تاریخ :۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی جامع درخت افرا ژاپنی و شرایط نگهداری و تکثیر آن

معرفی جامع درخت افرا ژاپنی و شرایط نگهداری و تکثیر آن

  • معرفی جامع درخت افرا ژاپنی و شرایط نگهداری و تکثیر آن

    معرفی درخت افرا ژاپنی

    درخت افرا ژاپنی (Acer palmatum) اصالتا متعلق به آسیای شرقیست. اگر آثار هنری باستانی شرق آسیا را دیده باشید قطعا بارها تصویر این درخت زیبا به چشمتان خورده است. بی دلیل نیست که مردم عاشق این درخت هستند و از آن الهام میگیرند چون برگهای سرخ آتشین آن واقعا دیدنی و آرامش بخش است. افرای ژاپنی همیشه نماد الهام بخشی در ژاپن است.

    به همین دلیل در این کشور، آن را بیشتر در مکانهای مقدس یا در اطراف مکانهای خاکسپاری پیدا خواهید کرد. افرای ژاپنی در آیین سلتیک هم نماد مهمی است. در آیین سلتیک افرای ژاپنی به الهه باروری (دانا) نسبت داده شده و نمادی از صبر و پایداری محسوب میشود. همین پیشینه زیبا و غنی این گیاه باعث شده تا به یکی از اعضای جدانشدنی طبیعت تبدیل شود.

    روش نگهداری از درخت افرا ژاپنی

    نور مورد نیاز

    درخت افرا را باید در جایی با نور کافی و البته کمی سایه بکارید.داگر برگها قهوه ای شدند و یا تغییر فرم دادند، یعنی نور زیاد خورشید باعث سوختن آنها شده است. بنابراین باید کمی سایه درخت را بیشتر کنید البته این مورد نگرانی ندارد چون به مرور زمان مشکل برگها حل خواهد شد.

    آبیاری

    همه درختان در فصلهای گرم سال به آبیاری بیشتری نیاز دارند، درخت افرا ژاپنی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ مثلا هفته ای ۳ بار آبیاری در تابستان برای این درخت کافی است اما در سایر فصول خصوصا فصلهای سرد سال تعداد دفعات آبیاری باید کاهش یابد.

    نکته ای که موقع آبیاری گیاه باید به یاد داشته باشید این است که هرگز روی برگهای آن آب نریزید، زیرا برگهای ظریف درخت افرا ژاپنی به آفتاب سوختگی و یخ زدگی در تابستان و زمستان حساس هستند.

    دما

    برای رشد بهتر درخت افرا بهتر است آن را در دمای ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

    رطوبت

    خاک درخت افرا باید رطوبت کافی داشته باشد، بنابراین برای این که خاک رطوبت خود را حفظ کند توصیه میکنیم مقداری از سطح خاک حدود ۱۰ سانتیمتر را با کود و الیاف گیاهی مانند پوشال چوبی یا تنه خورد شده درخت بپوشانید. افراهای دیگر خاک اسیدی دوست دارد و در مناطقیکه آب ابیاری سنگین است مقداری خزه اسفاگنوم به خاک اضافه میگردد وگرنه خاک استاندارد و مخلوط متعادل مواد غذیی با خاک آکاداما برای آن مناسب است.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    تغذیه

    فرمول مواد غذایی در این گیاه نباید دارای ازت باشد. مواد اسیدزا در خاک دوبار در سال توصیه میگردد هنگام تغذیه از شروع رشد جوانه ها تا اواخر تابستان است.

    تکثیر

    کاشت بذر افرای ژاپنی درختانی را به وجود می آورد و تغییرات ظاهری زیادی را نشان میدهند که هیچوقت نمی توان این همه تغییرات را از طریق کاشت قلمه و یا هرگونه تکثیر غیرجنسی دیگر به وجود آورد.

    محل نگهداری

    برگهای ظریف و لطیف آن در برابر نور خورشید و یا بادهای شدید حساسیت دارند و چروکیده و بی آب میگردند، اما در محافظت از آنها نباید از محیط های بسته و خفته و تاریک استفاده کرد. بلکه نیم سایه کنار دیوار یا نرده موقعیتهای مناسبی برای آنها است در غیر این صورت برگها و شاخه های شکننده و ظریف آن رو به ضعف و خشک شدن می روند.

    نکته: شکل خاص شاخه ها مواظبت جلوگیری از زخم شدن و شکستن آنها را طلب می نماید و هرس نیز باید مناسب با حال و هوای این گیاه باشد.

    شکستن هر کدام از شاخه ها خصوصاً شاخه های مرکزی باعث توخالی و بدشکل شدن آن میگردد. یکی از نادرترین و گران ترین افراهای ژاپنی است. دلیل کمیاب بودن آن کندی در رشد و تمایل گیاه به تبدیل شدن به درختچه با گسترش به طرفین است که برای بونسایی داران مشکل آفرین است. که این مسائل و مشکلات با توجه به بیشتر و بهتر قابل حل نیست و تربیت این گیاه مواظبت خاص خود را لازم دارد.

    شکل خاص گیاه و عادت در شاخه دهی یعنی خارج شدن تقریبی کلیه شاخه ها از یک نقطه معین از بقیه افراها که ساختمان خارجی مخروطی دارند جدا کرده است و خصوصاً اینکه برگهای سبز لطیف پنجه ای آن به صورت کاملاً پرپشت در تاج درخت خودنمایی می کنند. پس از ریختن برگها در زمستان شکل و اسکلت گیاه واقعاً زیبا است.

    منبع: طرز نگهداری و پرورش انواع گیاهان آپارتمانی، مینا امیری مهر، اهواز، آفرینش مهر، ۱۳۹۹

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *