تاریخ :۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تمام شرایط لازم برای پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان

تمام شرایط لازم برای پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان

  • تمام شرایط لازم برای پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان

    کاکتوس (Cactus) گیاهی مقاوم است که به سادگی از بین نمی رود و شرایط نگهداریش بسیار ساده است، اما اگر بیش از حد به آن آب بدهیم ممکن است از درون خراب شود. گیاهان دیگر دارای گل هستند، اما مانند کاکتوس هاله ندارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام شرایط لازم برای پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان را بررسی کنیم.

    دوره کمون و مقاومت کاکتوس در شرایط دما و هوایی متفاوت

    در طول ماه های زمستان کاکتوس از آب و دما کم بهره میبرد پس مقدار کمی آب در هر زمان دهید برای درجه حرارت توصیه می شود که گیاهان بین ۴۵ تا ۵۵ درجه فارنهایت (۷) و ۱۳ درجه سانتیگراد را در صورت امکان نگه دارید.

    تمام شرایط لازم برای پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان

    تمام شرایط لازم برای پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان

    دمای خنک و خشکی خاک گیاه را “سخت” میکنند و جوانه های گل را بارور می کنند. پشت یک پنجره میتواند محیطی خوب در زمستان باشد اگر نمیتوانید محلی خنک پیدا کنید، کاکتوس در دمای معمولی اتاق مناسب خواهد بود، فقط ممکن است شکوفه نکند. همچنین بهتر است که در طول این مدت، کود دادن کاکتوس را متوقف کنید.

    تمام شرایط لازم برای پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان

    آبیاری مورد نیاز کاکتوس در آپارتمان

    یک نکته مهم برای شروع این واقعیت است که بسیاری از کاکتوس ها دارای فصل رشد و کمون هستند و به طور معمول فصل رشد از بهار تا پاییز است. بسیاری از گیاهان از اواخر پاییز تا اوایل بهار، زمانی که درجه حرارت خنک تر است و طول روز کوتاه تر می شود، شروع به رشد جدید می کند.

    در طول فصل رشد آنها حداقل یک بار در هفته آب میخورند. هنگامی که بزرگ تر می شوند نیاز به آب بیشتری دارند. گلدان را به طور کامل آب کنید، به طوری که آب از سوراخ های زهکشی پایین بیرون آید. اطمینان حاصل کنید که گلدان در آب فرو رفته را رها نکنید، زیرا میتواند پوسیدگی و قارچ را تسریع کند. همچنین اجازه ندهید که آب در ساقه کاکتوس فرو رود. در کل کاکتوس نسبت به گیاهان دیگر نیاز کمتری به آب دارد، پس با بیش از حد آب دادن آن موجب از بین رفتن گیاه می شوید.

    کود مناسب پرورش کاکتوس در آپارتمان

    در طول فصل رشد اضافه کردن کود هر بار که آب به کاکتوس می دهید میتواند مناسب باشد کود -۱۰-۱۰-۱۰ دارای تعادل خوبی از نیتروژن فسفر و پتاسیم مناسب برای کاکتوس است.

    نور

    هر کاکتوس تنظیمات نور خود را دارد. به طور کلی آنها نور خورشید یا نور غیر مستقیم را ترجیح میدهند، اما نگاهی دقیق به رفتار گیاهان خود داشته باشید. اگر کاکتوس نور بیش از حد دریافت کند، ممکن است سفید شود یا هاله های نارنجی، زرد ایجاد شود. همچنین خورشید می تواند با تابش مستقیم گیاه را بسوزاند. بنابراین اگر گیاه را پشت پنجره میگذارید مراقب باشید.

    پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان

    پرورش و تکثیر انواع کاکتوس در آپارتمان

    از سوی دیگر در صورتی که نور کمتری دریافت کند ممکن است گیاه شروع به ارتجاع کند، که به عنوان کمبود کلروفیل شناخته میشود‌. این به ویژه در کاکتوس گرد دیده میشود. جایی که به نظر می رسد نقطه رشد در مرکز است، برای مدت طولانی گیاه را در چنین شرایطی قرار ندهید.همچنین اطمینان حاصل کنید که گلدان را به طور منظم جابه جا کنید تا حتی از هر طرف رشد کند.

    روش تکثیر کاکتوس در آپارتمان

    بهترین زمان برای تکثیر کاکتوس بهار است اما در فصلهای دیگر نیز می توان این کار را انجام داد. برای تکثیر کاکتوس از روش قلمه زنی استفاده میکنیم، زیرا کاکتوس ها از راه قلمه زدن به راحتی تکثیر می شوند. در روش قلمه زدن بیشتر از کاکتوس های جزء جزء استفاده کنید. از گرفتن قلمه از پایه گیاه خودداری کنید و از جوانه هایی که سطح تماس کمتری با گیاه دارند، استفاده کنید. زیرا رطوبت پایه گیاه بیشتر است و اگر از آن قلمه بگیریم خطر گندیدگی گیاه مادر را به دنبال دارد.

    اگر از پایه گیاه قلمه گرفتید و گیاه شروع به فاسد شدن کرد، سریع قسمت گندیده را جدا کنید و گیاه مادر را یک هفته از خاک در آورده و سپس در گلدان بکارید. برای قلمه زدن از چاقویی تیز استفاده کنید و چاقوی اره ایبکار نبرید. وقتی چند برش از یک کاکتوس بر میدارید به این نکته که کاکتوس ها سر و ته رشد نمی کنند. توجه کنید قبل از قرار دادن کاکتوس در خاک برای جلوگیری از بین رفتن کاکتوس و پوسیدگی آن چند روزی آن را در سایه برای خشک شدن قسمت بریده شده قرار دهید.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    کاکتوس هرچه بزرگتر باشد، زمان بیشتری برای خشک شدن (۳ تا ۵ روز) نیاز دارد. گرم و سرد بودن هوا نیز سبب کاهش و افزایش زمان خشک شدن میشود. پس از این دوره آن را در گلدانی با زه کشی مناسب قرار دهید و آبیاری کنید پس از ۲ تا ۳ هفته ریشه ها ظاهر می شوند.

    گلدان مناسب نگهداری و تکثیر کاکتوس

    کاکتوسها معمولا در گلدانهای پلاستیکی یا گلدان سفالی رشد میکنند. آنها در هر دو نوع رشد خواهند کرد. بسیاری معتقدند که یک نسبت خوب برای کاکتوس مخلوط کردن یک سوم مواد آلی یک ماسه سوم یک سوم شن است. می توانید خود درست کنید و یا از یک مرکز باغ بخرید. هنگامی که گیاه اصلی در حدود یک چهارم اینچ از دو طرف گلدان قرار داشته باشد، باید کاکتوس را در بهار بکارید. اگرچه نباید گلدان به میزان قابل توجهی بزرگتر باشد. خاک بیش از حد اضافه رطوبت ناخواسته را نگه میدارد و باعث پوسیدگی می شود.

    گلدان مناسب نگهداری و تکثیر کاکتوس

    گلدان مناسب نگهداری و تکثیر کاکتوس

    زمان خرید کاکتوس باید بدانید مدت زیادی از رشد آن در گلدان فعلی گذشته است. پس نیاز به گلدان اندکی از گلدان فعلی بزرگتر دارد، زیرا اگر گلدان بزرگ باشد، فضای بیش از حد منجر به آبیاری بیش از اندازه میشود. برای خروج آب اضافه در ته گلدان سوراخهایی ایجاد میکنیم، زیرا این سوراخ ها از پوسیده شدن و مردن کاکتوس جلوگیری میکند.

    • تعویض گلدان

    برای تعویض گلدان برای خارج کردن گیاه گلدان قبلی را بشکنید، زیرا اگر کاتوس را با بیلچه خارج کنید موجب زخمی شدن ریشه میشود. در ته گلدان مقداری خاک کاکتوس تازه ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک پر کنید. تا یک هفته پس از تعویض گلدان این کاکتوس را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید و به اندازه آبیاری کنید تا به محیط جدید خو بگیرد.

    باید بدانید جابجایی گلدان گیاه نباید بیش از اندازه انجام شود تا به ریشه های کاکتوس آسیب وارد شود بهترین فصل برای تعویض گلدان بهار است که گیاه در حال رشد بوده و انرژی زیادی دارد. یک کاکتوس برای سالها ۵ تا ۱۰ سال می تواند در یک گلدان باشد بدون اینکه احتیاجی به تعویض گلدان داشته باشد.

    • مناسب ترین گلدان برای کاکتوس

    گلدانهایی گلی با عمق کم هستند و اصولا کاکتوس ها به عمق زیادی احتیاج ندارند. گلدانی با قطری کمی بیشتر از قطر کاکتوس را برای آن انتخاب کنید. گلدانهای بزرگ برای کاکتوسهای کوچک مناسب نیستند و سبب از بین رفتن گیاه می شوند.

    پرورش و تکثیر کاکتوس در آپارتمان

    پرورش و تکثیر کاکتوس در آپارتمان

    • مراحل تعویض گلدان کاکتوس

    1. با سنگ هایی تمیز قسمت پایینی گلدان را بپوشانید و مقداری زغال فعال شده در این قسمت بریزید.
    2. دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک مقداری پرلیت را باهم ترکیب و گلدان را پر کنید.
    3. در مخلوط نباید هیچ گونه کلوخ وجود داشته باشد سپس کاکتوس ها را در خاک بکارید.
    4. بر روی خاک گلدان برای نگهداری رطوبت مقداری سنگ و خزه را قرار دهید.

    منبع: طرز نگهداری و پرورش انواع گیاهان آپارتمانی، مینا امیری مهر، اهواز، آفرینش مهر، ۱۳۹۹

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *