تاریخ :۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
درمان بیماری های ساده و اختلال های کودک و نوزاد با داروهای گیاهی

درمان بیماری های ساده و اختلال های کودک و نوزاد با داروهای گیاهی

  • درمان بیماری های ساده و اختلال های کودک و نوزاد با داروهای گیاهی

    بسیاری از ما ترجیح میدهیم برای درمان بیماریهای ساده و اختلالهای کودک یا نوزاد تازه رسیده مان به جای استفاده از داروهای شیمیایی و شیوه های تهاجمی روشهای درمانی طب مدرن از شیوه های طبیعی و سنتی استفاده کنیم. شاید این دیدگاه را به طور ناخودآگاه از عطر دمنوش ها و جوشانده های گیاهی مادربزرگ هایمان در ذهن داریم که چگونه با یک چای گیاهی ساده دل دردهای دوران کودکی مان را فراموش میکردیم و بهبود می یافتیم.

    گیاه درمانی کودکانه

    خوشبختانه امروز به اعتراف متخصصان و محققان پزشکی در سراسر جهان شیوه های طبیعی درمانی مانند طب سنتی و گیاه درمانی میتواند یکی از بهترین و بی عارضه ترین درمان ها برای انسان به ویژه کودکان و خردسالان باشد. شیوه هایی که بهره مندی از آنها با همراهی و مشاوره یک متخصص طب سنتی میتواند نتایج موثر و قابل ملاحظه ای بر سلامت و تندرستی فرزندانمان داشته باشد.

    دکتر سعید صانعی درمانگر طب سنتی و مشاور گیاه درمانی در این شماره از مجله شهرزاد قصد دارد ما را با برخی از شیوه های سنتی و طبیعی درمان شایع ترین اختلالها و بیماریهای دوران نوزادی و خردسالی آشنا کند.

    گل بابونه و درمان قی چشم کودک

    قی چشم یکی از مواردی است که بسیاری از بچه ها آن را در زندگی تجربه میکنند. این اختلال به دلیل تنگ شدن مجرای اشک کودکان در آنها دیده میشود. با تنگ شدن مجرای چشم اشک کودک به خوبی از مجرا عبور نمیکند و رسوباتی در اطراف مجرای اشک جمع میشود که گاهی تجمع این رسوبات موجب بسته شدن مجرای اشک میشود. به گونه ای که چشم پزشک برای باز کردن آن مجبور میشود از سوند یا میل استفاده کند.

    برای درمان و بهبود قی چشم ۲ راه حل در شیوه طب سنتی وجود دارد:

    شست و شوی چشم کودک با جوشانده گل بنفشه، گیاه ناخنک و گل بابونه برای تهیه این جوشانده کافی است یک قاشق چای خوری از هر یک از گیاهان ذکر شده را با ۲ استکان آب بجوشانید تا یک استکان آب آن باقی بماند آب باقی مانده را صاف کنید و با یک قاشق چای خوری از آن چشمهای کودک را ۲ تا ۳ بار در روز شست وشو دهید.

    روش دیگر این است بعد از تهیه جوشانده موردنظر یک قطره شامپوی بچه به این جوشانده اضافه کنید و با آن چشم بچه را شست وشو دهید و خیلی آرام کنار بینی او را به سمت گوشه چشم ماساژ دهید تا به این ترتیب مجرای اشکی او باز شود و التهاب این مجاری نیز کاهش یابد.

    برگ گردو مرهم گیاهی برای گل مژه

    یکی دیگر از بیماریهای چشم که بیشتر در کودکان و خردسالان گرم مزاج دیده میشود، گل مژه است که معمولاً موجب سنگینی پلک کودک میشود و به دلیل اختلالی که در دید او به وجود میآورد او را بدخلق می کند و درمانگران طب سنتی برای درمان این گل مژه نیز از جوشانده گیاهی برگ گردو استفاده میکنند و محل گل مژه

    را با این جوشانده شست وشو میدهند. آنها با شست و شوی چشم به کمک جوشانده برگ گردو به خروج عفونت و چرک داخل گل مژه میپردازند و به این ترتیب به درمان و بهبود آن کمک می کنند.

    گل بنفشه و ختمی بهبود پوسته های سر نوزاد

    پوسته های کلفت سر نوزادان که در اصطلاح از آن با نام کلاه پوسته ای یاد میشود پوسته های کلفتی است که معمولاً بعد از زایمان روی سر نوزادان دیده میشود و در طب سنتی برای برطرف کردن آن نسخه هایی وجود دارد. یکی از طبیعی ترین راهها برای این کار استفاده از خیسانده گل بنفشه و گل ختمی برای شست وشوی سر نوزاد است.

    برای تهیه این خیسانده کافی است یک مشت گل بنفشه را با یک مشت گل ختمی در ۴ لیتر آب جوش بخیسانید و اجازه دهید این ترکیب به مدت یک ساعت بماند. پس از مناسب شدن دمای این خیسانده از آب آن برای شست و شوی سر بچه استفاده کنید و اجازه دهید این آب به شیوه طبیعی روی سر بچه خشک شود.

    استفاده از این روش ۲ بار در هفته تاثیر زیادی در کاهش و بهبود پوسته های کلفت سر دارد. روش دیگری که میتواند روند بهبود پوسته های کلفت سر نوزاد را تسریع کند، اضافه کردن ۳ عدد قرص آسپرین پودر شده به ۵ سیسی از شامپوی نوزاد و شست وشوی سر او با این شامپوست. در صورتی که کف شامپو به مدت ۵ دقیقه روی سر نوزاد باقی بماند و کف آن با خیسانده گل ختمی و گل بنفشه شسته شود، میتواند روند درمان پوسته های کلفت سر نوزاد را در زمانی کوتاه انجام دهد.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    گل بنفشه رفع گرفتگی بینی کودکان

    گرفتگی بینی از جمله اختلالات رایج در دوران نوزادی و خردسالی است که معمولاً تنفس را برای بچه ها مشکل میکند و موجب بیقراری آنها می شود. یکی از شیوه های طبیعی برای درمان این عارضه استفاده از جوشانده گل بنفشه است. بوییدن بخار بدست آمده از جوشانده گل بنفشه در کودکان و خردسالانی که توانایی و شکیبایی لازم برای استفاده از این بخور را داشته باشند میتواند به برطرف شدن انسداد و گرفتگی بینی آنها کمک کند. اما در صورتی که کودک بی تابی دارد و حوصله کافی برای استنشاق بخار این جوشانده را ندارد میتوان یکی دو قطره از این جوشانده را با کمک قطره چکان در حفره بینی او ریخت تا به این ترتیب به بهبود گرفتگی بینی او کمک کند. برای تهیه این جوشانده کافی است ۱۰ گرم گل بنفشه را در یک لیتر به مدت ۳ دقیقه بجوشانید آن را صاف کرده و از آن استفاده کنید.

    با سیاه دانه زکام سرد را مهار کنید

    علاوه بر زکام گرم، نوع دیگری از زکام وجود دارد که طبیبان سنتی از آن با نام زکام سرد یاد میکنند. کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند معمولا بدنی سرد و رنگ و رویی پریده دارند و آب ریزش بینی با سرفه های خلط دار را تجربه میکنند. رنگ ترشحات بینی و گلو در کودکان مبتلا به زکام سرد سبز رنگ است.

    برای درمان این نوع از زکام نیز راه حل ساده ای وجود دارد که آن استفاده از شربت سیاه دانه و عسل است. برای تهیه این عسل باید سیاه دانه و عسل را یک به سه با هم ترکیب کنید به عنوان مثال ۱۰ گرم سیاهدانه را با ۳۰ گرم عسل ترکیب کرده آن را با یک استکان آب و یک عدد لیموترش مخلوط کنید و روزی ۲ تا ۳ بار آن را به کودک بخورانید.

    مادرانی که تصمیم دارند از ابتدای پاییز کودکشان را از ابتلا به زکام سرد مصون بدارند می توانند هر شب پیش از خواب یک قاشق چای خوری از مخلوط سیاهدانه و عسل را به نسبت یک به ۳ به کودکشان بدهند تا از ابتلای او به زکام سرد پیشگیری کنند.

    چای گیاهی درمان زکام گرم

    ابتلا به زکام گرم یکی از شایع ترین بیماریهای فصلهای پاییز و زمستان است. این بیماری با گلودرد آغاز شده و به دنبال آن تب و سرخی گونه ها و صورت را در کودک به همراه دارد. در این حالت کودک از سردرد شکایت دارد و ترشحات گلو و بینی او زرد رنگ میشود و گه گاه سرفه های خشک دارد.

    در طب سنتی برای درمان این نوع از زکام از ترکیب چهارگل استفاده می شود به این ترتیب که چهار گیاه دارویی گل پنیرک گل بنفشه گل ختمی و گل گاوزبان را با هم مخلوط کرده و آن را مثل چای معمولی دم می کنند برای خوش طعم شدن این چای گیاهی برای کودکان میتوانید یک قطعه نبات کوچک نیز به آن اضافه کنید و از این چای ۲ تا ۳ فنجان در روز به کودکتان بخورانید تا بیماری اش بهبود یابد و گلودرد و تب او برطرف شود.

    حریره بادام دوای بچه های پر سر و صدا

    یکی از بهترین غذاهای دارویی برای بچه های عصبی و شلوغ که دائم در حال جیغ کشیدن در خانه هستند و آرامش اعضای خانواده را برهم می زنند حریره بادام است مصرف حریره بادام برای بچه های پر سر و صدا یا به اصطلاح «جیغ جیغو» باعث میشود تا میزان آرامش آنها افزایش یابد و کمتر در خانه یا جمع مهمانیها جیغ بکشند و بیقراری کنند.

    خوردن حریره بادام در طول هفته در وعده های غذایی یا میان وعده های مختلف میتواند به بهبود کیفیت خواب بچه های کم خواب و عصبی نیز کمک کند. و موجب عمیقتر شدن خواب و آرامش آنها شود. علاوه بر این استفاده از گشنیز به عنوان یک سبزی مقوی و موثر در غذای کودکان میتواند تاثیر بسیار خوبی بر کودکان شلوغ و پر هیاهو داشته باشد و میزان تنش های آنها را کاهش دهد. تهیه گشنیز پلو یا سوپ گشنیز یا استفاده از گشنیز در غذاهای مختلف میتواند در این زمینه بسیارموثر باشد.

    منبع: کتاب پیش به سوی سلامتی، درمان با گیاهان داروئی، فاطمه فرتوش، انتشارات کاکتوس، ۱۳۹۲٫

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *