تاریخ :۹ فروردین ۱۴۰۳
  • در اینجا به ارائه مطالب مفیدی درمورد فلفل دلمه‌ای زرد می‌پردازیم و توصیه میکنیم که حتما مطالب را مطالعه کرده تا درمورد این نوع فلفل بیشتر بدانید:)

    فلفل دلمه ای زرد

    • نام علمی :  Capsicum frutscene grossum
    • خانواده : Seolanacea

    فلفل دلمه‌ای زرد دارای میوه‌های بزرگ و پر حجم بوده که اغلب در انتهای آن‌ها یک فرورفتگی دیده می‌شود. بدنه‌ی میوه‌ی آن کاملا صاف نیست و دارای شیارهایی می‌باشد. طعم این نوع فلفل به دلیل داشتن ژن کور کننده‌ی ماده (کاپسایسین) تند نیست. بسیار به گرما و خشکی، بیماری ویروس موزاییک تنباکو و بیماری‌های باکتریایی مقاوم بوده و ازین جهت با فلفل‌های قلمی یا Annuam تفاوت دارند، و از آن در تهیه سالاد، پیتزا، استفاده می‌کنند. فلفل دلمه‌ای زرد منبعی از ویتامین‌های C و B۶ است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و برای تولید کلاژن حیاتی است. ویتامین B۶ برای تولید انرژی و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن ضروری است.
    فلفل دلمه‌ای زرد همچنین منبع بسیار خوبی از مواد مغذی از جمله اسید فولیک، بیوتین و پتاسیم است و به دلیل طعم شیرین تر، تقاضای بیشتری دارد.
    بنابراین اگر به دنبال یک میان وعده غنی از مواد مغذی هستید که به شما انرژی می‌دهد، فلفل دلمه‌ای زرد بخرید. مدت زمان تبدیل گل به میوه ۷۵ روز می‌باشد. تکثیر آن از طریق بذر در اواخر زمستان و اوایل بهار می‌باشد. ۱۲ تا ۱۰ روز جوانه زنی بذرها طول می‌کشد.

    فلفل دلمه ای زرد

    فواید فلفل دلمه‌ای زرد برای سلامتی

    ۱- برای زنان باردار بسیار مفید است

    فلفل دلمه ای زرد حاوی مواد مغذی سالمی از جمله اسید فولیک، بیوتین و پتاسیم است. اسید فولیک برای مادران باردار بسیار مهم است زیرا از ناهنجاری های لوله عصبی در جنین در حال رشد محافظت می کند. بنابراین فلفل دلمه ای زرد انتخاب خوبی برای زنان باردار یا افرادی است که می خواهند سالم بمانند و به بهترین شکل ظاهر شوند.
    علاوه بر این، بیوتین برای سلامت مو، پوست و ناخن ضروری است و پتاسیم برای سلامت قلب و کنترل فشار خون حیاتی است.

    ۲- ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند

    آیا می‌دانستید فلفل دلمه‌ای زرد ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند؟ درسته!

    به این دلیل که فلفل منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است که تصور می‌شود به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند. و از آنجایی که سرطان توسط سلول‌هایی ایجاد می‌شود که خارج از کنترل رشد می‌کنند، آنتی اکسیدان‌ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

    به علاوه، فلفل دلمه‌ای زرد منبع خوبی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بنابراین دفعه بعد که به دنبال فلفل هستید، به سراغ فلفل زرد بروید به بدن خود لطف می‌کنید:) !

    فلفل دلمه ای زرد

    ۳- به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید

    اگر که شما مشکل خواب دارید، شاید فلفل دلمه‌ای زرد بتواند به شما کمک کند. تریپتوفان در فلفل دلمه‌ای سبز، زرد یا قرمز به وفور یافت می‌شود. ملاتونین، هورمونی که خواب را تقویت می‌کند، با کمک تریپتوفان تولید می‌شود. بنابراین دفعه بعد که در خواب شبانه مشکل داشتید، لطفاً مقداری فلفل بخورید!

    ۴- بینایی را بهبود می‌بخشد

    اگر می‌خواهید بینایی سالم مادام العمر داشته باشید، فلفل دلمه‌ای زرد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ویتامین A، C و آنزیم‌های فراوان موجود در فلفل دلمه‌ای زرد، احتمال اختلال بینایی را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین از آسیب اکسیداتیو دیواره داخلی حساس به نور چشم در شبکیه چشم محافظت می‌کنند.

    ۵- کاهش فشار خون و استرس

    فلفل دلمه ای زرد برای حفظ سلامت عروق بسیار عالی است. فلفل دلمه‌ای با آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌تر حتی از مرکبات، منبع عالی ویتامین C است که عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد و فشار خون را کاهش می‌دهد.

    علاوه بر این، فلفل دلمه‌ای زرد حاوی یک ضد انعقاد است که ممکن است به جلوگیری از لخته شدن خون که باعث حمله قلبی می‌شود و تنظیم فشار خون کمک کند.

    فلفل دلمه ای زرد

    ۶- تقویت سیستم ایمنی بدن

    فلفل دلمه‌ای زرد نه تنها طعم لذیذی دارد، بلکه سرشار از مواد مغذی است که برای ایمنی بدن شما مفید است. به عنوان مثال، حاوی کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به محافظت از بدن در برابر بیماری کمک کند.
    فلفل دلمه‌ای زرد نیز منبع خوبی از ویتامین C است. یک پیمانه از این فلفل تقریباً سه چهارم میزان توصیه شده روزانه برای ویتامین C را تامین می کند.چه چیزی در مورد ویتامین C عالی است؟ خوب، این نه تنها برای حفظ عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضروری است، بلکه برای تولید کلاژن و محافظ طبیعی پوست نیز حیاتی است. بنابراین دفعه بعد که به سراغ فلفل دلمه‌ای می‌روید، سراغ فلفل دلمه ای زرد بروید:) !

    ۷- سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

    آیا می‌دانید فلفل دلمه‌ای زرد منبع خوبی از فیبر است؟ فیبر برای سالم نگه داشتن سیستم گوارشی بسیار مهم است و می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. به علاوه، وزن سالم را می‌توان با کمک فیبر به دست آورد و حفظ کرد.

    پس چرا چند تکه فلفل دلمه‌ای زرد را به سالاد بعدی خود اضافه نکنید؟ نه تنها مقداری فیبر مورد نیاز را دریافت خواهید کرد، بلکه از طعم خوشمزه و مزایای تغذیه‌ای این سبزی فوق العاده نیز لذت خواهید برد.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    فلفل دلمه ای زرد

    نحوه کاشت فلفل دلمه ای زرد و آنچه باید درمورد آن بدانید:

    ۱- آب و هوا

    فلفل دلمه ای زرد ریشه‌ای ضعیف دارد از این رو به آب نیاز دارد. حداقل دما برای جوانه زنی ۱۱ درجه است. این نوع  در هواهای گرم‌تر رنگ زردتر  و در هواهای خنک‌تر زرد کمرنگتر تولید میکند. فلفل‌ها مانند گوجه فرنگی یک سبزی فصل گرم هستند و بسیار به سرما حساس می‌باشند.

    ۲- خاک

    فلفل‌ها، در زمین‌های سبک و قوی و آفتاب گیر باpH بین ۶/۵ تا ۷/۵ می‌باشد. محصول خوب می‌دهد. همینطور در منزل یا باغچه میتوانید از خاکهای مخصوص کاشت بذر استفاده کرد که سبک و غنی باشد.

    ۳- کاشت

    برای کشت خانگی می‌توان بذر را مستقیما در گلدان کوچکی نشا کرد و بعد از چند برگی شدن به خاک باغچه منتقل کرد و یا اینکه مستقیما بذور را در گلدان محتوی کود پوسیده وخاک برگ کاشته و گلدان را در محیط گرم خانه قرار داد. بعد از اینکه به ارتفاع ۱۲ سانتی متری رسید می‌توان گلدان آن را تعویض کرد و یا مستقیما به فضای بیرون منتقل نمود. با اینکه گیاه فلفل گرما و فصل گرم را دوست دارد باید توجه داشت که دمای بیش از ۲۸ درجه سانتی گراد موجب پژمردگی وعدم گلدهی آن می‌شود.  فلفل‌ها را می‌توان با فاصله حداقلی ۳۰ سانتی متری از یکدیگر کاشت.

    فلفل دلمه ای زرد

    ۴- داشت

    دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول  ۶۰ تا ۱۲۰ روز به طول می‌انجامد. از آنجایی که فلفل دلمه ای زرد ساقه‌ای نرم و شکننده دارد پس از رشد می‌توان کنار آن از یک تکه چوب بعنوان قیم استفاده نمود. معمولا به فاصله دوماه پس از کاشت، گلدهی شروع می‌شود و یک ماه پس از گل آغازی، میوه بستن صورت می‌گیرد.

    در دوره‌ای که گیاه گل می‌دهد ترجیح داده می‌شود که برگهای آنرا با غبارپاش مرطوب نمود تا شرایط تشکیل میوه ایجاد شود. در این مرحله هر دوهفته یکبار بجای آبیاری باکود مایع گلدان را تقویت نمایید. کود حیوانی پوسیده و کمپوست برای تولید و بالابردن عملکرد استفاده میشود. صرف نظر از اینکه در باغچه یا در گلدان  می‌کارید، همیشه خاک آن را باید  مرطوب نگهدارید. مخصوصا زمانی که گیاه در حال رشد است باید همیشه خاک آن خیس باشد. البته باید گلدان و یا خاک باغچه شما زهکشی مناسبی داشته باشد زیرا که آبیاری زیاد نیز موجب گندیدن گیاه می‌شود. نور کافی و آفتاب مستقیم برای رشد آن بسیار موثر است و کمبود نور موجب پژمردگی گیاه می‌شود.

    ۵- برداشت

    شرایط کاشت و برداشت تقریبا برای تمام ارقام فلفل یکسان است اما بسته به رقم آن دوره رشدی آن‌ها متفاوت است. رقم این گیاه بر روی تند و یا شیرین بودن آن موثر است. معمولا به فاصله دوماه پس از کاشت، گلدهی شروع می‌شود و یک ماه پس از گل آغازی، میوه بستن صورت می‌گیرد.

    نتیجه گیری

    پس بیایید یک جمع‌بندی کنیم!

    در اینجا هفت دلیل وجود دارد که چرا ما باید این غذای فوق العاده را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم:

    1.  سرشار از آنتی اکسیدان هستند
    2.  سرشار از ویتامین C هستند
    3.  برای چشم شما عالی هستند
    4.  غنی از فیبر هستند و به راحتی هضم می‌شوند
    5.  ضد التهاب هستند
    6.  آن‌ها از بین برنده استرس طبیعی هستند
    7.  اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی روزانه بسیار آسان است

    آیا از دانستن این همه فواید سلامتی فلفل دلمه‌ای زرد شگفت زده شده اید؟ شرط می‌بندیم که هستی اما اینها فقط چند مورد هستند. لیست مزایای فلفل دلمه‌ای زرد بی‌پایان است. امیدواریم که اطلاعات مفید بوده باشد.
    اگر می‌خواهید به راحتی بذر فلفل دلمه‌ای زرد را خریداری کنید با دنبال کردن این لینک به سایت دیبای سبز مراجعه کرده به راحتی این کار را انجام دهید.

    https://www.dibasabz.com/

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *