تاریخ :۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
از زمین خاکی تا باغ هلو؛ راهنمایی کامل برای آماده سازی خاک و زمین برای پرورش هلو

از زمین خاکی تا باغ هلو؛ راهنمایی کامل برای آماده سازی خاک و زمین برای پرورش هلو

  • برای دستیابی به بهترین محصول، از نظر حجم و کیفیت، باید شرایط خاک و زمین را برای کاشت نهال هلو مساعد کرد. به نظر کارشناسان نهالستان پالیز، مواردی مانند روش کاشت و فاصله درختان با یکدیگر تاثیر زیادی در میزان محصول درخت هلو دارد. این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهالستان در ایران، وظیفه تامین نهال برای اکثر نهالستان‌های کشور را به عهده گرفته است. از طریق وب‌سایت مجموعه می‌توانید برای استعلام قیمت نهال هلو و همچنین خرید نهال هلو و سایر انواع نهال‌های میوه اقدام فرمایید.

    راهنمایی کامل برای آماده سازی خاک و زمین برای پرورش هلو

    راهنمایی کامل برای آماده سازی خاک و زمین برای پرورش هلو

    الزامات خاک درخت هلو

    درخت هلو خاک‌های لومی شنی متوسط و با زهکشی خوب و عمق حدود ۱٫۲ متر را ترجیح می‌دهد. خاک‌های سنگین برای کاشت این گیاه نامناسب هستند؛ زیرا باعث ایجاد ناهنجاری‌های فیزیولوژیکی مانند کلروز شاخ و برگ و کاهش تولید می‌شوند. سطح PH بهینه خاک برای کاشت هلو، ۶ تا ۷٫۵ در نظر گرفته می‌شود. این گیاه به افزایش سطح شوری هم در خاک و هم در آب حساس است. علاوه بر این، هنگام انتخاب محل کاشت درختان هلو، اجتناب از مناطق مستعد یخبندان ضرورت دارد. زیرا درخت هلو به دمای پایین، به‌ویژه در زمان گلدهی (یخبندان اواخر بهار) کاملاً حساس است.

    باغ هلو برای داشتن حداکثر عملکرد و کیفیت مرغوب باید حداقل ۸ ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. برخی از کشاورزان، کاشت را در نقاط شمال با حداکثر شیب ۱۰ درصد ترجیح می‌دهند تا گلدهی را به تاخیر بیاندازند. اما در مناطقی که بادهای سرد قوی دارند، باید از این عمل اجتناب شود. قبل از کاشت نهال هلو، انجام آنالیز خاک برای تعیین خصوصیات خاک، تعداد مواد مغذی موجود و وجود آفات (مانند نماتدها) و عوامل بیماری‌زا (مانند Armillaria mellea) توصیه می‌شود. اگر خاک عاری از چنین موجوداتی نباشد، پرورش‌دهنده باید اقدامات اصلاحی مانند استفاده از ضدعفونی‌کننده را انجام دهد. همیشه با متخصص کشاورزی محلی خود مشورت کنید.

    از زمین خاکی تا باغ هلو؛ راهنمایی کامل برای آماده سازی خاک و زمین برای پرورش هلو

    آماده سازی خاک درخت هلو

    در سیستم‌های خاک‌ورزی معمولی، کشاورزان با هدف از بین بردن علف‌های هرز چند ساله (مانند علف‌های هرز مزرعه و چمن‌زار) و سست کردن خاک، مزارع خود را در عمق ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متری شخم می‌زنند. برای توسعه ریشه چند روز قبل از کاشت، بسیاری از کشاورزان برای افزایش حاصلخیزی خاک از کودهای پیش از کاشت مانند کود دامی (۲۰-۳۰ تن کود در هکتار) یا کود مصنوعی تجاری (خیلی قبل از کاشت نهال هلو) استفاده می‌کنند. پس از نصب سیستم آبیاری، در صورت وجود مشکل آلودگی یا آفات، کشاورزان می‌توانند مواد ضدعفونی‌کننده خاک را از طریق سیستم آبیاری اعمال کنند.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کاشت هلو می‌توانید به منابع آنلاین مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال، ویکی کشاورز و … مراجعه کنید. برای خرید نهال هلو و همچنین استعلام قیمت نهال هلو و سایر نهال‌ها می‌توانید به وب‌سایت پالیز نهال دسترسی داشته باشید.

    چند روش ساده برای شناسایی کمبود مواد غذایی در نهال هلو!

    کاشت نهال هلو، فاصله و تعداد آن‌ها در هکتار

    کاشت نهال‌های هلو در مزرعه می‌تواند در اواخر زمستان یا اوایل بهار (قبل از شکوفه دادن) انجام شود. اغلب نهال‌های هلو که برای فروش عرضه می‌شوند، درختان پیوندی یک تا ۲ ساله هستند. نهال‌ها به‌طور ایده‌آل باید قطر تنه ۱۲ تا ۱۶ میلی‌متری داشته باشند. در خاک‌های با زهکشی ضعیف، کشاورزان می‌توانند درختان هلو را در بسترهای مرتفع به‌طور متوسط با ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع بکارند.

    چند روش ساده برای شناسایی کمبود مواد غذایی در نهال هلو!

    چند روش ساده برای شناسایی کمبود مواد غذایی در نهال هلو!

    تولیدکنندگان عموماً درختان هلو را به‌صورت چهارگوش، مستطیل، متوازی‌الاضلاع یا ردیف می‌کارند. فواصل و مدل کاشت به پارامترهای مختلفی بستگی دارند. مهم‌ترین آن‌ها تنوع درختان است. شرایط آب‌و‌هوایی و خاک نیز بسیار مهم هستند.

    در مورد فواصل گیاهی، مدل‌های زیادی وجود دارند. برخی از فواصل متداول شامل ۷٫۳ x  ۵٫۵، ۶x  ۴٫۳، ۶x  ۳٫۷ متر هستند. از سوی دیگر، زمانی که در چهارگوش کاشته می‌شوند، برخی فواصل معمولی ۶×۶ متر و ۵٫۵×۵٫۵ متر هستند. با کاشت نهال هلو در فواصل  ۶×۶ متر، در هر هکتار ۲۷۰ درخت خواهید داشت.

    به‌طورکلی، هرچه فاصله بین درختان کمتر باشد، محصول در سال‌های اول زندگی آن‌ها بیشتر می‌شود. با این حال، درختان امید به زندگی کوتاه‌تری خواهند داشت، زیرا با رشد بیشتر، شروع به رقابت سخت با یکدیگر می‌کنند. این یک مشکل مهم در پرورش هلو و شلیل است.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    عمق مورد نیاز برای کاشت نهال هلو

    قبل از کاشت نهال‌های هلو، باید با هرس سبک ریشه‌ها، هرگونه بیماری یا قسمت‌های شکسته را از بین برد. سوراخ کاشت باید دو برابر پهنای توپ ریشه باشد تا ریشه‌ها هنگام قرار گرفتن در خاک خم نشوند. به‌طورکلی درختان جوان در فصل زمستان به‌صورت ریشه برهنه کاشته می‌شوند؛ اما اگر شروع به تولید برگ کرده‌اند، بهتر است آن‌ها را به‌صورت گلدانی (همراه با توده خاک) بکارید.

    نهال‌ها اغلب در همان عمقی که در نهالستان (۶۰ سانتی‌متر) کاشته شده‌اند، باید در زمین قرار بگیرند. عدم رعایت این مسئله منجر به مشکلاتی مانند کاهش سایز تاج گیاه می‌شود. هنگام قرار دادن درخت در سوراخ توصیه می‌کنیم ریشه‌ها را در همه جهات باز کنید و آن‌ها را با خاک سطحی فراوان بپوشانید. هنگام افزودن خاک باید آن را به‌آرامی فشار دهیم تا گودال‌ها پر شوند و آسیبی به سیستم ریشه‌های جوان و حساس وارد نشود.

    پس از کاشت، بهتر است آبیاری انجام شود. اگر هیچ کوددهی قبل از کاشت صورت نگرفته باشد، پرورش‌دهندگان می‌توانند ۶۰ تا ۱۱۳ گرم کود غنی از نیتروژن برای هر درخت استفاده کنند. روش دیگر این است که می‌توان از ۲۳۰ گرم کود ۱۰- ۱۰- ۱۰ برای هر درخت در نظر گرفت.

    عمق مورد نیاز برای کاشت نهال هلو

    عمق مورد نیاز برای کاشت نهال هلو

    خرید نهال هلو باکیفیت

    یکی از نکات مهم در زمان احداث باغ هلو، خرید نهال از مراکز معتبر است. با خرید نهال هلو از مکان‌هایی مانند نهالستان پالیز، خیال شما – در صورت نگهداری مناسب – از کیفیت محصول نهایی راحت خواهد بود. علاوه بر این کارشناسان این مجموعه به شما مشاوره‌های لازم را در زمینه کاشت، خاک، آبیاری و … ارائه خواهند داد. از طریق وب‌سایت پالیز نهال می‌توانید علاوه بر دستیابی به اطلاعات مفید در زمینه کاشت نهال هلو، برای استعلام قیمت نهال هلو نیز اقدام کنید.

    شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷ / ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

    آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

     

    **در راستای حمایت از کسب و کارهای مختلف، مجله کشاورزی دی مگ اقدام به جذب تبلیغات بصورت «بنر» و «رپورتاژ آگهی» از سوی کاسبان و مشاغل مختلف در کشور عزیزمان ایران می نماییم. جهت سفارش تبلیغات در مجله دی مگ و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید در ساعات اداری به شماره ۰۹۱۲۹۳۶۱۰۸۴ در واتس اپ، تلگرام، ایتا و یا روبیکا پیغام بگذارید، یا به آدرس ایمیل dimag.dibasabz@gmail.com مکاتبه کنید و یا تماس حاصل فرمایید.**

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *