تاریخ :۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
کاشت بادام زمینی

آموزش کاشت بادام زمینی

  • آموزش کاشت بادام زمینی

    بادام زمینی متعلق به خانواده گیاه شناسی Fabaceae (یا Leguminosae) است که معمولاً به عنوان خانواده حبوبات، لوبیا یا نخود شناخته می شود. بادام زمینی که با نام‌های بادام‌کوهی یا پسته زمینی یا پسته‌شامی،goober (ایالات متحده)، Pindar (ایالات متحده) یا آجیل میمون(بریتانیا) نیز شناخته می‌شود، مانند حبوبات است که برای دانه‌های خوراکی آن را پرورش می دهند. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و از آنجا به نقاط گوناگون دنیا برده شده‌ است. به طور گسترده در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کاشت بادام زمینی صورت می گیرد که برای تولیدکنندگان در سطح کوچک و بزرگ مهم است. از آموزش کاشت بادام زمینی جا نمانید.

    آموزش کشت

    آموزش کشت

    بادام زمینی هم به عنوان حبوبات دانه ای و هم به دلیل داشتن روغن زیاد در محصول روغنی طبقه بندی می شود. این گیاه دارای ۴۰ تا ۵۰ درصد روغن و ۳۰ تا ۳۵ درصد پروتئین است. بادام زمینی منبعی است غنی از پروتئین، انواع آمینو اسیدهای ضروری مانند لیزین، سیستین و متیونین نیست توصیه می‌شود به همراه مواد غذایی مکمل استفاده شود. بادام زمینی Arachis hypogaea در کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین و هندوستان کشت می‌شود. تولید سالانه جهانی بادام‌ زمینی پوست‌دار در سال ۲۰۱۶، ۴۴ میلیون تن بود که در راس آن چین با ۳۸ درصد از کل جهان بود.

    خاک مناسب بادام زمینی

    از آموزشهای کاشت بادام زمینی دانستن نکاتی در مورد خاک بادام است. خاک باید به خوبی زهکشی شده باشد و بادام زمینی در خاک لومی سبک و شنی با pH 5.9-7 بهترین رشد را دارد. مانند بیشتر حبوبات دیگر، بادام زمینی دارای باکتری های همزیست تثبیت کننده نیتروژن در گره های ریشه است. ظرفیت تثبیت نیتروژن به این معنی است که بادام زمینی peanut به کود حاوی نیتروژن کمتری نیاز دارد و حاصلخیزی خاک را بهبود می بخشد بنابراین در تناوب زراعی ارزشمند هستند. سطوح کافی از فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و ریز مغذی‌ها نیز برای عملکرد خوب گیاه ضروری است.

    خاک مناسب بادام زمینی

    خاک مناسب بادام زمینی

     در تناوب عملکرد محصول از طریق کاهش بیماری ها، آفات و علف های هرز افزایش می یابد. به عنوان مثال، در تگزاس، بادام زمینی در یک چرخش سه ساله بادام زمینی با ذرت ۵۰ درصد تولید محصول بیشتر شد.

    دمای مناسب

    بادام زمینی برای رشد به دمای بالا نیاز دارد بنابراین آب و هوای گرم برای کشت بادام زمینی مناسب است. دمای بین ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد مناسب این گیاه است. دمای محل کشت بادام زمینی نباید از ۱۰ درجه سانتی‌گراد کم‌تر شود.

    آبیاری

    خاک باید مرطوب باشد اما نباید کاملا خیس باشد. بافت خاک لومی-شنی است و به سرعت رطوبت را از دست می‌دهد اما باید رطوبت نسبی و همیشگی خاک حفظ شود. بادام زمینی در طول رشد به ۳ تا ۵ سانتی‌متر(۳۵۰ میلی متر) آب در هفته نیاز دارند.

    نور

    بادام زمینی به نور زیادی نیاز دارد. روزانه باید حداقل به مدت ۶ ساعت از نور آفتاب بهره ببرد.

    تاریخ کاشت بادام زمینی

    زمان کاشت بذر بادام زمینی به نوع رقم و اقلیم منطقه بستگی دارد. بادام زمینی گیاهی گرمادوست است و به رشد در دمای بالا نیاز دارد بهترین زمان برای کاشت آن از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه است. از کاشت تا برداشت آن ۴ تا ۵ ماه طول می‌کشد. به طور غیر معمول در بین گیاهان زراعی حبوبات، غلاف بادام زمینی به جای روی زمین در زیر زمین (ژئوکارپی) رشد می کند. با در نظر گرفتن این ویژگی، کارل لینه، گیاه شناس، به بادام زمینی لقب خاص hypogaea را داد که به معنای “زیر زمین” است.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید
    زمان کاشت بادام زمینی

    زمان کاشت بادام زمینی

    زمین را به خوبی شخم زده و با کود تقویت کنید. بذرها را در خاک مناسب به عمق ۳ تا ۵ سانتی‌متر قرار دهید. فاصله بذرها در یک ردیف از یکدیگر باید بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر باشد و ردیف‌ها نیز از یکدیگر باید بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. تقریبا ۱۰ روز پس از کاشت بادام زمینی، نهال‌ها از خاک بیرون می‌آیند. نهال‌ها تا حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر رشد خواهند کرد. گلدهی حدود ۴۰ روز پس از کاشت بادام زمینی رخ می‌دهد که گل‌های زرد رنگی در قسمت‌های پایینی گیاه ظاهر می‌شود. باید تقریبا ۱۴۰ تا ۱۵۰ روز طی شود تا گیاه رشد کند.

    برداشت بادام زمینی

    برگ های پایینی اگر زرد باشند این نشان‌دهنده فرا رسیدن زمان برداشت است. در هنگام برداشت، بادام زمینی‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد رطوبت دارند پس باید آن‌ها را مدتی در محیطی قرار داد تا خشک شوند.

    نکات مربوط به کاشت بادام زمینی

    1. در حین رشد بادام زمینی رطوبت، کود دهی و عمل خاکپا را بررسی کنید.
    2. در عمل خاکپا باید اطراف بادام زمینی کشت شده را شخم بزنید تا سله اطراف گیاه شکسته شود.
    3. از کودهای فسفاته استفاده کنید.
    4. برای کنترل آفات بادام زمینی مانند پراونه کارادینا، زنجره باقلا و کرم غوزه پنبه می‌توان از قارچ‌کش‌هایی مانند مانب و زینب استفاده کرد.
    نکات مربوط به کاشت بادام زمینی

    نکات مربوط به کاشت بادام زمینی

    مناطق زیرکشت بادام زمینی در ایران

    بادام زمینی با این که طبع گرم و تر دارد ولی انواعی از رقم های سردسیری دارد که تحمل سرمای قابل توجهی دارد و در آب و هوای سرد نیز قابل کشت است. ترکیه با آب و هوای نسبتا سردی که دارد یکی از کشورهایی است که هر سال به طور عمده بادام زمینی را کشت می کند. از ارقام بذر بادام زمینی که در ترکیه و ویرجینیای آمریکا کشت می شد در شهرهای سردسیر ایران مثل اقلید و مریوان و آذربایجان شرقی کشت کردند و نتایج مثبت مشاهده شد. در جنوب کرمان شهرهای جیرفت، کهنوج، منوجان، عنبرآباد و قلعه گنج در سیستان و بلوچستان چابهار و ایرانشهر در خوزستان شوش، شوشتر، ایذه، اندیمشک و اهواز در فارس قیر و کارزین و لامرد بادام زمینی مورد کشت و پرورش قرار گرفته شده است.

    کاشت بادام زمینی در شهرهای ایران

     در شهر همدان بهترین زمان برای کشت بادام زمینی ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد است. در استان آذربایجان شرقی در شهرهایی مثل آذرشهر و میانه و اهر بادام زمینی در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۱ اردیبهشت کشت می شود. بادام زمینی در شهرهای استان قزوین مثل تاکستان و آبیک و نظرآباد کشت بادام زمینی به صورت پایلوت کشت شد. در شهرهای گرمسیر دو بار در سال امکان کشت بادام زمینی وجود دارد. کشت بهاره که از بهمن شروع می شود و تا ۱۵ اسفند امکان کشت وجود دارد و کشت پاییزه که از ۲۰ مرداد شروع می شود و تا اول مهر امکان کشت وجود دارد. بادام زمینی برای رشد ۴ ماه زمان نیاز دارد. در شهرهای جنوبی با توجه به گرمای هوا آبیاری بیشتری لازم است و در این شهرها حدودا هر ۱۲ روز آبیاری لازم است. در ایران با کیفیت‌ترین بادام در استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه کشت می‌شود. دانستن زمان کاشتنکاتی از آموزش کاشت بادام زمینی است.

    تاریخ کاشت

    تاریخ کاشت

    گیاهشناسی بادام زمینی

    1.  بادام زمینی بوته‌ای یک‌ساله است.
    2. ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.
    3.  آب و هوای گرم برای کِشت این گیاه مناسب است.
    4. بادام زمینی دارای ساقه‌ای مستقیم است.
    5. برگ‌های آن مرکب از دو زوج برگچه است.
    6. گل‌های بادام زمینی به رنگ زرد هستند.
    7. گل ها پس از تلقیح، دم گل خم می‌شود و به سطح خاک می‌رسد و سپس کم‌کم در خاک فرورفته، میوه در داخل خاک پدید می‌آید.

    منبع:  www. wikipedia. ir

     

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *