تاریخ :۲۹ اسفند ۱۴۰۲
معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا و روش نگهداری آن در خانه

معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا و روش نگهداری آن در خانه

  • معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا و روش نگهداری آن در خانه

    در این مقاله از دی مگ به معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا و همچنین روش نگهداری آن در خانه می پردازیم. با ما همراه باشید. گیاه آپارتمانی زامیفولیا (Zamioculas amifolia) که به نام گیاه زیزی (zz-plant) هم شناخته میشود، گونه ی بومی شرق آفریقا است. این گیاه همیشه سبز که حدود ۲۰۰ سال پیش شناخته شده به تازگی در جهان شهرت یافته است.

    گیاه زامیفولیا در حال حاضر یکی از محبوبترین گیاهان فضای بسته، در جهان است. این گیاه برگهای گوشتی و روغنی شکلی دارد که ظاهر آن را به یک گیاه دوست داشتنی تبدیل کرده است، اما دلیل محبوبیت زامیفولیا در میان مردم جهان ظاهر زیبایش نیست.

    معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا و روش نگهداری آن در خانه

    معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا و روش نگهداری آن در خانه

    معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا

    برگ و ساقه زامیفولیا

    گیاه آپارتمانی زامیفولیا با برگهای گوشتی و براقی که از ساقه ها میرویند شناخته شده است. براق بودن و ترتیب منظم قرارگیری برگها سبب میشود که خیلی از مردم آن را با گیاه مصنوعی اشتباه بگیرند. ساقه های زامیفولیا به سمت بالا رشد میکنند. اما در بعضی از آنها انحنا و قوس هم دیده میشود. بهتر است بدانید که زامیفولیا در شرایط مناسب یا محیط باز گلهای زرد و سفید کوچکی میدهد که زیبایی آن را بیشتر میکند.

    ریشه زامیفولیا

    از مهمترین ویژگیهای فیزیکی زامیفولیا، سیستم ریشه ای آن است. در میان ریشه های این گیاه، توده هایی کوچک شبیه به سیب زمینی وجود دارد که به آن ها ریزوم میگویند. هنگام آبیاری، ریزوم ها آب را جذب و در خود ذخیره میکنند. به همین دلیل زامیفولیا میتواند شرایط سخت را تحمل کند. به خاطر داشته باشید که زامیفولیا را به دلیل دارا بودن ریزوم باید به دقت آبیاری کنید.

    گونه های گیاه زامیفولیا

    از زیبایی های زامیفولیا، داشتن چند واریته و گونه مختلف است. هر کدام از این واریته ها زیبایی خود را دارند و همگی نگهداری یکسانی را نیازمندند.

    • زامیفولیا بلک Raven ZZ Plant)

    یکی از گونه های خاص زامیفولیا، زامیفولیا بلک است که در عکس زیر مشاهده میکنید. این گونه برگهایی به رنگ بنفش تیره دارد که بسیار شیک و جذاب است و قیمت بالایی هم دارد.

    • زامیکرو (Zamicro)

    این گونه از نوع مینیاتوری یا زامیفولیای کوتوله است که اکنون در ایران موجود نمی باشد.

    واریته های مختلف زامیفولیا

    زامیفولیا چند رنگ مختلف دارد. زامیفولیا یک گیاه مناسب برای فضای اداری یا فضاهای مدرن و سنتی است. از نقاط قوت این گیاه، تکثیر آسان آن است. اما تکثیر این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان نیازمند زمان و صبر بیشتری است. اگر یک گلدان زامیفولیا دارید، به راحتی میتوانید آن را به چند گلدان تبدیل کنید. از نقاط ضعف این گیاه رشد کند و آرام آن است. اگر گیاهی میخواهید که به سرعت رشد کند، باید بدانید که زامیفولیا مناسب شما نیست. اما اگر صبور باشید میبینید که این گیاه، چگونه برای شما رشدی درخشان خواهد داشت.

    ویژگی های گیاه آپارتمانی زامیفولیا

    • از ویژگیهای خاص و بارز گیاه زامیفولیا، خاصیت تصفیه کنندگی هواست. در یک تحقیق در دانشگاه کپنهاگ مشخص شد که زامیفولیا در تصفیه هوای محیط بسته، تاثیرگذار است.
    • این گیاه در از بین بردن سموم بنزن، تولوئن و برخی ترکیبات شیمیایی موثر است. این خود یک دلیل خوب برای نگهداری زامیفولیا در محیطهای خانگی و اداری است.
    • زامیفولیا یک گیاه درمانی نیز محسوب میشود. در تانزانیا از این گیاه در درمان زخم گوش درد و برخی بیماریهای التهابی استفاده میکنند. اما این درمانها به صورت موضعی بوده و مصرف خوراکی را شامل نمیشود.
    معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا

    معرفی گیاه آپارتمانی زامیفولیا

    روش نگهداری گیاه آپارتمانی زامیفولیا در خانه

    شاید برای بسیاری از دوستداران گل و گیاه کار سختی به نظر برسد در صورتی که این گیاه، نگهداری بسیار آسانی دارد.اصلی ترین دلیل علاقه مردم, نگهداری آسان ساده این گیاه است. گیاه زامیفولیا برای کسانی که مسافرت میروند و یا از نگهداری گیاه خود غافل میشوند، یک گزینه عالی محسوب میشود. زامیفولیا یک گیاه بسیار سرسخت است که به راحتی شرایط دشوار را تاب می آورد.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    شاید به همین دلیل است که به زامیفولیا گیاه کمدی هم میگویند؛ چون این گیاه مقادیر زیادی از آب را در برگهای گوشتی خود ذخیره میکند به همین دلیل در نور کم و آبیاری کم به خوبی به رشد خود ادامه میدهد. البته مطمئن باشید که اگر زامیفولیای خود را در محیطی پر نور قرار دهید و مرتب آبیاری کنید، شاهد جلوه گری و شکوه بیشتر آن خواهید بود.

    نور مناسب گیاه زامیفولیا

    از نکته های اولیه در نگهداری زامیفولیا میزان نور مورد نیاز این گیاه است. اگر دوست دارید شاهد رشد و شادابی بهتر زامیفولیا باشید باید نور ایده آلش را تامین کنید. نور متوسط ولی غیر مستقیم برای این گیاه عالی است؛ مثل نور اول صبح که از پشت پنجره می آید اما هنگام ظهر باید آن را از جلوی پنجره بردارید؛ چون برگهای گیاه، بر اثر نور و گرمای زیاد خواهد سوخت از ویژگیهای خاص این گیاه رشد در نور کم است.

    گیاه زامیفولیا در نور کم رشد کندتری دارد ولی بر اثر نور کم به گیاه آسیبی وارد نمیشود. از طرفی زامیفولیا قابلیت رشد زیر نور فلوئورسنت را هم دارد. به همین دلیل یک گیاه مناسب برای محیط های اداری محسوب میشود.

    روش نگهداری گیاه آپارتمانی زامیفولیا در خانه

    روش نگهداری گیاه آپارتمانی زامیفولیا در خانه

    آبیاری گیاه آپارتمانی زامیفولیا

    از نکته های اصلی در نگهداری گیاه آپارتمانی زامیفولیا میزان آبیاری این گیاه است. زامیفولیا را در تابستان حدود ۷ تا ۱۰ روز یکبار و در زمستان ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار آبیاری کنید. اما روش اصلی برای آبیاری این گیاه آن است که سیرابش کنید. بعد از گذشت چند روز، با فرو کردن انگشتتان تا حدود دو بند انگشت در خاک از خشک شدن خاک اطمینان حاصل کنید. وقتی خاک خشک شده باشد، به دست شما نمی چسبد و وقت آبیاری مجدد گیاه فرارسیده است.

    به خاطر داشته باشید که آبیاری بیش از حد، باعث جمع شدن آب در خاک میشود. این آب بیش از حد باعث پوسیدگی ساقه و ریزومها خواهد شد. زامیفولیا یک گیاه مقاوم است. در واقع این گیاه، آب را در برگهای گوشتی و ریزوم خود ذخیره میکند. به همین دلیل نسبت به کم آبی مقاومت میکند. ولی در صورت خشکی زیاد، برگهای آن می ریزند.

    منبع: طرز نگهداری و پرورش انواع گیاهان آپارتمانی، مینا امیری مهر، اهواز، آفرینش مهر، ۱۳۹۹٫

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *