تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فلفل دلمه ای بنفش

  • در دی مگ همه چیز را در مورد فلفل دلمه‌ای بنفش بدانید:

    فلفل دلمه ای بنفش

    • نام علمی :  Capsicum frutscene grossum
    • خانواده : Seolanacea

    فلفل دلمه‌ای بنفش از نظر اندازه متوسط ​​تا بزرگ، به طور متوسط ​​هفت سانتی متر طول و پنج سانتی متر قطر دارد و به شکل گرد، مربع و کروی با ۳-۴ لوب و ساقه سبز ضخیم است. پوست صاف در جوانی سفت، براق و سبز کم رنگ است و در زمان بلوغ به بنفش یا بنفش تیره تبدیل می‌شود. در زیر پوست، گوشت سبز کم رنگ ضخیم، آبدار، ترد و آبدار با حفره‌ای توخالی است که حاوی دانه‌های کرم رنگ بسیار کوچک و مسطح و یک غشای نازک است.

    فلفل دلمه‌ای بنفش، ترد با طعمی شیرین و نیمه تلخ است. بدنه‌ی میوه‌ی آن کاملا صاف نیست و دارای شیارهایی می‌باشد. بسیار به گرما و خشکی، بیماری ویروس موزاییک تنباکو و بیماری‌های باکتریایی مقاوم بوده و ازین جهت با فلفل‌های قلمی یا Annuam تفاوت دارند، و از آن در تهیه سالاد، پیتزا، استفاده می‌کنند. مدت زمان تبدیل گل به میوه ۷۵ روز می‌باشد. فلفل دلمه‌ای بنفش که از نظر گیاه‌شناسی به عنوان Capsicum annuum طبقه‌بندی می‌شود، گونه‌ای شیرین است که ارتفاع آن تا شصت سانتی متر می‌رسد و از خانواده Solanaceae می‌باشد.

    فلفل دلمه‌ای بنفش ۶۵ تا ۷۰ روز پس از کاشت بالغ می‌شود و از نظر تاریخی در هلند رشد می‌کرده است، جایی که کشت فلفل‌ها در گرمخانه‌ها تحت دما و نور کنترل‌شده پیشگام بود و امکان اندازه میوه، گوشت متراکم و عملکرد بالاتر را فراهم می‌کرد. در هلند، حتی یک سیستم آبی پیشرفته وجود دارد که توسط کامپیوترها اداره می‌شود و از قطرات آب با مواد مغذی اضافه برای نظارت بر رشد میوه‌ها و کاهش ضایعات استفاده می‌کند. فلفل دلمه‌ای بنفش به دلیل رنگ غیرمعمول و طعم شیرین مورد علاقه سرآشپزها و آشپزهای خانگی است.

    تکثیر آن از طریق بذر در اواخر زمستان و اوایل بهار می‌باشد. ۱۲ تا ۱۰ روز جوانه زنی بذرها طول می‌کشد.

    فلفل دلمه ای بنفش

    ارزش غذایی فلفل دلمه ای بنفش

    فلفل دلمه‌ای بنفش حاوی ویتامین‌های A، B۶ و C، منگنز، پتاسیم، فولات، فیبر و آنتوسیانین است که آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند به تقویت سلامت کلی کمک کنند.

    اطلاعات قومی/فرهنگی فلفل دلمه ای بنفش

    انواع مختلفی از فلفل دلمه‌ای بنفش از جمله مرلو، بنفش زیبایی، بنفشه، بنفش بل، لورلی، تکیلا و جزیره وجود دارد و هر رقم در زمان‌های مختلف بالغ می‌شود و به رنگ بنفش خود تغییر می‌کند. در دهه گذشته، فلفل دلمه‌ای بنفش به دلیل رنگ‌آمیزی غیرعادی‌شان مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما اخیراً به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی‌شان محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. غذاهای بنفش به دلیل خواص تقویت کننده سلامتی خود به بازار عرضه می‌شوند و همچنین از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک ماده رنگارنگ برای افزودن عمق بصری به غذاهای آشپزی، آگاهی پیدا می‌کنند.

    جغرافیا/تاریخ فلفل دلمه ای بنفش

    فلفل دلمه‌ای بنفش بومی مناطق گرمسیری آمریکاست و از زمان‌های قدیم رشد داشته است. کاشفان پرتغالی و اسپانیایی با پخش فلفل شیرین از دنیای جدید به دنیای قدیم اعتبار دارند و فلفل دلمه‌ای بنفش در اوایل دهه ۱۹۸۰ در هلند ایجاد شد. امروزه فلفل دلمه‌ای بنفش در بازارهای کشاورزان محلی و خواربارفروشی‌های تخصصی در اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی یافت می‌شود.

    فلفل دلمه ای بنفش

    شرایط کاشت فلفل دلمه ای بنفش و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید

    ۱- آب وهوا

    فلفل ریشه‌ای ضعیف دارد از این رو به آب نیاز دارد. حداقل دما برای جوانه زنی ۱۱ درجه است. فلفل بنفش، در هواهای گرم‌تر رنگ بنفش‌تر و در هواهای خنک‌تر بنفش کمرنگتر تولید میکند. فلفل‌ها مانند گوجه فرنگی  و بانجان یک سبزی فصل گرم هستند و بسیار به سرما حساس می‌باشند، کلیه نیاز‌ها و احتایاجات آن‌ها مانند گوجه فرنگی و بادمجان می‌باشد.

    ۲- خاک

    فلفل‌ها، در زمین‌های سبک و قوی و آفتاب گیر باpH بین ۶/۵ تا ۷/۵ می‌باشد. محصول خوب می‌دهد. همینطور در منزل یا باغچه میتوانید از خاکهای مخصوص کاشت بذر استفاده کرد.

    ۳- کاشت

    برای کشت خانگی می‌توان بذر فلفل را مستقیما در گلدان کوچکی نشا کرد و بعد از چند برگی شدن به خاک باغچه منتقل کرد و یا اینکه مستقیما بذور را در گلدان محتوی کود پوسیده وخاک برگ کاشته و گلدان را در محیط گرم خانه قرار داد. بعد از اینکه به ارتفاع ۱۲ سانتی متری رسید می‌توان گلدان آن را تعویض کرد و یا مستقیما به فضای بیرون منتقل نمود.

    با اینکه گیاه فلفل گرما و فصل گرم را دوست دارد باید توجه داشت که دمای بیش از ۲۸ درجه سانتی گراد موجب پژمردگی وعدم گلدهی آن می‌شود.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    فلفل‌ها را می‌توان با فاصله حداقلی ۳۰ سانتی متری از یکدیگر کاشت.

    فلفل دلمه ای بنفش

    ۴- داشت

    دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول  ۶۰ تا ۱۲۰ روز به طول می‌انجامد. از آنجاییکه فلفل ساقه‌ای نرم و شکننده دارد پس از رشد می‌توان کنار آن از یک تکه چوب بعنوان قیم استفاده نمود. معمولا به فاصله دوماه پس از کاشت، گلدهی شروع می‌شود و یک ماه پس از گل آغازی، میوه بستن صورت می‌گیرد.

    در دوره‌ای که گیاه گل می‌دهد ترجیح داده می‌شود که برگهای آنرا با غبارپاش مرطوب نمود تا شرایط تشکیل میوه ایجاد شود. در این مرحله هر دوهفته یکبار بجای آبیاری باکود مایع گلدان را تقویت نمایید. کود حیوانی پوسیده و کمپوست برای تولید و بالابردن عملکرد استفاده میشود. صرف نظر از اینکه در باغچه یا در گلدان فلفل را می‌کارید، همیشه خاک آن را باید  مرطوب نگهدارید. مخصوصا زمانی که گیاه در حال رشد است باید همیشه خاک آن خیس باشد. البته باید گلدان و یا خاک باغچه شما زهکشی مناسبی داشته باشد زیرا که آبیاری زیاد نیز موجب گندیدن گیاه می‌شود. نور کافی و آفتاب مستقیم برای رشد فلفل بسیار موثر است و کمبود نور موجب پژمردگی گیاه می‌شود.

    ۵- برداشت

    معمولا به فاصله دوماه پس از کاشت، گلدهی شروع می‌شود و یک ماه پس از گل آغازی، میوه بستن صورت می‌گیرد.

    برای خرید بذر فلفل دلمه ای بنفش می توانید  از طریق لینک زیر به سایت دیبای سبز مراجعه کرده و به راحتی خرید کنید 🙂 !

    https://www.dibasabz.com/%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D9%81%D9%84%D9%81%D9%84-%D8%AF%D9%84%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D9%81%D8%B4

    همچنین در دی مگ با عنوان “فلفل دلمه ای قرمز” بخوانید 🙂

    هم چنین از منابع دیگر بیشتر بدانید:

    https://therosetable.com/2021/10/27/growing-purple-bell-peppers/

    https://specialtyproduce.com/produce/Purple_Holland_Bell_Peppers_805.php

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *