تاریخ :۳۱ فروردین ۱۴۰۳
بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی

بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی

  • بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی

    • نام علمی: Phytophthora infestans (Mont.) de Bary

    بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی (Late Blight of Potato) با نام علمی Phytophthora infestans (Mont.) de Bary در اوایل سال ۱۸۳۰ دیده شد و در سال ۱۸۴۵ در اروپا همه جاگیر گردید به طوری که در ایرلند منجر به قحطی معروف ایرلندی شد. در ایران این بیماری روی گوجه فرنگی سیب زمینی و بادمجان در مناطق سواحل دریای خزر دزفول و خوی اردبیل و مرکزی شیوع دارد.

    بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی

    بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی

    علایم بیماری

    در گوجه فرنگی علایم در خزانه به صورت لکه های کوچک و قهوه ای که بعد از چند روز برگها چروکیده شده و در پشت برگ در محل لکه ها اندام باردهی قارچ به رنگ خاکستری مایل به سفید دیده میشوند. چنانچه در خزانه مبارزه نشود، در مزرعه لکه های درشت و آبسوخته تولید شده و در محل اتصال دمبرگ اصلی به ساقه و محل اتصال میوه به دم میوه برگ به میوه میوه به ساقه لکه های کم و بیش درشت مشاهده شده که سبب شکستن ساقه و افتادن میوه از ساقه میشود.

    در هوای مرطوب که رطوبت تداوم دارد تمام قسمتهای نرم هوایی گیاه سوخته شده و بوی نامطبوعی تولید کرده و با کاهش رطوبت و خشک شدن هوا فعالیت قارچ متوقف میشود. برگها سیاه و پیچیده شده و سرانجام خشک میشوند و در پشت برگ اثری از اندام باردهی قارچ دیده نمیشود. چنانچه رطوبت هوا بالا رود فعالیت مجدد قارچ شروع و به سرعت گسترش می یابد.

    عامل بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی

    عامل بیماری قارچ (Phytophthora infestans (Monde Bary است. این قارچ متعلق به خانواده Pythiaceae از راسته Peronosporales، رده Oomycetes و سلسله Stramenopila (Chromista) است. این قارچ دارای اسپورانژیوفورهای شفاف، منشعب و دارای رشد نامحدود است. اسپورانژ با دیواره نازک تخم مرغی و شفاف به ابعاد ۳۸- ۲۱ × ۲۳-۱۲- میکرومتر با پستانک انتهایی است. اسپورانژ ممکن است مستقیماً جوانه زده و تولید هیف نماید، ولی در هوای خنک ممکن است تولید زئوسپور کند.

    هر کدام از این زئوسپورها داری دو تاژک شلاقی و پروش است. اندامهای جنسی آگون و آنتریدی از نوع آمفی جینوس است. چنانچه تیپ سازگار قارچ وجود داشته باشد آمیزش کرده و تولید سلول تخم یا اسپور که دارای دیواره ضخیم و به رنگ روشن قهوه ای تیره میکند که فقط از آمیزش نژادهای A2 و AT بوجود می آیند.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید
    عامل بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی سیب زمینی

    عامل بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی سیب زمینی

    زیست شناسی و چرخه بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی سیب زمینی

    قارچ Phytophthora infestans معمولاً در غده های آلوده سیب زمینی در انبار و در بذر و بقایای آلوده گوجه فرنگی در مزرعه زمستانگذرانی می کند. عامل بیماری بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی از طریق غده های بذری و یا سیب زمینی های خوراکی و نشاءهای گوجه فرنگی از محلی به محل دیگر انتقال می یابد.

    شرایط مناسب برای توسعه بیماری آب و هوای سرد و مرطوب بوده و قارچ تولید تعداد زیادی اسپورانژ نموده و بوسیله باد منتشر شده که مستقیماً جوانه زده و سبب آلودگی میشود. دمای بالای ۱۳ درجه سانتیگراد و رطوبت کمتر از ۱۰۰ درصد و اگر دما ۱۳ درجه سانتی گراد و رطوبت ۱۰۰ درصد باشد. قارچ تولید زئوسپور کرده که بوسیله باران منتقل شده و موجب توسعه شدید بیماری در مزرعه میشود.

    مدیریت تلفیقی بیماری (IDM)

    1. انهدام غده های آلوده و بقایای آلوده باقیمانده در مزرعه
    2. جلوگیری از کاشت سیب زمینی در مزارع آلوده گوجه فرنگی و بالعکس
    3. کاشت سیب زمینی دور از مزارع گوجه فرنگی
    4.  بازرسی غده های سیب زمینی و نشاءهای گوجه فرنگی قبل از کاشت
    5.  استفاده از سمومی مانند متالاکسیل قبل از آلودگی و یا حداکثر دو روز بعد از تلقیح
    6.  جهت جلوگیری از مقاومت بهتر است قارچکش متالاکسیل + مانکوزب بکار رود
    7.  استفاده از ارقام مقاوم

    منبع: کتاب بیماری های مهم صیفی، جالیز و سبزی در ایران، مصطفی درویش‌نیا، علی دهقانی. انتشارات سروا و تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی(تاک)، ۱۳۹۳.

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *