تاریخ :۹ فروردین ۱۴۰۳
حداقل مقدار توصیه شده برای مصرف علفکش چقدر است؟

حداقل مقدار توصیه شده برای مصرف علفکش چقدر است؟

  • حداقل مقدار توصیه شده برای مصرف علفکش چقدر است؟

    یکی از موفقیتهای بزرگ در صنعت سموم شیمیایی کشاورزی در شش دهه اخیر کاهش زیاد در مقدار ترکیبات شیمیایی به کار رفته برای کنترل علف هرز از کیلوگرم به گرم ماده موثره در هکتار است. در واقع دُز مصرفی بازدارنده های پروتوکس (PROTOX) و ALS که اخیراً معرفی شده خیلی پایینتر از ۲ الی ۵ گرم ماده موثره در هکتار است. حداقل مقدار توصیه شده برای مصرف علفکش چقدر است؟ جواب سوال را در این مقاله از دی مگ بخوانید.

    حداقل مقدار توصیه شده برای مصرف علفکش چقدر است؟

    حداقل مقدار توصیه شده برای مصرف علفکش چقدر است؟

    حال این سوال مطرح است که آیا ممکن است حد پایینتر دُز توصیه شده علفکش همچنان کارایی بالای خود را حفظ کند؟ به وضوح فواید زیست محیطی دُزهای پایین تر زیاد است، اما تا چه حد میتوان دُز را کاهش داد؟ محاسبات زیر ممکن است برای این بحث سودمند باشد.

    فرضیات:

    1. وقتی سطح برگ یک علف هرز ۱۰ سانتی متر مربع باشد.
    2.  هر سانتی متر مربع از برگ ۳۰۰۰۰۰ سلول دارد. بنابراین هر برگ ۱۰۶× ۳ سلول دارد.
    3.  هر مولکول علفکش باید به یک محل خاص در هر سلول متصل شود.
    4.  برای ورود به برگ ۱۰۶ ۳ مولکول علفکش نیاز است.
    5.  اگر وزن مولکولی هر علفکش ۲۵۰ دالتن باشد، پس ۲۵۰ گرم از ترکیب علفکش دربرگیرنده ۱۰۲۳× ۶۰۲۳ (عدد آواگادرو) مولکول خواهد بود.
    6.  ۱۰۶× ۳ مولکول علفکش شامل ۱۵-۱۰ × ۱/۲۵ گرم علفکش در گیاه خواهد بود. این محاسبه نشان میدهد که از نظر تئوری حداقل علفکش مورد نیاز برای ورود به درون گیاه برای نشان دادن عمل علفکشی، ۱/۲۵ فمتو گرم ۲ است.
    7. به هر حال شاید تنها ۱۰ درصد از دز مصرفی بتواند وارد گیاه شده و تنها ۱۰ درصد این مقدار در شکل فعال به محل هدف برسد. از این رو ۱۳-۱۰ × ۱/۲۵ گرم علفکش به ازاء هر گیاه بایستی مصرف شود، که تقریباً معادل ۱۰۶ گرم در هکتار خواهد بود.
    8. این محاسبات نشان میدهند که کمترین دُز علفکش مصرفی در مزرعه در حد میکروگرم در هکتار بوده. شش مرتبه کمتر از میزانی که اکنون استفاده میشود.

    آیا این مقادیر تئوری در مزرعه نیز کاربردی است؟

    مدل بالا در برگیرنده فرضیات مهمی است که ممکن است از نظر آزمایشی دقیق نباشد. در زیر برخی پیآمدهای مهم اشاره شده است:

    1. برگها به ندرت برای سمپاشی آرایش یافته اند، بنابراین مواردی نظیر نگه داشت علفکش توسط برگ، تکنیک سمپاشی، فرمولاسیون و حفظ علفکش روی برگ شدیداً نفوذ علفکش تاثیرگذار هستند.
    2. متغیرهای محیطی اثر زیادی بر کارایی علفکش دارند، که از کنترل کارآمدترین کاربرها و شرکتهای سموم شیمیایی نیز خارج است. این عوامل روی نفوذ علفکش به گیاه، حرکت ماده موثره و وضعیت متابولیکی گیاه به تحمل آسیب شیمیایی تاثیرگذار هستند.
    3. این فرض که یک مولکول علفکش به ازای هر سلول ممکن است باعث گیاه سوزی شود، احتمالاً نامعتبر است. که این میتواند ناشی از مکانیسمهای دفاع متابولیکی موجود در هر سلول و احتمال وجود تعداد زیادی محل هدف در هر سلول باشد.
    مقدار توصیه شده برای مصرف علفکش

    مقدار توصیه شده برای مصرف علفکش

    با توجه به موارد اشاره شده در بالا ممکن است هنوز انتظار داشت در دهه های آینده بتوان مصرف علفکش را به کمتر از ۱ گرم در هکتار کاهش داد. این هدف مطمئناً خارج از توان دانشمندان مبتکر صنعت پیشرفته سموم شیمیایی نیست.

    بیشتر بدانید:

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    انواع روش های کنترل علف هرز

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *