تاریخ :۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صفر تا صد روش کاشت نهال مرکبات

    با توجه به بررسیهای انجام شده روش کاشت پشته ای در شمال کشور نتیجه بسیار خوبی نشان داده است. در این روش نهال مرکبات را ۳۰-۲۰ سانتیمتر بالاتر از سطح زمین میکارند. این پشته ها نباید شیب زیادی داشته باشند، چون خاک اطراف نهال به اصطلاح فرار میکند و ریشه نهال از خاک خارج میشود. صفر تا صد روش کاشت نهال مرکبات را در دی مگ بخوانید.

    صفر تا صد روش کاشت نهال مرکبات

    صفر تا صد روش کاشت نهال مرکبات

    آماده سازی خاک برای کاشت مرکبات

    حدود ۲ ماه قبل از کاشت نهال مرکبات باید نقشه باغ آماده باشد و محل کاشت نهال ها در باغ مشخص گردد. عمق چاله برای کاشت نهال مرکباتدر این زمان در محل کاشت نهال ها گودالی به عرض یک متر و عمق ۷۰ سانتیمتر کنده میشود و خاک سطحی بیل اول یا ۳۰ سانتیمتر بالایی، جدا میشود البته میتوان از ماشینهای مخصوص حفر گودال نیز بدین منظور استفاده نمود.

    بهترین خاک برای کاشت مرکبات

    پس از انجام کار حفر، گودال با یک ترکیب خاکی غنی شده پر میشود: کود حیوانی پوسیده + ماسه شسته شده + خاک سطحی به نسبت مساوی. آنگاه برای غنی سازی اولیه مواد و کودهای زیر به ترکیب بالا اضافه میشود:

    •  کود گوگردی گرانوله مثل بیوگوگرد گرانوله (۲-۱۵ کیلوگرم)
    • سولفات آمونیوم: ۵۰۰ گرم
    •  سولفات پتاسیم ۵۰۰ گرم
    • سولفات منیزیم: ۵۰۰ گرم ه سوپرفسفات تریپل ۵۰۰ گرم
    • سولفات روی ۲۰۰ گرم
    • سولفات منگنز: ۲۰۰ گرم

    بهترین کود برای رشد سریع درخت مرکبات

    نکته بسیار مهم کود گوگردی بدون حضور مواد آلی و باکتری تیوباسیلوس تبدیل به اسیدسولفوریک نمیشود و استفاده از آن بی فایده است. بنابراین کود گوگردی را حتماً باید با کود حیوانی استفاده نمود. ترکیب گفته شده یک ترکیب کلی است و در موارد زیر میتواند تغییر کند. در زمین هایی با pH اسیدی از دادن کود گوگردی اجتناب شود.

    کاشت نهال مرکبات

    کاشت نهال مرکبات

    در نهال های با پایه نارنج نیاز به دادن کود گوگردی چندان زیاد نیست، چون این پایه به آهک pH بالا مقاومت نسبی دارد. اگر بعد از انجام آزمایش مشخص شد که هر یک از عناصر یادشده در خاک به مقدار و فرم مناسب وجود دارد، نیاز به دادن آن کود نیست. برای مثال در خاکی که میزان منگنز بالایی دارد میتوان از دادن کود سولفات منگنز صرف نظر کرد.

    در خاکهای سبک جنگلی یا ساحلی باید اضافه کردن ماسه به ترکیب کم شود چون خاک به اندازه کافی سبک است. بعد از تهیه مخلوط بالا گودالها با آن پر میشود و اگر هدف کاشت روی پشته باشد باید سطح گودالها را تا ۴۰ سانتیمتر بالا آورد و در غیر این صورت حداقل ۲۰-۱۰ سانتیمتر بالا می آوریم. عملیات ذکر شده ۲ ماه قبل از کاشت نهال انجام میشود تا فرصت کافی برای نشست خاک وجود داشته باشد. خاک گودال در مدت دو ماه با توجه به بارندگیهای فصلی کاملاً نشست میکند و پس از کاشت نهال نشست چندانی در گودال به وجود نخواهد آمد و نهال کاشته شده در سطح ۳۰-۲۰ سانتیمتر زمین ثابت میماند.

    نکات عمومی روش کاشت نهال مرکبات

    برای کاشت نهال ابتدا چاله ای کنده و ته چاله با قارچکش ضدعفونی میشود. سپس پلاستیک گلدان را پاره کرده و نوک ریشه های نهال آزاد میشود و تقریباً ۳-۲ سانتیمتر از خاک اطراف ریشه نهال نیز ریخته میشود. این کار بدین خاطر است که بافت خاک نهال گلدانی معمولاً سبکتر از خاک بستر است و نفوذ ریشه ها به داخل بستر را با مشکل مواجه میکند لذا آزادسازی ریشه ها میتواند مفید باشد.

    البته ممکن است نهالی که استفاده میکنیم زمینی باشد، ولی به هیچ وجه نباید ریشه عریان باشد. بلکه باید همراه خاک منتقل شود. در غیر این صورت ممکن است نهال آسیبهای جدی ببیند بعد از آزادسازی نوک ریشه ها نوبت به هرس ریشه ها میرسد. مقدار کمی از نوک ریشه ها را با یک قیچی باغبانی هرس میکنیم تا تحریک به رشد شود. این نهال آماده کاشتن است فقط باید توجه کرد که اگر طوقه دارای پیچش است و یا ریشه ها فشرده و پیچ خورده اند به هیچ وجه نهال کاشته نشود. زیرا هرگز رشد طبیعی نخواهد داشت و موجب هدررفت وقت و هزینه خواهد شد.

    روش کاشت نهال مرکبات

    در هنگام کاشت نهال مرکبات باید همان عمقی را در نظر بگیریم که نهال در خزانه داشت و اگر نهال عمیق تر از آن کاشته شود، مستعد بیماریهای قارچی میشود. بعد از کاشت نهالها باید آبیاری صورت گیرد. همچنین به دلیل هرس ریشه تعادل قسمت هوایی و زمینی به هم میخورد و برای ایجاد تعادل بهتر است شاخه ها در ارتفاع یک متری سرزنی شوند.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید
    نهال مرکبات

    نهال مرکبات

    پس از کاشتن نهالها، بین دو ردیف نهال کاشته شده توسط تراکتور باغی خاک را برگردان میکنیم . به طوری که خاک به طرف نهال ها برگردانده شود و در نهایت سطح باغ به صورت جوی و پشته درآید که نهال ها روی پشته قرار گیرند. بهتر است در فاصله ۵ سانتیمتری از نهال قیم گذاشته شود به طوری که قیم در مقابل باد غالب قرار گیرد و نهال پشت به آن باشد. پیوندک باید روبه روی باد باشد.

    زمان کاشت نهال مرکبات در شمال

    کاشت نهال مرکبات در فصل گرم توصیه نمیشود. با این حال، برخی کارشناسان در صورتی که نهال گلدانی باشد و مشکل آبیاری مداوم وجود نداشته باشد، کاشت در فصل گرم را بدون اشکال میدانند. معمولاً اوایل آذر تا فروردین زمان کاشت نهال در منطقه شمال است. علت انتخاب فصل سرد سال برای کاشت مرکبات نیاز آبی پایین در این زمان و شوک کمتر به نهالها به دلیل فعالیت کمتر است.

    کاشت پاییزه ممکن است همراه با یک جهش رشدی در نهال ها باشد که این رشد جدید مستعد سرمازدگی خواهد شد. از طرفی، چون در اوایل یا اواسط زمستان احتمال آمدن سرما هست، بنابراین بهترین زمان برای کاشت مرکبات در شمال کشور اوایل اسفندماه است.

    روش هرس نهال های مرکبات

    نهال مرکبات باید تا ارتفاع ۷۰ سانتیمتر عاری از انشعابات باشند و بعد از آن چند شاخه با فاصله از هم و در جهات مختلف انتخاب میشوند. این نوع هرس اسکلت آینده درخت را مشخص میکند و با عنوان هرس فرم یا هرس اولیه شناخته میشود. انجام این هرس در نهالهای مرکبات ضروری است و ضامن داشتن درختان قوی خواهد بود. اگر در سال بعد از کاشت، نهال بیدار نشود و جوانه نزند میتوان پس از اطمینان از این که نهال دچار تشنگی نیست با یک هرس سبک به بیدار شدن نهال کمک کرد.

    روش مبارزه با بیماری های نهال مرکبات

    روش کشت پشته ای به میزان قابل توجهی مقاومت نهال در مقابل سرما را افزایش میدهد و با خروج آب از ناحیه ریشه جلوی بسیاری از بیماریهای قارچی نظیر گموز گرفته میشود. اگر فرصت ۲ ماهه برای نشست خاک وجود نداشته باشد در آینده خاک نشست میکند و باغدار مجبور به اضافه کردن خاک میشود که این مسئله باعث افزایش بیماری گموز میشود.

    روش مبارزه با بیماری های نهال مرکبات

    روش مبارزه با بیماری های نهال مرکبات

    اگر به هیچ وجه فرصت کافی برای وقفه ۲ ماهه از پرکردن گودال و غنی سازی تا کاشت نهال وجود ندارد، حداقل بایستی عملیات زیر را به طور دقیق انجام داد تا کمترین نشست اتفاق بیفتد:

    1.  مخلوط خاک به تدریج که در گودال ریخته میشود باید با پا کوبیده شده و تا سطح زمین پر شود.
    2.  به محض پرشدن گودال نسبت به آبیاری آن اقدام شود تا خاک کاملاً از آب اشباع شود و در این لحظه بقیه خاک را اضافه کرده تا سطح خاک گودال به ۴۰ سانتیمتر برسد.
    3.  حدوداً ۲۴ ساعت بعد، خاک نشست نسبی خود را نشان میدهد و میتوان به کاشت نهال اقدام نمود.

    نکات مبارزه با بیماری های نهال مرکبات

    • در سالهای اول یا دوم پس از کاشت نهال اغلب مشکل پوسیدگی ریشه رخ میدهد که این مشکل در خاکهای رسی و با آبیاری زیاد بیشتر رخ میدهد. مهمترین نشانه این بیماری سست بودن طوقه است، به نحوی که وقتی محل طوقه را تکان میدهیم نهال شل بوده و محکم نمی ایستد.
    • زردی برگ ریزش برگ و عدم جوانه زنی مناسب از دیگر علائم است. برای درمان باید در بهار و تابستان علاوه بر دقت در آبیاری چندین مرتبه ناحیه طوقه گیاه را با سموم قارچ کش مناسب تیمار نمود.
    • نکته آخر این که میوه های درختان مرکبات را باید تا سه سالگی حذف کرد. این کار حداکثر تا اواخر خردادماه باید انجام شود وقتیکه هنوز میوه به اندازه فندق است. حذف میوه باعث کمک به رشد رویشی و استقرار سریع و کامل نهال خواهد شد.

    بیشتر بدانید:

    www.youtube.com

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *