تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کدو تنبل سفید

  • در دی مگ همه چیز را درباره “کدو تنبل سفید” بدانید:

    کدو تنبل سفید چیست؟

     

    • نام علمی : CUCURBITA MOSCHATA
    • خانواده: cucurbitae

    کدو تنبل سفید، گیاهی یکساله و محصول فصل گرم سال است که دارای ساقه‌های استوانه‌ای به ضخامت ۵-۴ سانتیمتر با کرکی ظریف است و این ساقه‌ها به صورت گسترده روی زمین رشد می‌کنند و سطحی به طول بیش از سه متر را اشغال می‌کنند.

    در آمریکای شمالی، کدو تنبل علاوه بر مصرف خوراکی، کاربردِ تفریحی و فرهنگی هم دارد. بسیاری از مردم در جشن هالووین کدو تنبل را به شکل‌های ترسناک درست می‌کنند. درواقع کدو حلوایی گیاهی است که از جنس Cucurbita و خانواده cucurbitae است. کدو تنبل در انواع و رنگ‌های مختلف از زرد، نارنجی روشن، قهوه ای، خاکستری و سفید موجود است. کدو تنبل سفید در انگلستان بسیار رایج است، جایی که عمدتاً برای مقاصد حکاکی و تزئین استفاده می‌شود. به دلیل پوست سفیدش برای کنده کاری و همچنین نقاشی عالی به حساب می‌آید. این نوع کدو تنبل بخش مهمی از تزئینات هالووین را تشکیل می‌دهد که در آن صورت روی آن حک شده و کدو تنبل برای روشن کردن شمع‌ها در داخل آن خالی می‌شود.

    کدو تنبل سفید جدا از اینکه به عنوان تکه‌های تزئینی استفاده می‌شود، به راحتی می‌تواند جایگزین کدو تنبل نارنجی در بسیاری از دستور العمل‌ها از جمله پای کدو تنبل و سوپ شود. کدو تنبل سفید در انواع مختلفی مانند لومینا، بیبی بو، آب نبات پنبه ای، کاسپر، کدو تنبل آلبینو، کدو تنبل ارواح و غیره موجود است. انواع لومینا طعم و بافت شگفت‌انگیزی دارد و می‌توان از آن برای پخت استفاده کرد. کدو را نیز می‌توان سوراخ کرد تا به عنوان سوخاری برای سرو استفاده شود.

    کدو تنبل سفید

    فواید کدو تنبل سفید برای سلامتی

    علاوه بر جذابیت تزئینات، کدو تنبل سفید می‌تواند بخشی از بسیاری از غذاها را تشکیل دهد زیرا بسیار مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. کم کالری و سرشار از ویتامین‌های A، B۶، C و E است. همچنین حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، آهن، فولات، نیاسین و تیامین و همچنین کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. فواید آن برای سلامتی به شرح زیر است:

    ۱- کاهش کلسترول:

    کدو تنبل سفید حاوی مقادیر زیادی فیتواسترول است. این ترکیبات می‌توانند کلسترول را جایگزین کرده و آن را تا حد سالم عادی کنند، بنابراین محافظت در برابر برخی سرطان‌ها را فراهم می‌کنند.

    کدو تنبل سفید

    ۲- ضد افسردگی:

    کمبود تریپتوفان عامل ایجاد افسردگی است. کدو تنبل سفید سرشار از ال-تریپتوفان است، یک آمینو اسید ضروری که بدن نمی‌تواند آن را تولید کند. این ترکیب شیمیایی در کاهش خلق و خوی افسرده، ایجاد احساس شادی و تندرستی مؤثر است.

    ۳- مفید برای سلامت چشم:

    کدو تنبل سفید دارای مقادیر فراوانی لوتئین و زیگزانتین است که برای محافظت از چشم در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از تشکیل آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و آستیگماتیسم حیاتی هستند. مصرف منظم این کدو تنبل به سلامت چشم کمک می‌کند زیرا سرشار از ویتامین A است.

    ۴- ضد التهاب:

    دانه‌های سبز کدو دارای خواص ضد التهابی بوده و در نتیجه در برابر آرتروز و التهاب مفاصل موثر است. از جوشانده گیاهی تهیه شده از تفاله کدو تنبل می‌توان در درمان التهاب روده استفاده کرد.

    ۵- مفید در آسم:

    آنتی اکسیدان‌های موجود در کدو تنبل سفید از سیستم تنفسی در برابر عفونت‌ها و حملات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. از این رو حملات آسم را کاهش داده و التیام می‌بخشند.

    ۶- درمان زخم معده:

    خواص دارویی موجود در کدو تنبل سفید به تسکین دستگاه گوارش و التیام بیماری‌های گوارشی و زخم معده کمک می‌کند.

    ۷- محافظت در برابر سرطان پروستات:

    کدو تنبل و دانه‌های آن دارای مقدار زیادی کاروتنوئید و روی هستند که از سرطان پروستات محافظت می‌کنند. این ترکیبات به جلوگیری از بزرگ شدن پروستات و همچنین مشکلات مثانه تحریک‌پذیر کمک می‌کند. دانه کدو تنبل در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) استفاده می‌شود.

    ۸- سیستم ایمنی بهتر:

    تنوع غنی از مواد مغذی موجود در کدو تنبل سفید و آب کدو سفید در تقویت سیستم ایمنی بدن با افزایش تولید و عملکرد گلبول‌های سفید معجزه می‌کند. از این رو در برابر انواع مختلف عفونت‌ها مقاومت می‌کنند.

    فواید پوست کدو تنبل سفید

    کدو تنبل سفید حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به شکل ویتامین‌های A، C و E و همچنین روی است که برای پوست شما عالی است. برخی از فواید پوست کدو تنبل سفید به شرح زیر است:

    ۹- جلوگیری از آسیب به پوست:

    اگر پوست شما در اثر شرایط محیطی مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید آسیب دیده باشد، کدو تنبل سفید یک گزینه عالی است. ویتامین A پوست شما را تسکین و نرم می‌کند و ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند به رفع آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. ماسک‌های صورت کدو تنبل، مرطوب کننده‌ها و لایه بردارها با افزایش جذب مواد مغذی، پوست شما را تا حد زیادی تغذیه می‌کنند.

    ۱۰- مزایای ضد پیری:

    کدو تنبل سفید سرشار از ویتامین‌های A، C و E و همچنین روی است که با هم پوستی سالم و درخشان به شما می‌دهد و تولید کلاژن را برای جلوگیری از علائم پیری افزایش می‌دهد. خوردن روزانه یک فنجان دانه کدو تنبل پوست شما را آبرسانی و تغذیه می‌کند و در نتیجه از بروز چین و چروک محافظت می‌کند. همچنین حاوی آنزیم‌های میوه و آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) است که گردش سلولی را افزایش می‌دهد تا پوست شما روشن و صاف شود.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    کدو تنبل سفید

    ۱۱- ضد آکنه:

    کدو تنبل سفید حاوی ویتامین‌های E و T برای مبارزه با آکنه است که بیشتر به نام تورولیتین شناخته می‌شود. بنابراین، از آن در چندین محصول ضد آکنه استفاده می‌شود که باعث تسکین آکنه، لک یا جوش‌های مکرر می‌شود. مالیدن قسمت گوشتی کدو تنبل تازه به صورت دو بار در روز به عنوان یک تونر طبیعی برای مبارزه با لک عمل می‌کند.

    ۱۲- مفید برای پوست‌های چرب و خشک:

    تخم کدو حاوی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E است که برای حفظ عملکرد خوب مانع پوست و همچنین تنظیم سبوم حیاتی است. کدو تنبل سفید به عنوان یک ماده فعال در تونرهای پوست، لایه بردارها و ماسک‌های ضد آکنه برای کاهش اندازه منافذ، کنترل چربی اضافی و جلوگیری از ظهور جوش‌های سرسیاه استفاده می‌شود.

    کدو تنبل سفید حاوی آنزیم‌های طبیعی است که به حل کردن سلول‌های خشک پوست کمک می‌کند. از آنجایی که سرشار از آنزیم است، در محصولات مراقبت از پوست برای تسکین و نرم کردن دست‌ها و پاهای خشک و ترک خورده استفاده می‌شود. برای درمان خشکی پاشنه پا می‌توانید دو قاشق غذاخوری پوره کدو تنبل را با دو قاشق غذاخوری وازلین ترکیب کنید. شب‌ها آن را روی پاهای خود بمالید و جوراب‌های نخی را برای رطوبت‌رسانی عمیق بپوشید.

    ۱۳- لایه بردار طبیعی:

    کدو تنبل سفید اغلب در لایه بردارها و مرطوب کننده‌ها استفاده می‌شود زیرا به از بین بردن سلول‌های سطحی قدیمی پوست کمک می‌کند و تولید سلول‌های جدید را تشویق می‌کند. به دلیل ساختار مولکولی کوچکی که دارد، می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند و کدر شدن چهره، پیری پوست و رنگدانه‌ها را درمان کند.

    فواید کدو تنبل سفید برای مو

    علاوه بر پوست، مواد مغذی موجود در کدو تنبل سفید برای موهای شما بسیار مفید است. برخی از فواید آن برای مو به شرح زیر است:

    ۱۴- رشد مو را تقویت می‌کند:

    کدو تنبل سفید سرشار از ویتامین A است که برای پوست سر شما بسیار مفید است. همچنین حاوی پتاسیم است که به رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

    ۱۵- مناسب برای موهای خشک یا آسیب دیده:

    درست مانند درمان پوست خشک، این کدو تنبل برای موهای خشک یا آسیب دیده بسیار مفید است. بنابراین، می‌تواند بخشی از رژیم مراقبت از موی شما را تشکیل دهد که در آن می‌توان آن را به همراه مواد دیگری مانند نارگیل، عسل و ماست به صورت خارجی روی موهای شما اعمال کرد.

    نحوه کاشت کدو تنبل سفید و هرآنچه که باید درباره آن بدانید:

    ۱- کاشتن بذر

    بذرهای کدو تنبل را بین فروردین تا خرداد ماه در گلدان می‌توان کاشت. گلدانی که این بذر را در آن می‌کارید باید دارای ۷٫۵ سانتیمتر عمق باشد. داخل گلدان مقداری خاک ریخته و بذر را به پهلو و در عمق ۲٫۵ سانتیمتری قرار دهید و سپس روی آن را با خاک بپوشانید. آن را آبیاری کرده و روی طاقچه‌ی جلوی پنجره قرار دهید. هنگامی که ریشه‌های آن از زیر گلدان بیرون زد، آن را به گلدانی به عمق ۱۲ سانتیمتر منتقل کنید. زمانی که نشاء آن تثبیت شد، آن را در خاک باغچه و زمین بکارید. اگر تعداد نشاها بیش از یکی بود، آن‌ها را در فاصله‌های ۲ تا ۳ متر از هم قرار دهید.

    همچنین اگر بذر را در اوایل خرداد تا اوایل تیر بکارید، می‌توانید آن را مستقیماً در خاک باغچه قرار دهید. مکانی را برای کاشت کدو انتخاب کنید که آفتابگیر باشد و یا زمان کمی از روز سایه داشته باشد. اگر بذر را مستقیم در خاک زمین می‌کارید، پس از کاشت بذر، خاک را خوب شخم زده و به آن کمی کود اضافه کنید. هنگام کاشت بذرها در زمین، دو بذر را در عمق ۲٫۵ سانتیمتر و در کنار هم بکارید. هنگامی که جوانه زدند، آنکه ضعیفتر است را از خاک خارج کنید.

    ۲- نگهداری

    در فصل رشد و نمو گیاه، به آن کود و یا مواد تقویتی بدهید. برای این منظور می‌توانید از کود تقویتی گوجه فرنگی نیز استفاده کنید. اگر قصد کاشت نژادهای دیگر را دارید، می‌توانید برای هدایت گیاه از سیم استفاده کنید. زمانی که میوه‌ها ظاهر شدند، تنها دو یا سه عدد از آن‌ها را حفظ کرده و باقی را بچینید. به این ترتیب، گیاه میوه‌های باقی مانده را بزرگتر و بهتر خواهد کرد. زمانی که میوه‌های باقی مانده بزرگ‌تر شدند، زیر آن‌ها تخته یا آجر قرار دهید تا از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری شود. هر برگی که روی میوه‌ها سایه ایجاد می‌کند را بچینید. چون میوه برای رشد و رسیدن، به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اگر احتمال یخ زدگی زود هنگام وجود دارد، آن را با کارتن و کاه بپوشانید.

    ۳- برداشت و نگهداری

    تا جایی که ممکن است و هوا سرد نشده، میوه را نچینید و بگذارید روی گیاه باقی بماند تا کاملاً برسد. هنگامی که ساقه‌ی آن ترک خورده و پوست آن زمخت شد، میوه آماده چیدن است. پیش از یخ زدگی زمین، کدو را با ساقه‌ی بلند بچینید. کدو را می‌توان بین چهار تا شش ماه نگهداری کرد. کدو را به مدت ۱۰ روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید و یا اگر آن را داخل می‌برید، در دمای ۲۷ درجه تا ۳۲ درجه سانتیگراد به مدت چهار روز نگهداری کنید. پس از آن کدوها را در جایی که هوای آن تازه است و دمای آن حدود ۱۰ درجه سانتیگراد است، نگهداری کنید.

    منبع : http://www.missouribotanicalgarden.org

     

     

     

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *