تاریخ :۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • گلخانه خانگی و انواع آن

    راه های زیادی برای ساخت یک گلخانه greenhouses ارزان و ساده وجود دارد. یک گلخانه خانگی به شما امکان می دهد گل ها، سبزیجات و گیاهان را در تمام فصل سال پرورش دهید. گلخانه ها نهال ها و گیاهان را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارد و به شما امکان می دهند هر روز از سال در سرگرمی مورد علاقه خود شرکت کنید. طرح‌های گلخانه، دستورالعمل‌های ساخت‌وساز، مواد قاب، ابزار و هر چیز دیگری که برای ساخت گلخانه خانگی رویایی خود و انواع آن در اندازه‌ها و سبک‌های مختلف نیاز دارید، در این مطلب از سایت دی مگ آورده شده است.

    مشخصات گلخانه خانگی

    گلخانه ساختاری با پوشش شفاف است که از شیشه یا پلاستیک (ورق های اکریلیک یا پلی کربنات است.)ساخته شده است. گلخانه منطقه ای را ایجاد می کند که ایده آل برای رشد گیاهان است. بسته به اندازه ای که می خواهید کوچک تا متوسط ​​یا بزرگ، ساخت یک گلخانه ممکن است ارزان تر از خرید یک نسخه از پیش ساخته شده باشد، به خصوص اگر بتوانید از مواد بازیافتی به دست آورید. پوشش پلکسی گلاس به حفظ نور یکنواخت در سراسر گلخانه و ایجاد شرایط مناسب رشد برای گیاهان کمک می کند. گیاهان گلخانه ای یا گل ها باید در شرایط دما و رطوبت مناسبی قرار گیرند و برای ایجاد شرایط مناسب نیاز به تجهیزاتی از قبیل بخاری، هواکش، رطوبت ساز و کولر است.

    گلخانه خانگی چیست

    گلخانه خانگی چیست

    این طرح برای گلخانه ای به سبک انباری است که به شما کمک می کند تا گیاهان خود را پرورش دهید. گلخانه ای با وزن سبک و ایمن است و نور زیادی را جذب می کند.

    اسکلت گلخانه

    برای ساخت گلخانه نیاز به سازه یا اسکلتی داریم که پوشش را روی آن نصب کنیم. می توانید از چوب، آهن، آهن گالوانیزه، انواع لوله پلاستیکی استفاده کنید که قیمت ساخت آنها نیز براساس کیفیت و جنس آن ها فرق دارد. با استفاده از دریل و پیچ و مهره اجزای اسکلت را به یکدیگر به خوبی متصل کنید تا گلخانه ای محکم داشته باشید. سقف گلخانه نیز باید شیب دار باشد تا آب باران و یا برف بر روی آن به راحتی تخلیه شود.

    پوشش سازه

    پوشش گلخانه های صنعتی از پلی کربنات، پلاستیک UV، شیشه است. برای گلخانه خانگی که ابعادی کوچک دارد، می توانید از نایلون یا پلی کربنات نیز استفاده کنید تا محیط گلخانه را محدود کنید و شرایط داخل آن را کنترل کنید.

    جهت ساخت گلخانه

    بهترین جهت برای ساخت گلخانه خانگی یا صنعتی، جهت شمالی-جنوبی یا شمال غربی-جنوب شرقی است. در این حالت گیاهان بیشترین میزان نور گلخانه را در همان دقایق ابتدایی طلوع خورشید دریافت می کنند. در علم کشاورزی، نور صبح مطلوب ترین نور برای فتوسنتز گیاه می باشد.

    انواع گلخانه خانگی

    قله‌ای

    یکی از انواع گلخانه خانگی، گلخانه قله ای است. نوک این نوع گلخانه ها مانند یک قله رو به بالا و مثلثی شکل است.

    گلخانه خانگی قله‌ای

    گلخانه خانگی قله‌ای

    گنبدی

    مدل گلخانه گنبدی خاص‌ترین و شیک‌ترین مدل گلخانه است. برای ساخت این نوع گلخانه باید محاسبات دقیق انجام داد.

    گلخانه خانگی گنبدی

    گلخانه خانگی گنبدی

    گاتیک

    به گلخانه قوس دار گاتیک می گویند. قسمت بالایی گلخانه گاتیک دارای کمی قوس و حالت هلالی دارد.

    گلخانه خانگی گاتیک

    گلخانه خانگی گاتیک

    گلخانه یک طرفه

    <yoastmark 650

    نکات کلی برای ساخت یک گلخانه خانگی

    1. گلخانه را در جهت شرق به غرب قرار دهید تا نور زیادی در گلخانه بتابد.
    2. باید گلخانه حداقل در زمستان ۶ ساعت آفتاب بگیرد.
    3. برق گلخانه را نزدیک منبع و به دور از مناطق بازی بچه ها قرار دهید.
    4. در گلخانه دماسنج بگذارید و به دما توجه کنید.
    5. سیستم تهویه در گلخانه خود قرار بدهید.

    در زمستان، دما برای رشد باید بین ۴۵-۶۰ درجه باشد. یک روز آفتابی زمستانی می تواند فضای داخلی گلخانه را به سرعت گرم کند، حتی اگر در خارج از آن یخ زده باشد. هنگام افزایش دما بیش از حد دریچه ها را باز کنید تا هوای خنک وارد شود. از مناطقی که جریان باد بیشتر است یا باران مستقیم می بارد، خودداری کنید. اگر در اطراف منطقه درخت وجود دارد، محلی را در نزدیکی درختان فصلی انتخاب کنید. این نوع درختان در زمستان برگ های خود را از دست می دهند و به خورشید می توانند به گلخانه برسند.

    فروش ویژه به مدت محدود
    فروش ویژه بیش از ۳۰۰۰ رقم محصولات کشاورزی، انواع بذر با بسته بندی اورجینال و خانگی، انواع کودهای وارداتی اصل، ادوات و ابزارآلات با ضمانت اصالت کالا
    همین الآن خرید کنید

    مشخصات گلخانه در تراس

    طول گلخانه ۱۵۰ سانتی متر، عرض ۸۰ سانتی متر، ارتفاع بالاترین نقطه ۱۶۵ سانتی متر، ارتفاع پایین ترین نقطه ۱۴۵ سانتی متر است. گلخانه را در قسمت  جنوب شرقی بسازید. اسکلت سازه از قوطی سایز ۲ باشد که در مجموع وزن آن نزدیک به ۵۷ کیلوگرم شود. قوطی ها را ضد زنگ بزنید. صفحات پلی کربنات را در اندازه ۶۰۰ * ۲۱۰ تهیه و  ضخامت ۵ میل را برای فیبر انتخاب کنید. می توانید داخل گلخانه طبقه ایجاد کنید. برای ایجاد تهویه ی مناسب در داخل گلخانه از فن ۱۵ سانت به همراه یک ترموستات استفاده نمایید. اگر در محیطی با آب و هوای گرم زندگی می کنید برای جلوگیری از گرمای شدید داخل گلخانه از شید استفاده نمایید.

    گلخانه خانگی در پشت بام

    برای گرمایش گلخانه پشت بام هیتر گازی دودکش دار یا یک بخاری برقی کم مصرف تهیه کنید. برای تامین رطوبت باید از رطوبت ساز استفاده کنید. چون شرایط جوی از جمله وزش باد در پشت بام شدت بالایی دارد با مستحکم سازی اسکلت از طریق پروفیل آهنی، گلخانه ای مقاوم بسازید. ارتفاع گلخانه بر روی پشت بام باید بیش از ۲٫۵ متر باشد. در گلخانه های کم ارتفاع، هوای داخل آن در اثر به دام افتادن انرژی خورشید گرم شده و این افزایش دما برای گیاهان مضر است. گلخانه های تونلی که سقف کلبه ای دارند برای پشت بام مناسب است.

    جهت گلخانه بر روی پشت بام

    نور و باد ۲ عامل مهم بر جهت گیری گلخانه می باشند. باید جهت بادهای غالب منطقه خود را بشناسید. ساختمان گلخانه بایستی عمود بر جهت باد غالب منطقه باشد چون در این شرایط مقاومت گلخانه در جهت عرضی بیشتر از جهت طولی است. اگر طول گلخانه هم جهت با باد غالب باشد، فشار بیشتری بر ساختمان گلخانه وارد خواهد شد و انگاه ساختار گلخانه در برابر بادهای شدید تخریب می شود.

    پوشش مناسب برای گلخانه پشت بام

    برای پوشاندن سقف و دیواره های گلخانه حتما از پلاستیک uv دار مخصوص گلخانه یا پوشش پلی کربنات استفاده کنید. پلاستیک مخصوص گلخانه مقاوم است و معمولا تا ۲ الی ۳ سال قابل استفاده است. برای افزایش مقاومت پوشش سقف و برای کم کردن صدای نایلون، سقف را با توری فلزی ابتدا سیم بندی کنید و سپس نایلون را بر روی این توری پهن کنید.

    ایجاد تهویه

    در سمت مقابل درب گلخانه یک یا دو عدد فن تهویه با ابعاد ۲۰ یا ۲۵ یا ۳۰ سانتی متر بر روی دیواره عرضی نصب کنید. فن را در ارتفاع بالا و حدودا ۵۰ سانتی متر پایین تر از سقف گلخانه نصب کنید.

    ساخت گلخانه خانگ بر روی کف ایزوگام به آن آسیب خواهد رساند. یکی از راه حل های موجود برای کف گلخانه استفاده از موازییک است. موزاییک های سایز بزرگ را برای پوشاندن کف گلخانه انتخاب کنید.

    منبع:

    1. What is The Most Common Type of Greenhouse، yenaengineering.nl
    2. Greenhouse – Types Of Greenhouse Structures

     

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *