تاریخ :۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فلفل دلمه ای سبز

  • در دی مگ همه چیز را در مورد فلفل دلمه‌ای سبز بدانید:

    فلفل دلمه ای سبز

    • نام علمی :  Capsicum frutscene grossum
    • خانواده : Seolanacea

    فلفل دلمه‌ای سبز دارای میوه‌های بزرگ و پر حجم بوده که اغلب در انتهای آن‌ها یک فرورفتگی دیده می‌شود. بدنه‌ی میوه‌ی آن کاملا صاف نیست و دارای شیارهایی می‌باشد. تکثیر آن از طریق بذر در اواخر زمستان و اوایل بهار می‌باشد. ۱۲ تا ۱۰ روز جوانه زنی بذرها طول می‌کشد. فلفل دلمه‌ای سبز یا فلفل دلمه‌ای (Capsicum annuum) معمولاً به عنوان سبزیجات در نظر گرفته می‌شوند، اگرچه از نظر فنی نوعی میوه هستند.
    فلفل دلمه‌ای سبز دیواره‌های ضخیمی دارد، زنگوله‌ای شکل است و به سادگی فلفل دلمه‌ای نارس است. آن‌ها نسبت به فلفل قرمز و زرد کمتر شیرین هستند و کمی طعم تلخ دارند.
    آن‌ها بسیار مغذی هستند و یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما هستند. در ادامه ۶ مزیت شگفت‌انگیز فلفل سبز را ارائه می‌دهیم.

    فلفل دلمه ای سبز

    فواید فلفل دلمه‌ای سبز

    ۱- منبع غنی از مواد مغذی

    فلفل دلمه‌ای سبز مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراهم می‌کند. به علاوه، آن‌ها منبع خوبی از فیبر و کربوهیدرات نسبتا کم هستند.
    فلفل سبز حاوی مقادیر کمتری ویتامین و مواد معدنی دیگر از جمله تیامین (B۱)، منیزیم، مس و ویتامین E است.
    فلفل دلمه سبز به ویژه سرشار از ویتامین C است. از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، بدن شما نمی‌تواند آن را به خوبی ذخیره کند، بنابراین باید به طور منظم آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.
    ویتامین C برای بسیاری از عملکردهای ضروری بدن از جمله عملکرد مناسب ایمنی، سنتز کلاژن، متابولیسم مواد مغذی و غیره مورد نیاز است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و از سلول‌های شما در برابر آسیب اکسیداتیو مضر محافظت می‌کند.
    فلفل همچنین منبع خوبی از ویتامین B۶ است که در متابولیسم مواد مغذی، عملکرد سیستم ایمنی و سنتز انتقال دهنده‌های عصبی (ایجاد پیام رسان‌های شیمیایی) نقش دارد. همچنین به ایجاد هموگلوبین، پروتئینی که اکسیژن را درون گلبول‌های قرمز خون حمل می‌کند، کمک می‌کند.
    این سبزی ترد همچنین حاوی پروویتامین A است که بدن شما می‌تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند.
    علاوه بر این، فلفل‌های شیرین سبز کم کالری و نسبتاً کم کربوهیدرات هستند. به علاوه، آن‌ها منبع خوبی از فیبر هستند.

    ۲- برای سلامت روده مفید است

    فلفل منبع خوبی از فیبر است که برای سلامت روده ضروری است.
    افزودن غذاهای غنی از فیبر مانند فلفل به رژیم غذایی شما می‌تواند کمک کند. یک فنجان (۱۵۰ گرم) فلفل سبز خام حاوی ۰.۰۸ اونس (۲.۵ گرم) فیبر است.
    مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف فیبر می‌تواند از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و بیماری التهابی روده (IBD) محافظت کند.
    خوردن غذاهای غنی از فیبر همچنین می‌تواند با جلوگیری از یبوست و ارتقای تعادل باکتری‌های روده سالم به عملکرد بهینه سیستم گوارش شما کمک کند.
    سعی کنید فلفل دلمه‌ای سبز خرد شده را با هوموس میل کنید یا فلفل دلمه سبز خرد شده را به سالاد، چیلی و سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید تا فیبر بیشتری افزایش دهید.

    ۳- حاوی ترکیبات گیاهی مفید برای سلامتی است

    فلفل دلمه‌ای سبز حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.
    به عنوان مثال، این سبزی فلاونوئیدها، ویتامین C، ترکیبات فنولیک و کاروتنوئیدها را فراهم می‌کند که همگی اثرات ارتقاء دهنده سلامتی دارند.
    یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که غلظت ترکیبات فعال زیستی را در فلفل شیرین تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که در مقایسه با فلفل قرمز، نارنجی و زرد، فلفل دلمه سبز دارای اسیدهای فنولیک بیشتری است، از جمله یک نوع قوی به نام اسید p-کوماریک.
    مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از اسیدهای فنولیک ممکن است در برابر برخی بیماری‌ها مانند مقاومت به انسولین، کبد چرب، زوال ذهنی و بیماری‌های قلبی محافظت کنند.
    علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که عصاره فلفل دلمه‌ای سبز فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به عصاره فلفل دلمه‌ای قرمز، نارنجی و زرد دارد.
    خوردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها – مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای فلفل سبز – از چندین جهت برای سلامتی شما مفید است.
    به عنوان مثال، یک بررسی بزرگ در سال ۲۰۱۸ از ۶۹ مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر ویتامین C و کاروتنوئیدها و یا داشتن غلظت خونی بالاتر از این آنتی اکسیدان‌ها با کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان و مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط است.

    ۴- ممکن است سلامت قلب و چشم را ارتقا دهد

    افزودن میوه ها و سبزیجات بیشتر مانند فلفل دلمه سبز به رژیم غذایی خود یک راه هوشمندانه برای ارتقای سلامت قلب و چشم است.
    مطالعات متعدد رژیم های غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات را با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط دانسته اند.
    علاوه بر این، فلفل دلمه ای سبز سرشار از لوتئین است، یک ماده مغذی کاروتنوئیدی که برای سلامت چشم ضروری است. لوتئین به محافظت در برابر آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور به سلول های گیرنده نوری در چشم شما کمک می کند.

    فلفل دلمه ای سبز

    ۵- می‌تواند به شما در حفظ وزن بدنی سالم کمک کند

    فلفل دلمه ای سبز کم کالری، سرشار از فیبر و سرشار از مواد مغذی دیگری است که بدن شما برای عملکرد بهینه به آن نیاز دارد. این باعث می‌شود آن‌ها به یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی تبدیل شوند.
    با این حال، بهتر است به جای افزایش مصرف فلفل، میوه‌ها و سبزیجات مختلف بخورید.
    این به این دلیل است که افرادی که کل میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مقدار کمی محصول مصرف می‌کنند، سطح چربی بدنشان پایین‌تر است و وزن کمتری دارند.
    مطالعات همچنین نشان می‌دهد که افرادی که میوه و سبزیجات زیادی می‌خورند معمولاً چربی احشایی کمتری دارند – نوعی چربی شکم عمیق که به شدت با افزایش خطر بیماری مرتبط است – نسبت به افرادی که کمتر محصول می‌خورند.
    بنابراین، برای بهبود کیفیت کلی رژیم غذایی و ارتقای وزن بدن سالم، سعی کنید نه تنها از فلفل دلمه سبز، بلکه سایر میوه‌ها و سبزیجات را نیز در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود بگنجانید.

    ۶- همه کاره و خوش طعم

    فلفل دلمه‌ای سبز بسیار مغذی است. به خاطر داشته باشید که فلفل دلمه سبز کمتر از فلفل قرمز، زرد و نارنجی شیرین است. نسخه سبز همچنین دارای کاروتنوئیدها و فلاونوئیدهای کل کمتری است اما اسیدهای فنولیک بیشتری دارد.
    بنابراین، ممکن است بخواهید همه رنگ‌های فلفل دلمه‌ای را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مزایای ترکیبات مغذی متنوع آن‌ها بهره‌مند شوید.

    شرایط کاشت فلفل دلمه ای سبز و هر آنچه که درباره آن باید بدانید

    ۱- آب و هوا

    فلفل دلمه ای سبز ریشه‌ای ضعیف دارد از این رو به آب نیاز دارد. حداقل دما برای جوانه زنی ۱۱ درجه است. این نوع فلفل سبز، در هواهای گرم‌تر رنگ سبز‌تر و در هواهای خنک‌تر کمرنگتر تولید میکند. فلفل‌ها مانند گوجه فرنگی  و بانجان یک سبزی فصل گرم هستند و بسیار به سرما حساس می‌باشند، کلیه نیاز‌ها و احتایاجات آن‌ها مانند گوجه فرنگی و بادنجان می‌باشد.

    ۲- خاک

    فلفل‌ها، در زمین‌های سبک و قوی و آفتاب گیر باpH بین ۶/۵ تا ۷/۵ می‌باشد. محصول خوب می‌دهد.
    مناسبترین خاک کوکوپیت و پرلیت است.

    ۳- کاشت

    برای کشت خانگی می‌توان بذر فلفل را مستقیما در گلدان کوچکی نشا کرد و بعد از چند برگی شدن به خاک باغچه منتقل کرد و یا اینکه مستقیما بذور را در گلدان محتوی کود پوسیده وخاک برگ کاشته و گلدان را در محیط گرم خانه قرار داد. بعد از اینکه به ارتفاع ۱۲ سانتی متری رسید می‌توان گلدان آن را تعویض کرد و یا مستقیما به فضای بیرون منتقل نمود.
    با اینکه گیاه فلفل گرما و فصل گرم را دوست دارد باید توجه داشت که دمای بیش از ۲۸ درجه سانتی گراد موجب پژمردگی وعدم گلدهی آن می‌شود.
    فلفل‌ها را می‌توان با فاصله حداقلی ۳۰ سانتی متری از یکدیگر کاشت.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    فلفل دلمه ای سبز

    ۴- داشت

    دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول  ۶۰ تا ۱۲۰ روز به طول می‌انجامد. از آنجاییکه فلفل ساقه‌ای نرم و شکننده دارد پس از رشد می‌توان کنار آن از یک تکه چوب بعنوان قیم استفاده نمود. در دوره‌ای که گیاه گل می‌دهد باید برگهای آنرا با غبارپاش مرطوب نمود تا شرایط تشکیل میوه ایجاد شود. در این مرحله هر دوهفته یکبار بجای آبیاری باکود مایع گلدان را تقویت نمایید.

    کود حیوانی پوسیده و کمپوست برای تولید و بالابردن عملکرد استفاده میشود. صرف نظر از اینکه در باغچه یا در گلدان فلفل را می‌کارید، همیشه خاک آن را باید  مرطوب نگهدارید. مخصوصا زمانی که گیاه در حال رشد است باید همیشه خاک آن خیس باشد. البته باید گلدان و یا خاک باغچه شما زهکشی مناسبی داشته باشد زیرا که آبیاری زیاد نیز موجب گندیدن گیاه می‌شود. نور کافی و آفتاب مستقیم برای رشد آن بسیار موثر است و کمبود نور موجب پژمردگی گیاه می‌شود.

    ۵- برداشت

    فلفل دلمه‌ای سبز زمانی چیده می‌شوند که میوه به اندازه کامل خود رسیده باشد اما دانه‌ها هنوز کاملاً بالغ نشده اند. این معمولاً حدود ۱ ماه پس از گلدهی یا ۷۰ روز پس از کاشت است. میوه‌ها با دست در فواصل ۷ تا ۱۴ روزه در یک دوره برداشت حدود ۳ ماهه چیده می‌شوند.

    آن‌ها را معمولاً با کاسه گل و ساقه میوه می‌چینند، زیرا باکتری‌ها و قارچ‌ها ممکن است اسکار باقی مانده از برداشتن کاسه گل را آلوده کرده و باعث پوسیدگی پس از برداشت شوند. میوه‌های برداشت شده را می‌توان تا ۱۴ روز، ترجیحاً در شرایط مرطوب خنک (۷ تا ۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۹۵ درصد) نگهداری کرد. تهویه ممکن است برای حذف اتیلن انباشته شده توصیه شود که رسیدن میوه را تسریع می‌کند. فلفل‌های رسیده ۲ تا ۳ هفته دیرتر از فلفل‌های سبز برداشت می‌شوند، اما با همان روش رفتار می‌شوند. از آنجایی که تولیدکننده باید قبل از برداشت بیشتر منتظر بماند، میوه‌های رسیده معمولاً قیمت بالاتری نسبت به فلفل سبز دارند.

    برای خرید بذر فلفل دلمه ای سبز می توانید از طریق لینک به سایت دیبای سبز مراجعه کرده و به راحتی خرید کنید 🙂 !

    https://www.dibasabz.com/

    همچنین در دی مگ با عنوان “فلفل دلمه ای سبز کمرنگ” بخوانید 🙂

    از منابع دیگر نیز بیشتر بدانید:

    https://www.healthline.com/nutrition/foods/bell-peppers

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *