تاریخ :۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روش نگهداری و پرورش و تکثیر گیاه آپارتمانی گل جگن

روش نگهداری و پرورش و تکثیر گیاه آپارتمانی گل جگن

  • روش نگهداری و پرورش و تکثیر گیاه آپارتمانی گل جگن

    برای اینکه روش نگهداری و پرورش و تکثیر گیاه آپارتمانی گل جگن از جمله نحوه آبیاری کود دهی، نور و دما و خاک مناسب این گیاه را بدانید با ما همراه باشید. گیاه گل جگن یک گل آپارتمانی است که متاسفانه در ایران کمیاب است. با این وجود این نوشته به نحوه نگهداری و پرورش این گل زیبا با برگهای آویز و انبوهش اختصاص دارد که برای کسانی که نگهداری گل های خاص و متفاوت علاقمند هستند، جالب خواهد بود.

    نکات جالب در مورد گل جگن

    گیاه گل جگن با نام علمی Carex brunnea یک گل آپارتمانی بسیار زیبا است و برگهای آن بزرگ و کشیده می باشد. این گل در حال حاضر در ایران نمی باشد و اگر هم باشد به سختی می توانید آن را پیدا کنید.

    معرفی گیاه آپارتمانی گل جگن

    گیاه گل جکن از خانواده گرامینه است و فقط باید داخل آپارتمان باشد. این گل بسیار رشد خوبی را دارد و خیلی زود رشد میکند. این گیاه را میتوانید از یک گلدان بعد از ۲ سال جدا و تکثیر کنید. گیاه گل جگن گیاهی می باشد که ارتفاع آن از ۱۵ سانتی متر است تا ۴۵ سانت که دارای ساقه های زیر زمینی خزنده افقی است که از آن رونده های بسیار بلندی منشعب میشود.

    طول برگهای گیاه گل جکن ۳۰ سانتی متر و یا بیشتر است و در اکثر مواقع باعث بلند تر شدن آن می شود. می توانید این گیاه را گیاهان دیگر ترکیب کرده و در یک گلدان بکارید و شاهد گل های زیبا و بیشتر شوید. برگهای آن قاعده ای به رنگ قهوه ای که تقریبا سیاه است که به صورت فیبرهایی بلند می شکنند. برگهای خطی و معمولا شیاردار و محکم بوده، به طرف راس تدریجا باریک میشوند و نوک آنها برگشته است

    ساقه آن محکم افراشته، سه گوش با گوشه های تیز که در قسمت بالا زیر بوده و در قاعده به وسیله غلافهای قهوه ای برگ پوشانده میشود. از ساقه های زیر زمینی خشک شده گیاه جگن برای مصارف دارویی استفاده می شود. ریشه ها به صورت توده حجیمی هستند که آب را در خود حفظ کرده، مانع فرسایش خاک اطراف سد ها و بندها به وسیله آب میگردند و گل های این گیاه تا حدودی آویزان و مستطیلی شکل است. گل ها دارای غلاف و یک تخمدان احاطه شده هستند. خامه ۲ شاخه بوده پرچمها ۳ عدد هستند. میوه به شکل تخم مرغی است.

    شرایط مناسب پرورش گیاه آپارتمانی گل جگن

    نور مناسب برای گل جگن

    این گیاه حتما باید در برابر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد و نور مستقیم را تحمل می کند و همچنین با نور آفتاب زنده و رشد می کند.

    دمای مناسب جگن

    این گیاه در تابستان و زمستان باید در دما های مختلفی قرار بگیرد در زمستان باید در ۱۲ درجه سانتی گراد باشد و در تابستان باید در ۲۴ درجه سانتی گراد قرار بگیرد تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد.

    آبیاری گل جگن

    همان گونه که دما در تابستان و زمستان برای این گل فرق دارد، آبیاری نیز برای این گیاه فرق دارد. این گیاه باید در تابستان ۳ الی ۴ بار آبیاری شود و در فصل زمستان نباید بیشتر از ۱ بار در هفته شود، زیرا به گل آسیب وارد میکند.

    رطوبت مناسب گل جگن

    این گیاه از طریق غبار پاشی، رطوبت خود را به دست می آورد که شما باید هفته ای ۲ الی ۳ بار آن را غبار پاشی کنید.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    تغذیه گل جگن

    این گیاه نسبت به گیاهان دیگر آنچنان نیاز به تغذیه ندارد. ولی بهتر است هفته ای ۲ الی ۳ بار و آن هم نصف میزان مصرفی گل به آن تغذیه مصنوعی بدهید تا رشد خوبی را داشته باشد. میتوانید برای این گیاه از دو نوع خاک استفاده کنید خاک کمپوست و لیمونی که بسیار خاکهای خوبی هستند و به رشد گیاه شما بسیار کمک می کند. می توانید خاک کمپوست و لیمونی را قاطی کرده و در گلدان گیاه گل جگن بریزید.

    • تعویض گلدان

    این گیاه باید هر ساله تکثیر شده و در گلدان های جداگانه گذاشته شود. در صورتی که گلدانهای شما ترکیبی از گل بود باید به برگهای آن را نیز درست کرده و در گلدان دیگری قرار دهید.

    •  تمیز نمودن برگهای گل جگن

    غبار پاشی باعث تمیز شدن برگ های گل میشود شما میتوانید هفته ای ۱ الی ۲ بار گیاه خود را غبار پاشی کنید. در صورتی دیدید که با غبار پاشی تمیز نشد دستمال یا پارچه ای را به آب بزنید و با آن را تمیز کنید.

    تکثیر گیاه گل جگن

    بهترین زمان برای تکثیر برگها، باید در فصل بهار انجام شود تا در آخر بهار جوانه بزند. یکی از روشهای تکثیر، تقسیم بوته است. زمانی که میخواهید گیاه را قلمه بزنید ابتدا گیاه را گلدان در بی آورید و ریشه ها را از خاکها جدا کرده و خاک را به بیرون بریزد و میتوانید این ریشه ها را در ۳ الی ۴ گلدان بگذارید.

    یادتان باشد که وقتی گیاه را میخرید، حتما به برگ های آن نگاه کنید ببینید سالم است و یا خیر، نوار های سفید قرار داشته باشد.

    منبع: طرز نگهداری و پرورش انواع گیاهان آپارتمانی، مینا امیری مهر، اهواز، آفرینش مهر، ۱۳۹۹

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *