت برای افرادی که به دلیل مختلف (مانند مشغله کاری، حجم بالای سفر در طول سال و …) امکان نگهداری و آبیاری گیاهان را ندارند، استفاده از آبیاری اتوماتیک برای تنظیم شرایط در فصول گرم و سرد سال در کلیه ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و … موجود می‌باشد.

    بام سبز-روف گاردن

    پردیس سبز پارسیان با ارائه مشاوره و بازدید رایگان در فواصل مشخص امکان استفاده از این سیستم را برای همه امکان‌پذیر نموده است. آبیاری اتوماتیک به صورت قطره‌ای میباشد و مجهز به یک کنترلر می‌باشد. با توجه به نوع گیاهان و تراکمی که دارند برنامه مشخصی جهت آبیاری به دستگاه میدهند که این عمل در دفعات و در فواصل زمانی مختلف به طور منظم صورت می‌گیرد.

    از دیگر منابع نیز بیشتر بدانید:

    https://balconygardenweb.com/

    https://www.thinkoutsidegardens.com.au/

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *