تاریخ :۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ریشه ختمی منبع مهم برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتیهای معده

ریشه ختمی منبع مهم برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتیهای معده

  • ریشه ختمی منبع مهم برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتیهای معده

    ختمی گیاهی است ،علفی پایا به ارتفاع تا ۱/۵ متر و پوشیده از کرک برگهای این گیاه با پھنک بزرگ و شامل ۳۵ لب دندانه دار است. ختمی گلهایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمتهای انتهایی ساقه اکثراً بصورت ۳ تایی دیده میشوند. قسمت مورد استفاده ختمی، گل ریشه و برگ آن است.

    ریشه ختمی

    ریشه ختمی به عنوان منبع مهم موسیلاژ بیش از دو هزار سال است که برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتیهای معده و به طور موضعی جهت التیام زخم کاربرد دارد. این موسیلاژ، در تهیه پمادهایی که برای تسکین پوست های ترک خورده تجویز میشود و همچنین به میزان کم (۲۰ ppm) جهت شکل ظاهری و حجیم کردن غذا مصرف میشود.

    ترکیبات مهم ریشه ختمی

    مهمترین ترکیب ریشه ی ختمی موسیلاژ آن است که در فصول مختلف، درصد آن متفاوت است و در زمستان به حداکثر میرسد. منابع مختلف درصد موسیلاژ ریشه ختمی را بین ۱۰ تا ۳۵ درصد ذکر میکنند. موسیلاژ در اثر هیدرولیز قندهای رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک ایجاد میکنند. ترکیبات دیگر شامل فلاونوئید، پکتین قندها، آسپاراژین و کمی استرول هستند.

    ریشه ختمی منبع مهم برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتیهای معده

    ریشه ختمی منبع مهم برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتیهای معده

    خواص درمانی ختمی

    ختمی به عنوان ضد سرفه به ویژه برای سرفه های حاصل از تحریکات التهابات غشاء مخاطی و یا تورمی گلونزله ای که دارای ترشح هستند، بسیار موثر است. ختمی، ضددرد، ضد باکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضد سرفه، ضدعفونی کننده، ضد احتقان، ضد کرم، ادرار آور، خلط آور، کاهش دهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل است.

    روش مصرف ریشه ختمی

    ریشه خشک شده ختمی را ابتدا باید با آسیاب به صورت پودر تبدیل کرد. سپس بر روی ۳ تا ۱۰ گرم از این پودر یک استکان یا لیوان آب سرد اضافه نمود و به مدت نیم ساعت خیساند. البته هرچه بیشتر خیسانده شود، بهتر است. آنگاه با همزن آن را به خوبی هم زد و سپس صاف کرد.
    حاصل صاف شده را میتوان به طور مستقیم و یا با یک قاشق عسل مخلوط کرده و میل نمود. چون عسل خود دارای اثرات ضد سرفه و گرفتگی صدا است لذا در صورت مخلوط کردن این دو، اثر آنها تقویت شده و کارایی بهتری را ایجاد میکند.

    مهم ترین اثرات گزارش شده ریشه ختمی

    • ضددرد،
    • ضدباکتری،
    • ضد سم
    • ضد التهاب
    • ضدسرفه
    • ضدعفونی کننده
    • ضداحتقان،
    • ضد کرم،
    • ادرارآور
    • خلط آور
    • کاهش دهنده ی قند خون
    • محرک سیستم ایمنی بدن،
    • ملین و مسهل.
    • ریشه ختمی ناراحتیهای پوستی را برطرف میکند و پوست را نرم میسازد، سرفه های خشک را از بین میبرد.
    • تب را پائین می آورد،
    • اسهال خونی را شفا میدهد و ادرار را زیاد میکند

    گل و برگ ختمی

    گل ختمی چند نوع است از جمله ختمی” “بنفش “ختمی سفید” و “ختمی سیاه” که خواص ختمی بنفش بیشتر است.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    ترکیبات مهم
    گل و برگ ختمی دارای حدود ۶ تا ۹ درصد موسیلاژ میباشد که بیشترین درصد آن کمی قبل از گل دادن آن است. همچنین ترکیبات فلاونوئیدی و مقدار بسیار کمی اسانس، از دیگر مواد گل و برگ ختمی هستند.

    اثرات مهم

    1. به عنوان نرم کننده ی گلو، خلط آور و ضدسرفه بسیار مفید است. اثر ضد سرفه ی آن از طریق کاهش ورم و التهابات گلو و راه های بالای تنفسی است.
    2. همچنین مصرف خوراکی آن، باعث کاهش تورم لایه ی مخاطی روده و معده میگردد.
    3. استفاده موضعی له شده ی برگ تازه ی ختمی، جهت کاهش درد و التهاب نیش حشرات مفید است.

    طریقه و مقدار مصرف

    بر روی ۵ تا ۱۰ گرم و یا برگ و یا مخلوط این دو یک لیوان آب سرد اضافه میکنیم حداقل نیم ساعت باید خیس بخورد. سپس آن را به خوبی به هم میزنیم و میگذاریم یک تا دو ساعت به حال خود بماند. هرچند بیش تر خیس بخورد و هم زده شود بهتر است؛ چون مواد آن بهتر استخراج شده و تاثیر بیشتری دارد. پس از آن صاف میکنیم صاف شده را به دفعات، در روی میتوان میل نمود. بین ۳ تا ۵ بار این میزان را روزانه میتوان مصرف کرد.

    ختمی در طب سنتی

    ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است. بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصاً روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است. گل ختمی ملین و برطرف کننده ی یبوست است. بیماریهای تنفسی را برطرف میکند. سرفه های خشک را از بین میبرد. برای رفع گلو درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید. گل ختمی
    عادت ماهیانه را منظم میکند. ریشه ختمی ناراحتیهای پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم میسازد. سرفه های خشک را از بین میبرد. تب را پائین می آورد.

    اسهال خونی را شفا میدهد و ادرار را زیاد میکند. برای رفع اسهال خونی ۱۰ گرم ریشه ی ختمی را پوست کنده و خرد کرده و در یک لیتر آب سرد خیس کنید و پس از ۸ ساعت آن را صاف و مصرف نمایید. کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف میکند تورم را رفع میکند. ناراحتیهای دستگاه ادراری را برطرف میکند و قند خون را تنظیم میکند. ضماد برگ ختمی در برطرف کردن دملها و ورم پستان و روم معده موثر است. برای التیام شکستگیها برگ ختمی را به صورت ضماد در آورده و روی محل شکستگی بگذارید. ضماد برگ ختمی در برطرف کردن درد سیاتیک مفید است. رعشه را بر طرف میکند. ورم بناگوش را میتوانید با ضماد برگ ختمی درمان کنید.

    عوارض جانبی

    • ختمی گیاه مفید و بیضرری است و فقط زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.
    • کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

    منبع: کتاب پیش به سوی سلامتی، درمان با گیاهان داروئی، فاطمه فرتوش، انتشارات کاکتوس، ۱۳۹۲

     

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *