تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گوجه فرنگی چری کبابی

  • در دی مگ همه چیز را درباره گوجه فرنگی چری کبابی بدانید:

    گوجه فرنگی چری کبابی

    • نام علمی: Lycopersicum Esculentum cerasiforme
    • خانواده: Solanaceae

    گوجه فرنگی چری کبابی گیاهی یک‌ساله با ساقه‌های خشبی و کرک دار و شاخه شاخه است. برگ‌های گوجه فرنگی، مرکب بوده و از برگچه‌های بریده تشکیل شده اند. گل‌های گوجه فرنگی گیلاسی، زرد رنگ و در انتهای شاخه قرار می‌گیرند. این نوع گوجه در طبخ انواع کباب و انواع غذاها و سالادها استفاده می‌شود. گوجه فرنگی گیلاسی کبابی کمی از گوجه فرنگی گیلاسی معمولی بزرگتر بود و  برای مناطق با آب و هوای خنک، تابستان‌های خنک و کوتاه، بسیار مناسب بوده و نسبت به گوجه فرنگی معمولی نسبت به بیماری‌ها مقاوم‌تر است. این واریته از گوجه فرنگی نسبت به خاک بد و کم آبی نیز مقاومت بیشتری نسبت به گوجه فرنگی معمولی دارد.

    گوجه فرنگی چری کبابی

    شرایط کاشت گوجه فرنگی چری کبابی

    ۱- آب و هوا

    بهترین دما برای جوانه زنی بذر گوجه فرنگی ۳۰ درجه سانتیگراد می‌باشد و بعد از جوانه زنی دما را تا ۲۴ درجه در مواقع روز و ۱۸ درجه در هنگام شب کاهش می‌دهیم. درجه حرارت مناسب برای پرورش بوته گوجه فرنگی بین ۳۵-۲۰ درجه است.

    ۲- خاک

    گوجه فرنگی چری کبابی در زمین‌های سبک و قوی و آفتاب گیر باpH بین ۵٫۵ تا ۶٫۸ محصول خوب می‌دهد. همینطور در منزل یا باغچه میتوانید از خاکهای مخصوص کاشت بذر استفاده کنید.

    ۳- کاشت

    بذر گوجه فرنگی چری کبابی را هم می‌توان به صورت نشایی و هم به صورت مستقیم در زمین کاشت. ولی نسبت به کاشت به صورت نشایی عکس العمل مثبتی نشان می‌دهد. به صورت مستقیم بذر را پس از رفع خطر سرما، از اوایل اسفند ماه تا اوایل فروردین ماه در زمین اصلی می‌کارند، که باید زمین جوی پشته ایجاد شده و بذر را کاشت، عمق کاشت یک سانتی متر و فاصله‌ی دو جوی و پشته نسبت به هم ۶۰ سانتی متر و فاصله‌ی دو بوته از هم باید ۶۰ سانتی متر می‌باشد، در مناطقی مثل بندرعباس بذر در پاییز در زمین اصلی کاشته شده و در زمستان به خوبی میوه‌ها رسیده و آماده عرضه به بازار است.

    برای تهیه و کاشت به صورت نشایی، بذر را چند هفته قبل در خزانه و در سینی نشا یا سینی کشت می‌کارند این مدت ۶ الی ۸ هفته می‌باشد، برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی، قبل از کاشت بذرها و خاک با قارچکش ضدعفونی شود، میتوانید خاک را خیس نموده و با کمک مایکروویو به مدت یک دقیقه حرارت دهید. بهترین زمان نشاکاری در صبح یا غروب می‌باشد که هوا خنک است. بعد از جوانه زنی وقتی که بوته‌ها ۶ تا ۱۰ سانتیمتر رشد کردند و خطر سرما مرتفع گردید، بوته‌های جوان را به زمین اصلی منتقل می‌نمایند.

    گوجه فرنگی چری کبابی

    ۴- داشت

    آبیاری مزرعه گوجه فرنگی چری کبابی حداقل هفته‌ای یک مرتبه آبیاری انجام می‌شود. آبیاری باید منظم انجام شده زیرا آبیاری نامرتب باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود. همینطور اگر زمین کاملا خشک شود و یک دفعه آبیاری انجام شود، میوه‌ها ترک میخورند. در تمام مدت رشد بایستی خاک مزرعه را سله‌شکنی نمود و علفهای هرز را از بین برد. از تماس میوه گوجه فرنگی با خاک باید جلوگیری نمود به همین منظور هدایت شاخه بوته‌های گوجه فرنگی توسط داربست چوبی، پلاستیکی ویا فلزی صورت می‌گیرد.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    ۵- برداشت

    درشرایط استاندارد حدود ۲۰ روز زمان میبرد تا گل گوجه فرنگی به میوه تبدیل شود. بعد از سپری شدن دوره رشد رویشی گیاه و معمولا بسته به شرایط محیطی هر منطقه و نوع رقم مورد کشت به فاصله زمانی۵۰-۴۵ روز بعد از گل دادن میوه گوجه‌فرنگی قابل برداشت است. میو‌های گوجه فرنگی برحسب نوع مصرف، وضعیت بازار و عرضه محصول به بازارهای دور و نزدیک در زمان‌های مختلف برداشت می‌شوند.

    برای خرید انواع مختلف بذر گوجه از طریق لینک داده شده به سایت دیبای سبز مراجعه کرده و به راحتی خرید کنید 🙂 !

    در دی مگ درباره “گوجه فرنگی ۵۰۰گرمی” بخوانید.

    منبع: www.glassy-garden.com

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۳ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *