تاریخ :۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تامین بهینه گرمایش گلخانه با گرماتاب

تامین بهینه گرمایش گلخانه با گرماتاب

  • گلخانه‌ها در هر کشوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به کمک گلخانه‌ها می توان در فصول مختلف سال و در مناطق مختلف سبزیجات و میوه‌جات متنوعی را کشت کرد. انواع محصولات برای رشد خود نیاز به عوامل مختلفی دارند که تامین دمای مناسب برای رشد گیاه از مهم ترین آنهاست.

    تامین بهینه گرمایش گلخانه با گرماتاب

    تامین بهینه گرمایش گلخانه با گرماتاب

    گرماتاب در گلخانه

    گرماتاب برند ثبت شده شرکت ایران مشعل است که این نام را برای محصولات تولیدی خود در نظر گرفته است و از آنجایی که شرکت ایران مشعل اولین وارد کننده تکنولوژی گرمایش تابشی در ایران بوده عموم مردم این بخاری تابشی را به اسم گرماتاب می شناسند. باید به این نکته توجه کرد گاهی شرکت های دیگر محصولات تولیدی خود را که تحت نام برندهای دیگر است به اسم گرماتاب تبلیغ و به فروش می رسانند و در واقع این دستگاه ها گرماتاب اصلی نمی باشند.

    در تامین گرمایش گلخانه باید به نکات مختلفی توجه نمود زیرا در صورت استفاده از یک سیستم گرمایشی غیر استاندارد آسیب های زیادی به گیاهان وارد خواهد شد.

    گرماتاب بر خلاف اکثر دستگاه های گرمایشی در سقف گلخانه نصب می گردد و گرما را بصورت تابش به سطح گیاه منتقل می کند. بخاری تابشی گرماتاب در بالاترین نقطه در سالن گلخانه نصب می‌گردد. میزان چتر حرارتی ایجاد شده توسط هیتر تابشی گرماتاب، معمولا در حدود دو و نیم برابر ارتفاع نصب گرماتاب می‌باشد. مثلاً اگر دستگاه گرماتاب در ارتفاع ۴ متری نصب شده باشد در حدود ۱۰ متر چتر حرارتی بخاری تابشی گرماتاب خواهد بود.  در ادامه این مقاله به چند پرسش پیرامون نحوه گرمایش دستگاه گرمایشی پاسخ میدهیم.

    گرماتاب در گلخانه

    گرماتاب در گلخانه

    سوالات متداول گرمایش تابشی گرماتاب

    آیا بخاری گلخانه تابشی موجب کاهش انتشار بیماری در گلخانه میشود؟

    با تامین گرمایش از طریق انتقال حرارت تابشی مانند هیتر گلخانه تابشی به جهت اینکه جابجایی هوای گرم صورت نمی‌پذیرد این امر موجب کاهش انتشار بیماری در محیط گلخانه میگردد.

    آیا گیاهی وجود دارد که با تامین گرمایش تابشی سازگار نباشد؟

    تا به حال در هیچ یک از گلخانه های تجهیز شده با گرماتاب گزارشی در این خصوص ارایه نگردیده است. به طور کلی گیاهان فراوانی می‌توانند با سیستم انتقال حرارت تابشی رشد و نمو نمایند.

    چرا نصب سیستم تامین گرمایش از طریق انتقال حرارت تابشی در گلخانه ها هنوز فراگیر نشده است؟

    بسیاری از گلخانه‌ ها در ایران با سیستم گرمایش تابشی گرماتاب تجهیز گردیده اند. اما این روش نوین هم همانند سایر روش‌ها نیاز به اطلاع رسانی گسترده و مناسب دارد. بسیاری از صاحبان گلخانه اطلاعات به روزی از سیستم های گرمایشی ندارند. بسیاری از افراد و کارشناسان تمایل ندارند اولین نفری باشند که ریسک استفاده از یک روش نوین را بپذیرند و ترجیح می دهند ابتدا رقیبان‌ از این روش‌ها استفاده نمایند و در صورت اخذ نتایج مطلوب و صد در صد تضمین شده سپس آنها اقدام نمایند. ولی در صورتی که نرخ حامل‌های مصرف انرژی در ایران افزایش یافته و موضوعات صرفه جویی مصرف انرژی مهم شوند استفاده از این سیستم ها نیز افزایش میابد.

    مدت زمان بازگشت سرمایه در خصوص استفاده از بخاری گرماتاب در گلخانه ها چند سال میباشد؟

    در مناطق جغرافیایی با آب و هوای سرد هزینه‌های مربوط به سرمایه گذاری سامانه‌های انتقال حرارت تابشی زودتر بازگشت دارد. با توجه به اینکه دفعات کشت به جهت مناسب بودن دمای گلخانه در زمستان میسر و افزایش میابد از اینرو این هزینه زودتر به خریدار باز می‌گردد. در شرایط نرمال، کلیه هزینه‌ها طی مدت زمان دو سال جبران میگردد. با صرفه‌جویی بالا در در مصرف انرژی بسیاری از هزینه‌های اولیه را میتوان در مدت زمان کوتاهی جبران نمود.

    فروش ویژه به مدت محدود
    فروش ویژه بیش از ۳۰۰۰ رقم محصولات کشاورزی، انواع بذر با بسته بندی اورجینال و خانگی، انواع کودهای وارداتی اصل، ادوات و ابزارآلات با ضمانت اصالت کالا
    همین الآن خرید کنید
    بخاری تابشی در گلخانه

    بخاری تابشی در گلخانه

    ارتباط گرمایش تابشی گرماتاب با سطح رطوبت گلخانه

    همانطور که میدانیم میزان سطح رطوبت در گلخانه، تاثیر مستقیم بر روی کیفیت رشد گیاهان خواهد داشت. تاثیر رطوبت مشتمل بر موارد زیر است:

    • پژمرده شدن گیاهان با خشک شدن خاک
    • تعریق کمتر گیاهان با افزایش رطوبت
    • افزایش احتمال بیماری در اثر افزایش رطوبت

    با استفاده از هیتر تابشی گرماتاب می‌توان در کنترل رطوبت گلخانه موفق تر بود. با افزایش مدت زمان کارکرد هیتر تابشی گرماتاب میزان افت رطوبت تغییری نکرده و  کنترل دما و رطوبت آسانتر از قبل خواهد بود.

    برای خرید محصولات سرمایشی و گرمایشی گلخانه می توانید از طریق شماره تماس‌های ۰۹۱۲۴۸۸۴۹۰۵ اقدام کنید. همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت ما به آدرس garmataaban.com اطلاعات مفید و جامعی در مورد انواع دستگاه‌ها بدست بیاورید.

     

    **در راستای حمایت از کسب و کارهای مختلف، مجله کشاورزی دی مگ اقدام به جذب تبلیغات بصورت «بنر» و «رپورتاژ آگهی» از سوی کاسبان و مشاغل مختلف در کشور عزیزمان ایران می نماییم. جهت سفارش تبلیغات در مجله دی مگ و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید در ساعات اداری به شماره “۰۹۱۲۹۳۶۱۰۸۴” در واتس اپ، تلگرام، ایتا و یا روبیکا پیغام بگذارید، یا به آدرس ایمیل dimag.dibasabz@gmail.com مکاتبه کنید و یا تماس حاصل فرمایید.**

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *