تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ضد-عفونی-بستر-خزانه-در-پرورش-مرکبات

ضد عفونی بستر خزانه در پرورش مرکبات

  • ضد عفونی بستر خزانه در پرورش مرکبات

    در پرورش پایه های خزانه ای مرکبات اجتناب از به کارگرفتن خاکهای آلوده به نماتد و بیماری های خاکزاد اهمیت زیادی دارد. در خزانه کاریها استفاده از خاک بکر یا خاکی که قبلاً در آن مرکبات کشت نشده است، ترجیح داده میشود. به منظور ضد عفونی بستر خزانه در پرورش مرکبات میتوان از روشهای زیر بهره برد:

    ۱- ضد عفونی با بخار آب

    روشی ساده ارزان و بسیار مؤثر است. در این روش ورتیسیلیوم به راحتی کنترل میشود. از طرفی به دلیل چسبیدن ذرات خاک به هم ساختمان خاک نیز بهبود می یابد. بهتر است قبل از ضد عفونی با این روش، محیط کشت در حد ظرفیت زراعی مرطوب باشد.

    • اگر رطوبت خاک حداقل یک هفته قبل از ضد عفونی کردن تأمین شود، موجب جوانه زنی بذر علفهای هرزی مانند نیلوفر کیسه کشیش و گل راعی میشود که در این حالت راحت تر از بین می روند. چون بذر این علفهای هرز بسیار مقاوم است و تا ۱۰۰°C را نیز تحمل میکند. همچنین رطوبت باعث انتقال بهتر حرارت میشود.
    • در این روش از لوله های سوراخ دار استفاده میشود که در عمق ۲۰-۱۵ سانتی متر خاک قرار میگیرند. محیط کشت نیز با پلاستیک پوشانیده میشود تا بخار محبوس شود. مدت زمان ضد عفونی ۳۰ دقیقه پس از دستیابی به دمای ۶۰°C خواهد بود.

    معایب ضد عفونی بستر خزانه با بخار آب در پرورش مرکبات

    با این وجود، ضد عفونی با بخار دو عیب مهم دارد:

    1. اولاً ایجاد مسمومیت منگنز میکند. به خصوص در خاکهای غنی از منگنز که با بخار داغ به صورت محلول در می آید و باعث سوختگی نوک برگهای مسن میشود. از طرفی، مانع جذب آهن توسط ریشه نیز میگردد.
    2. ثانیاً مسمومیت آمونیوم ایجاد میکند. این مشکل در خاکهای غنی از نیتروژن خاکهای دارای کود دامی، تورب، خاک برگ و کمپوست جدی است. میزان آمونیوم به مدت چند هفته به شدت بالا میرود چون باکتریهای نیترات ساز از بین رفته اند. علائم مسمومیت آمونیومی شامل توقف رشد، خمیده شدن رأس و صدمه به ریشه است. مشاهده توده های بزرگ قارچ نارنجی رنگ Pyronema. sp. نشانه مهمی از ضد عفونی بیش از حد خاک است. برای رفع این مشکل آمونیوم اضافی باید توسط آبیاری شسته شود.
    ضد عفونی بستر خزانه در پرورش مرکبات

    ضد عفونی بستر خزانه در پرورش مرکبات

    ۲- ضد عفونی بستر خزانه با مواد شیمیایی

    این روش علاوه بر هزینه زیاد خطرات زیستی نیز میتواند داشته باشد. بهتر است رطوبت ۸۰۰-۴۰ درصد ظرفیت زراعی در خاک موجود باشد. چهار ماده مهم در ضد عفونی شیمیایی عبارت اند از: متیل بروماید کلروپیکرین (گاز اشک آور) واپام و فرمالین همچنین از مخلوط کلروپیکرین و متیل بروماید نیز استفاده میشود. شایان ذکر است اکثر این مواد شیمیایی به علت خطرات زیست محیطی و سلامتی امروزه در حال منسوخ شدن هستند.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    در ایران بیشتر از قارچکش بنومیل با غلظت ۲/۵ در هزار استفاده میشود.

    ۳- ضد عفونی بستر خزانه با روش ضدعفونی خورشیدی در پرورش مرکبات

    1. این روش مناسب برای مناطق گرم و خشک است. خاک باید کاملاً شخم زده و نرم باشد و هیچگونه کلوخی نداشته باشد تا پلاستیکی که روی خاک کشیده میشود، کاملاً به آن بچسبد.
    2. خاک باید قبلاً آبیاری شود و مرطوب باشد پلاستیک باید نازک و شفاف باشد و اگر سوراخ یا پاره شد باید با نوارچسب وصله شود.
    3. رطوبت مناسب خاک موجب فعال شدن متابولیکی موجودات زنده میشود و از طرفی هدایت حرارت را افزایش می دهد. معمولاً ۶-۴ هفته تیمار در آفتاب کامل در طول تابستان مفید و مؤثر خواهد بود.
    4. شاهی و کاهو دو گیاه مناسب برای تشخیص زمان مناسب کشت پس از این نوع ضد عفونی هستند. زمانیکه این دو گیاه به راحتی رشد کردند، نشان میدهد که مواد سمی ناشی از ضد عفونی، از گیاه خارج شده اند.

    منبع: کتاب اصول کاربردی پرورش مرکبات، کامران قاسمی، جهاد دانشگاهی مشهد، ۱۳۹۲

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *