تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳
بیماری ساق سیاه سیب زمینی (Blackleg of Potato) و مدیریت تلفیقی بیماری

بیماری ساق سیاه سیب زمینی (Blackleg of Potato) و مدیریت تلفیقی بیماری

  • بیماری ساق سیاه سیب زمینی (Blackleg of Potato) و مدیریت تلفیقی بیماری

    عامل بیماری:

    Pectobacterium atrosepticum(Van Hall) Gardan =Erwinia carotovora var. atroseptica (Van Hall) Dye

    تاریخچه اهمیت و انتشار

    ساق سیاه بیماری خطرناک ،غده،ها قطعات بذری و بوته های سیب زمینی است. این بیماری در آفریقا ،آسیا ،استرالیا ،آمریکای شمالی مرکزی و جنوبی شیوع دارد. ساق سیاه در فصول مرطوب و در مزارع آبیاری شده یک بیماری جدی است در ایالات متحده آمریکا در بعضی مزارع الودگی تا ۱۰ درصد و در مزارع اسکاتلند ۳۰ و حتی ۵۰ درصد آلودگی نشان میدهد. این بیماری در سال ۱۳۶۴ برای اولین بار در تعداد معدودی از مزارع رقم آئولا در اصفهان مشاهده شد و باعث آسیب و خسارت به محصول گردید.

    علایم بیماری

    گیاهان آلوده علایم مشخصی را نشان میدهند موقعی که گیاه کوچک است برگها زرد شده و به طرف بالا لوله میشوند. گیاهان آلوده تمایل به راست قامتی دارند. ابتدا بخش زیر زمینی ساقه سیاه میشود و با توسعه بیماری رنگ سیاه جوهری به طول چند سانتیمتر به طرف بالای ساقه پیشروی میکند. در مواردی که آلودگی شدید باشد گیاه پژمرده شده و از بین میرود.

    ساق سیاه سیب زمینی (Blackleg of Potato)

    ساق سیاه سیب زمینی (Blackleg of Potato)

    نسوج آلوده نرم و پلاسیده و حالت لزج پیدا میکنند و دسته های آوندی تغییر می یابند و بافت غده ها در محل اتصال استولون نرم و تیره رنگ میشوند. در برش طولی غده ی آلوده تغییر رنگ و فساد بافتها در امتداد محور طولی مشاهده شده که به طور نامنظم به طرف خارج توسعه می یابد و در غده های آلوده مرز بافت سالم و آلوده تیره و کاملاً مشخص است. شاخ و برگها علائم کلروز را نشان میدهند و حاشیه برگچه ها تمایل به لوله ای شدن به سمت بالا دارند.

    عامل بیماری

    عامل بیماری باکتری Pectobacterium atrosepticum (Van Hall) Gardan است که محیط کشت ائوزین متیلن بلو پرگنه های ریز و برآمده با حاشیه نامنظم و به رنگ سبز متالیک ایجاد میکند. این باکتری گرم ،منفی متحرک میلهای کوتاه و به ابعاد ۱/۵ تا ۳ × ۶ تا ۹ میکرومتر است و میتواند از قندهای لاکتوز و آلفا گلوکزاید استفاده کند و ساکارز را احیاء کرده و در دمای ۳۶ درجه سانتی گراد رشد نمی کند. قادر به ایجاد گاز از گلوکز نبوده و به آنتی بیوتیک اریترومایسین حساسیت ندارد.

    بیماری ساق سیاه سیب زمینی (Blackleg of Potato) و مدیریت تلفیقی بیماری

    بیماری ساق سیاه سیب زمینی (Blackleg of Potato) و مدیریت تلفیقی بیماری

    زیست شناسی و چرخه بیماری

    زمسانگذرانی این باکتری در خاک و غده های آلوده است و معمولاً آلودگی از غده بذری سرچشمه میگیرد. این بیماری بوسیله چاقوی آلوده به هنگام برش غده ها از غده های آلوده به غده سالم منتقل میشود. حشرات از جمله مگس دانه خوار ذرت Hylemia florilega و H. plantura میتواند بیماری را از غده های بذری آلوده به غده های سالم منتقل سازند. همچنین باکتری توسط مگس سرکه Drosophila melanogaster منتقل میشود. در شرایط مساعد غده ها التیام می یابند و کاشت گیاهان حساس در خاک مرطوب گیاه را برای توسعه بیماری مستعد میسازد.

    بیماری ساق سیاه سیب زمینی

    بیماری ساق سیاه سیب زمینی

    مدیریت تلفیقی بیماری (IDM)

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    ۱- کاشت غده های سالم و بدون برش یا زخم در اکثر کشورهای جهان از جمله ایران حداکثر آلودگی مجاز به این بیماری در مزارع تولید بذر مادری سیب زمینی کمتر از یک هزارم (۰/۰۰۱) در نظر گرفته میشود

    ۲- غده های برش داده شده باید قبل از کاشت کاملاً چوب پنبه ای شده باشند.

    ۳- نگهداری غده های بذری در دمای ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد قبل از کاشت و سپس نگهداری به مدت ۲ روز در دمای فوق و رطوبت نسبی بالا و تهویه خوب

    ۴- جلوگیری از کاشت غده ها در خاک سرد و مرطوب.

    ۵- رعایت اصول بهداشتی در نگهداری غده ها جهت به حداقل رساندن آلودگی

    ۶- جلوگیری از آلودگی به وسیله مگس دانه خوار ذرت و مگس میوه

    ۷-  افزایش مصرف کود ازته و کوددهی کامل آلودگی را کاهش میدهد.

    ۸- استفاده از ارقام مقاوم بهترین روش کنترل بیماری است.

    منبع: کتاب بیماری های مهم صیفی، جالیز و سبزی در ایران، مصطفی درویش‌نیا، علی دهقانی. انتشارات سروا و تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی(تاک)، ۱۳۹۳.

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *