تاریخ :۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و روش تکثیر + بیماری های برگ انجیری و راه های درمان

شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و روش تکثیر + بیماری های برگ انجیری و راه های درمان

  • شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و روش تکثیر + بیماری های برگ انجیری و راه های درمان

    گیاه برگ انجیری

    اگر به دنبال گیاهی دکوراتیو و زیبا برای قرار دادن در گوشه اتاق خواب پذیرایی و یا محل کار خود هستید یکی از بهترین گزینه های برگ انجیریست برگ انجیری گیاهی با برگهای پهن و طراحی شده است که برگهای این گیاه با بریدگیهای منظم رشد کرده و در انواع گونه های مختلف آن این شکاف ها طرحهای متفاوتی به خود میگیرند. این گیاه بومی جنگلهای بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و در ایران بعضی گونه های آن در بازار یافت میشود. با توجه به فرم مدرن و زیبای این گیاه محبوبیت زیادی در بین دوستداران گل و گیاه پیدا کرده است.

    معرفی گیاه برگ انجیری

    برگ انجیری با نام علمی ” MONSTERA DELICIOSA ” گیاهی زیبا و پهن برگ است که به دلیل فرم برگها طرفداران زیادی را در سرتاسر دنیا به خود جذب کرده است. این گیاه بسیار مقاوم بوده و گزینه ی مناسبی برای افراد مبتدی در زمینه ی گل و گیاه محسوب میشود ارتفاع برگ انجیری در زادگاهش ممکن است حتی به ۳۰ متر هم برسد بر روی برگهای این گیاه شکاف و سوراخ هایی وجود دارد که از ابتدا بررویشان بوده است کاملا طبیعی اتفاق میافتد.

    اما دلیل این شکافها چیست؟ جالب است بدانید که این شکافها راهیست برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش. چرا که در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارد و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد. اما با این شکاف ها باد و بارانهای شدید به راحتی عبور کرده و مشکلی برای آن به وجود نمی آورد.

    شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و روش تکثیر + بیماری های برگ انجیری و راه های درمان

    شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و روش تکثیر + بیماری های برگ انجیری و راه های درمان

    برگهای این گیاه غیر سمی است، اما میوه ی آن که به ندرت در جایی به جز زادگاهش یافت میشود، حاوی اسید oxalic بوده و سمیست در صورت خورده شدن آن باعث تحریک فوری و دردناک، تورم، تاول و گرفتگی صدا میشود. با وجود گلدار بودن برگ انجیری اکثر افراد به خاطر برگهای زیبایی که دارد آن را در خانه نگه میدارند و میتواند یک زیبایی منحصر به فرد به خانه ی شما بدهد. این گیاه ریشه های بلند و طولانی دارد که شبیه به مار است و در قدیم به فارسی به آن ” اژبن” میگفتند (اژ) = مار + بن = ریشه، اشاره به ریشه های مار مانند آن دارد.

    شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری

    گیاه برگ انجیری بدلیل خلقتش در مناطق گرمسیری برای رشد به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و نسبت به تغییرات دمایی حساسیت زیادی از خود نشان نمیدهد. اما برای سبز ماندن و رشد برگهای جدید و زیبا شرایط ایده آل دیگری نیز وجود دارد که در ادامه باهم میخوانیم.

    ۱- نور

    با توجه به زادگاه این گیاه و سایه اندازی درختان بلند برروی آن نور غیر مستقیم و نیم سایه را ترجیح میدهد. از قرار دادن در مقابل اشعه مستقیم خورشید خودداری کنید چرا که برگهایش را میسوزاند. در کنار پنجره بهترین شرایط را خواهد داشت و در صورت دریافت نور کم، برگها بیرنگ شده و بریدگیهای روی خود را از دست میدهند.

    ۲. آبیاری

    تنها حساسیت برگ انجیری نسبت به آبیاری است حتما باید در فاصله ی بین آبیاری ۲ الی ۳ سانت از خاکش خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. برای اینکار میتوانید از یک قطعه چوب و یا از انگشت خود کمک بگیرید.

    به این صورت چوب و یا انگشتتان را در خاک فرو برده و تا عمق ۲ سانتی را چک کنید اگر خاک با انگشت یا چوب ،چسبید، باید آبیاری را ۲ روی عقب بیاندازید. در تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید و در صورت گرمای شدید حتما غبار پاشی صورت گیرد.

    ۳.دما

    برگ انجیری نسبت به تغییرات دمایی حساسیتی ندارد و بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۷ درجه برای آن ایده آل است. اما دمای کمتر از ۱۳ و بیشتر از ۳۰ درجه برای آن مطلوب نیست و حتما در دماهای بالاتر از ۳۰ درجه غبارپاشی شود.

    ۴. رطوبت

    بهترین راه ایجاد رطوبت برای برگ انجیری ایجاد جزیره است. جزیره به معنی آن است که داخل زیر گلدانی را پر آب کرده و سنگ ریزه بریزید و گلدان را برروی سنگریزه ها قرار دهید اما گلدان با آب در تماس نباشد. به این طرق آب داخل زیر گلدانی تبخیر شده و رطوبت آن به گیاه میرسد. همچنین در روزهای بسیار گرم برگها نیاز به غبار پاشی دارند که حتما باید انجام شود. برای غبار پاشی ترجیحا از آب تصفیه شده و یا آب جوشیدهی سرد شده استاده کنید تا نوک برگها دچار سوختگی نشوند.

    ۵ تغذیه و خاک مناسب

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    استفاده از خاک سبک و آماده کاشت یا کمپوست بهترین خاک است و ماهی یکبار کوددهی برای این گیاه مناسب است تا برگهای بزرگ و سبز داشته باشد.

    ۶. تعویض گلدان

    چند عامل وجود دارد که به شما میفهماند گیاهتان به گلدان بزرگتری نیاز دارد:

    • بیحال بودن برگها در صورت مناسب بودن همه شرایط
    • بیرون زدن ریشه ها از گلدان
    • زردن شدن برگها درصورت بررسی و نبود مشکلات دیگر و درصورت مشاهده این عوامل بهتر است که گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. به طور معمول هر ۱ یا ۲ سال یکبار نیاز به اینکار وجود دارد.

    روش تکثیر برگ انجیری

    برای تکثیر گیاه آپارتمانی برگ انجیری ۳ روش: ۱- کاشت بذر، ۲- خوابانیدن ریشه های هوایی و ۳-تکثیر از طریق قلمه ساقه وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

    ۱. کاشت بذر

    بذر برگ انجیری را میتوانید از گلخانه ها تهیه کرده و در بستر دارای کمپوست بکارید. آن را در بهترین شرایط نگهداری کنید تا زمانی که بذرها جوانه دهند و پس از بزرگ شدن آنها را در یک گلدان جدید و بزرگتر بکارید.

    ۲. خوابانیدن ریشه های هوایی

    برگ انجیری دارای ریشه های هوایی است که برای بهتر رشد کردن برگها و بزرگ شدنشان بهتر است آنها را در خاک بکارید و یا به یک چوب با خزه ببندید. همچنین از این ریشه ها برای تکثیر گیاه نیز استفاده میشود.

    ۳-تکثیر برگ انجیری از طریق خوابانیدن ریشه

    به این صورت است که باید ریشه ها به همان صورت که به گیاه وصل هستند، داخل خاک دیگری بکارید و آبیاری کنید. زمانی که گیاه جدیدی سبز شد، آن را از گیاه مادر جدا کنید.

    ۳. قلمه گیری ساقه در بهار

    یکی از بهترین روشهای تکثیر برگ انجیری قلمه گیری از ساقه در فصل بهار و ریشه دار کردن آن است. برای این کار کافیست یک شاخه ی سالم دارای ۲ یا ۳ برگ را انتخاب کرده و با استفاده از قیچی باغبانی و یا چاقو آن را ببرید.

    قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۱۲ دارای خاک سبک مانند کمپوست بکارید. حتما توجه داشته باشید که قلمه را در عمق کم بکارید به صورتی که برگهای انتهایی از خاک بیرون بماند. برای ثابت ماندن قلمه بهتر است یک چوب یا میله ی آهنی را در کنار قلمه در خاک فرو ببرید و ساقه را به آن ببندید تا تکیه گاه قلمه شود. بهترین شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری شرایط گلخانه ایست یعنی دمای مناسب قلمه ها دمای ۲۱ الی ۲۳ درجه است.

    برای تامین رطوبت قلمه ها میتوانید از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده کنید و روی آن چند سوراخ ایجاد کرده و روی قلمه ها بکشید پس از طی چند هفته و ریشه دادن قلمه کیسه را برداشته و کوددهی محلول در آب را آغاز کنید.

    منبع: طرز نگهداری و پرورش انواع گیاهان آپارتمانی، مینا امیری مهر، اهواز، آفرینش مهر، ۱۳۹۹٫

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *