تاریخ :۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟ شرایط نگهداری دیفن باخیا

آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟ شرایط نگهداری دیفن باخیا

  • آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟ شرایط نگهداری دیفن باخیا

    یا گل دیفن باخیا سمی است؟ شاید شما هم در مورد سمی بودن بعضی از گیاهان آپارتمانی شنیده باشید و بهتر است برای احتیاط آنها را خوب بشناسید. گیاه دیفن باخیا یکی از معمول ترین گیاهان در فضای خانه است. در این مطلب همه نکات لازم را بشناسید. شاید شما هم در مورد سمی بودن بعضی از گیاهان آپارتمانی شنیده باشید و بهتر است برای احتیاط آنها را خوب بشناسید.

    نام گل دیفن باخیا از نام فردی به نام جوزف دیفن باخ سر باغبان گیاهشناسی وین برداشت شده است. دیفن باخیا از گیاهان زینتی همیشه سبز و چند ساله است. دیفن باخیا مقاوم بوده و به دلیل نگهداری ساده، به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه دیده می شود. ارتفاع گیاه دیفن باخیا به حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر میرسد.

    گل دیفن باخیا دارای برگ های بزرگ، بیضی شکل نوک تیز، سبز رنگ با نقوش زیبای سفید کرم و زرد در قسمت میانی برگ است که از دو سمت برگ دیده می شود. طول برگ تا ۵۰ و عرض آن تا ۲۵ سانتیمتر هم می رسد. ساقه های این گیاه بدون انشعاب بوده و برگهای انتهایی در حال رشد هستند. برگ های پایینی ریزتر هستند. گل دیفن باخیا با بالا رفتن ظاهر میشود و مانند گل گیاه اسپاتی فیلوم بوده که ارزش زینتی ندارد.

    آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟ شرایط نگهداری دیفن باخیا

    آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟ شرایط نگهداری دیفن باخیا

    آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟

    نام فارسی آن یعنی سم برگ به سمی بودن برگهای دیفن باخیا اشاره دارد. شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث میشود اعضای بدن تحریک شود و برای کودکان و حیوانات خانگی مضر است. پس اگر فرزند کوچک یا حیوانی در خانه دارید گلدان دیفن باخیا را از دسترس او خارج کنید و خودتان هم در زمان تیمار آبیاری و تکثیر با احتیاط رفتار کنید.

    شرایط نگهداری دیفن باخیا

    نور:
    نور مورد نیاز برای دیفن باخیا متوسط و غیر مستقیم .باشد در نور کم گیاه بلند شده و حالت علفی پیدا میکند. در واریته های برگ تیره مقاومت به سایه بیشتر است.

    دما:

    دیفن در دمای بین ۱۵-۲۵ درجه رشد خوبی دارد در صورت گرمتر شدن هوا عمل غبار پاشی را انجام دهید و خاک گلدان را نگاه کنید تا به دلیل افزایش دمای محیط اگر خاک خشک شده است عمل آبیاری را انجام دهید.

    افزایش دمای محیط باعث لوله شدن برگهای گیاه میشود و هوای خیلی گرم و خشک موجب خشکی برگها و ریزش آنان می شود. البته گاهی لوله شدن برگ های مسن و ریزش آنان طبیعی است. زیرا گیاه در حال رشد است و این کار برای برگهای جدید فضای کافی ایجاد میکند. اگر دمای هوا به زیر ۱۰ درجه بیاید، برگهای موجود در قسمت پایین گیاه کم رنگ شده و خواهد ریخت و بعد از مدتی نیز گیاه از بین خواهد رفت. دیفن باخیا را جلوی پنکه یا کولر قرار ندهید.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    خاک

    خاک مرطوب قلیایی تا کمی اسیدی مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت خاک معمولی یا خاک باغچه یا یک قسمت خاک رس یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت برگ برای گیاه آپارتمانی دیفن باخیا ایده آل است.

    تغذیه

    برای تغذیه و تقویتی گل دیفن باخیا، کود را به صورت مایع و به اندازه ۳۰ گرم در لیتر دو هفته یکبار از فروردین تا آبان استفاده کنید.

    آبیاری

    • آبیاری دیفن باخیا را با آب بدون املاح، دیفن آبیاری منظم میخواهد فصول رشد و مخصوصاً تابستان سطح خاک تا عمق چهار سانتی خشک شد اقدام به آبیاری کنید برای فصول سرد پاییز و زمستان اجازه دهید خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود.
    • آبیاری بیش از اندازه گیاه موجب زرد شدن برگهای موجود در قسمت پایین گیاه و ایجاد نواحی قهوه ای رنگ بر روی پهنه برگ میشود. دیفن باخیا رطوبت محیط را به خصوص زمانی که دمای هوا بالا است میپسندد. بنابراین در روزهای گرم گیاه را غبار پاشی کنید. اما این عمل را در زیر نور آفتاب انجام ندهید، زیرا بر روی برگ ها لکه های سوخته ایجاد می شود.
    • برگ های گل دیفن باخیا بعد از آبیاری ترد و شکننده میشوند. بنابراین اگر قصد جابجایی گیاه را دارید چند روزی آبیاری آن را به تأخیر اندازید. بر اثر برخورد دیگر اشیا به گیاه برگها صدمه نبیند.
    • یکی از دلایل ریزش و زرد شدن برگ دیفن باخیا از آبیاری زیاد و عدم وجود سوراخ در کف گلدان می باشد.

    نکاتی برای نگهداری از دیفن باخیا:

    1. تعویض گلدان در فصل بهار هر سال و قبل از آغاز رویش انجام شود.
    2. برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا ۳ هفته یکبار روی برگ ها بکشید از هیچ ماده شوینده ای استفاده نکنید که موجب بسته شدن روزنه های برگی میشود به دلیل سمی بودن گیاه از دستکش استفاده کنید.
    3. برای حفظ رطوبت هوا غبارپاشی و اسپری برگی را خصوصا در دمای بالا فراموش نکنید. در تابستان هر روز اسپری برگی پیشنهاد می شود.

     

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    یک نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *