تاریخ :۲۹ فروردین ۱۴۰۳

فلفل دلمه ای قرمز

  • در دی مگ همه چیز را در مورد فلفل دلمه‌ای قرمز بدانید:

    فلفل دلمه ای قرمز

    • نام علمی : Capsicum frutscene grossum
    • خانواده : Seolanacea

    فلفل دلمه‌ای قرمز دارای میوه‌های بزرگ و پر حجم بوده که اغلب در انتهای آن‌ها یک فرورفتگی دیده می‌شود. بدنه‌ی میوه‌ی آن کاملا صاف نیست و دارای شیارهایی می‌باشد. فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از ویتامین C می‌باشد که نه تنها خوشمزه است، بلکه ممکن است خطر برخی بیماری‌های مزمن یا مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. فلفل دلمه‌ای قرمز (که فلفل شیرین نیز نامیده می‌شود) حجم زیادی از غذا را با کالری، کربوهیدرات یا چربی کمی ارائه می‌کند و بیشترین مواد مغذی را در میان فلفل‌های شیرین دارد.
    آن‌ها در تمام طول سال در فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس هستند و یک سبزی کم کالری هستند که به صورت پخته یا خام در سالاد، سوپ، کاسرول و غیره مصرف می‌شوند.

    فلفل دلمه ای قرمز

    حقایق تغذیه‌ای فلفل دلمه‌ای قرمز

    یک فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز خام خرد شده (۱۴۹ گرم) ۳۹ کالری، ۱.۵ گرم پروتئین، ۹ گرم کربوهیدرات و ۰.۵ گرم چربی دارد. فلفل دلمه‌ای قرمز منبع عالی ویتامین C و ویتامین A است.

    کربوهیدرات‌ها

    کربوهیدرات‌های غیر فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای قرمز عمدتاً گلوکز و فروکتوز هستند که هر دو از قندهای طبیعی هستند. فلفل دلمه‌ای سبز خام کمی کربوهیدرات کمتر و فیبر کمتری نسبت به فلفل قرمز دارد، با ۶.۹ گرم کربوهیدرات و ۲.۵ گرم فیبر در هر فنجان.

    چربی

    فلفل دلمه‌ای قرمز چربی بسیار کمی دارد و بیشتر آن چربی‌های سالم چند غیراشباع است.

    پروتئین

    همانطور که برای سبزیجات معمول است، فلفل دلمه‌ای فقط مقدار کمی پروتئین دارد. برای داشتن یک رژیم متعادل، حتما منابع پروتئینی مانند حبوبات، آجیل، لبنیات، گوشت یا ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

    فلفل دلمه ای قرمز

    ویتامین‌ها و مواد معدنی

    فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین C، ویتامین A و ویتامین B۶ است. ویتامین C، شاید یکی از شناخته شده‌ترین آنتی اکسیدان ها، فواید سلامتی مختلفی را ارائه می‌دهد: حمایت از عملکرد سیستم ایمنی، تسهیل ترمیم سلولی، کمک به جذب فولات، و کمک به تولید کلاژن برای سلامت استخوان ها، پوست و مو.
    ویتامین C همچنین جذب آهن را تسهیل می‌کند، بنابراین ممکن است به جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن (با ایجاد ذخایر آهن در بدن) کمک کند یا به بهبود کم خونی خفیف کمک کند. فلفل قرمز همچنین حاوی مقداری آهن است.
    فلفل دلمه‌ای قرمز، آنتی اکسیدان‌های کلیدی دیگری را ارائه می‌کند که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند. اینها شامل کاروتنوئیدهایی مانند لیکوپن، بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است.
    فلفل دلمه‌ای همچنین منبع ویتامین E، ویتامین K، فولات، پتاسیم و منگنز است. فلفل دلمه‌ای قرمز بزرگ ۱.۳ میلی گرم منگنز را تامین می‌کند که ۵۵ تا ۷۵ درصد نیاز روزانه شما به آن ماده معدنی را تامین می‌کند.

    فواید فلفل دلمه ای قرمز برای سلامتی

    فلفل دلمه‌ای قرمز به لطف ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که تامین می‌کنند، ممکن است با پیشگیری یا کند کردن برخی بیماری‌ها، نقش محافظتی ایفا کند.

    ۱- ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد

    محققان در حال بررسی ارتباط بین خطر سرطان و مصرف غذاهای غنی از کاروتنوئید مانند فلفل دلمه‌ای شیرین هستند.

    ۲- ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

    به نظر می‌رسد فلفل قرمز با اعمال اثرات آنتی اکسیدانی قوی، خطر قلبی عروقی را کاهش می‌دهد – آنتی اکسیدان‌های موجود در فلفل شیرین فعالیت رادیکال‌های آزاد را که باعث آسیب سلولی می‌شوند، کاهش می‌دهد. رادیکال‌های آزاد مستقیماً در ایجاد بسیاری از بیماری‌های انسانی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات عصبی، دیابت و آرتریت نقش دارند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های مبارزه با رادیکال‌های آزاد موجود در فلفل دلمه‌ای قرمز در دماهای مختلف فعال می‌شوند:

    ۱- در دمای ۳۵ درجه سانتی گراد (۹۵ درجه فارنهایت)، فنل‌ها و فلاونوئیدهای موجود در فلفل قرمز می‌توانند رادیکال‌های آزاد مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی را خلع سلاح کنند.
    ۲- در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد (۱۲۲ درجه فارنهایت)، همان آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد مرتبط با انواع خاصی از سرطان را خلع سلاح کنند.
    ۳- در دمای ۶۵ درجه سانتی گراد (۱۴۹ درجه فارنهایت)، غلظت فنل و فلاونوئید در بالاترین حد خود می‌باشد.

    این یافته‌ها نشان می‌دهد که فلفل دلمه‌ای خام محافظ قلب است، اما فلفل دلمه‌ای پخته شده ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی قوی‌تری داشته باشد. با این حال، این مطالعه در یک آزمایشگاه انجام شد، نه در انسان. تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی رفتار این مواد مغذی در انسان مورد نیاز است.

    فلفل دلمه ای قرمز

    ۳- ممکن است از بینایی محافظت کند

    دژنراسیون ماکولا علت اصلی از دست دادن بینایی در ایالات متحده است که بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بخش مرکزی شبکیه، معروف به ماکولا، شروع به زوال می‌کند. ماکولا عمدتاً از یک کاروتنوئید به نام زآگزانتین تشکیل شده است که در پرتقال، نارنگی و سبزیجاتی مانند فلفل قرمز یافت می‌شود.

    برخی تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش مصرف زآگزانتین در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ یکپارچگی ماکولا کمک کند. زیگزانتین جزء اصلی فلفل دلمه‌ای نارنجی است اما در غلظت‌های بالا در فلفل دلمه‌ای قرمز نیز یافت می‌شود.

    آکادمی چشم پزشکی آمریکا مصرف ۲ میلی گرم زآگزانتین در روز را برای افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا پیشرفته توصیه می‌کند.

    ۴- ممکن است سلامت استخوان را ارتقا دهد

    محتوای بالای منگنز در فلفل شیرین همچنین ممکن است به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک کند زیرا عناصر کمیاب مانند منگنز، مس و روی در افراد مبتلا به این بیماری مشخصاً کم است.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    آلرژی

    آلرژی غذایی فلفل دلمه‌ای قرمز نادر است. با این حال، ۵۰٪ تا ۶۰٪ از افرادی که به لاتکس حساسیت دارند ممکن است به سندرم لاتکس-میوه مبتلا باشند و به پروتئین‌های موجود در آن مشابه فلفل دلمه‌ای واکنش متقابل نشان دهند. ممکن است بعد از خوردن فلفل دلمه‌ای قرمز در دهان احساس سوزن سوزن شدن یا خارش داشته باشید. به طور مشابه، افراد مبتلا به آلرژی به گرده ممکن است واکنش‌های متقاطع به برخی مواد غذایی داشته باشند.

    در موارد نادر، این می‌تواند جدی‌تر باشد و باعث تورم گلو یا آنافیلاکسی شود. افراد مبتلا به این سندرم ممکن است به میوه‌های دیگر از جمله آووکادو، موز، شاه بلوط، انجیر و کیوی نیز حساس باشند. در صورت داشتن حساسیت به لاتکس، با پزشک خود در مورد نحوه مدیریت رژیم غذایی خود صحبت کنید.

    ذخیره‌سازی و ایمنی مواد غذایی

    فلفل‌ها را کامل در یخچال نگهداری کنید. به این ترتیب باید حدود یک هفته دوام بیاورند. پس از شستن و برش، سریعتر خراب می‌شوند و باید ظرف چند روز استفاده شوند. می‌توانید آن‌ها را به طور کامل منجمد کنید یا آن‌ها را برش دهید و در یک ظرف در بسته قرار دهید.

    شرایط کاشت فلفل دلمه ای قرمز و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید

    ۱- آب و هوا

    فلفل‌ها مانند گوجه فرنگی یک سبزی فصل گرم هستند و بسیار به سرما حساس می‌باشند، کلیه نیاز‌ها و احتایاجات آن‌ها مانند گوجه فرنگی و بادمجان می‌باشد ولی خشکی را بهتر تحمل می‌کنند که منجر به تند شدن برخ ارقام آن‌ها می‌شود. فلفل دلمه‌ای قرمز ریشه‌ای ضعیف دارد از این رو به آب نیاز دارد. حداقل دما برای جوانه زنی ۱۱ درجه است.

    ۲- خاک

    فلفل‌ها، در زمین‌های سبک و قوی و آفتاب گیر باpH بین ۶/۵ تا ۷/۵ می‌باشد. محصول خوب می‌دهد. همینطور در منزل یا باغچه میتوانید از خاکهای مخصوص کاشت بذر استفاده کرد.

    فلفل دلمه ای قرمز

    ۳- کاشت

    برای کشت خانگی می‌توان بذر را مستقیما در گلدان کوچکی نشا کرد و بعد از چند برگی شدن به خاک باغچه منتقل کرد و یا اینکه مستقیما بذر را در گلدان محتوی کود پوسیده وخاک برگ کاشته و گلدان را در محیط گرم خانه قرار داد. بعد از اینکه به ارتفاع ۱۲ سانتی متری رسید می‌توان گلدان آن را تعویض کرد و یا مستقیما به فضای بیرون منتقل نمود.

    با اینکه گیاه فلفل دلمه‌ای قرمز گرما و فصل گرم را دوست دارد باید توجه داشت که دمای بیش از ۲۸ درجه سانتی گراد موجب پژمردگی وعدم گلدهی آن می‌شود .  فلفل‌ها را می‌توان با فاصله حداقلی ۳۰ سانتی متری از یکدیگر کاشت.

    ۴- داشت

    دوره رشد  از هنگام باروری تا برداشت محصول  ۶۰ تا ۱۲۰ روز به طول می‌انجامد. از آنجاییکه فلفل دلمه‌ای قرمز ساقه‌ای نرم و شکننده دارد پس از رشد می‌توان کنار آن از یک تکه چوب بعنوان قیم استفاده نمود. معمولا به فاصله دوماه پس از کاشت، گلدهی شروع می‌شود و یک ماه پس از گل آغازی، میوه دهی صورت می‌گیرد.

    در دوره‌ای که گیاه گل می‌دهد ترجیح داده می‌شود که برگهای آنرا با غبارپاش مرطوب نمود تا شرایط تشکیل میوه ایجاد شود. در این مرحله هر دوهفته یکبار بجای آبیاری باکود مایع گلدان را تقویت نمایید. کود حیوانی پوسیده و کمپوست برای تولید و بالابردن عملکرد استفاده میشود. صرف نظر از اینکه در باغچه یا در گلدان می‌کارید، همیشه خاک آن را باید  مرطوب نگهدارید. مخصوصا زمانی که گیاه در حال رشد است باید همیشه خاک آن خیس باشد. البته باید گلدان و یا خاک باغچه شما زهکشی مناسبی داشته باشد زیرا که آبیاری زیاد نیز موجب گندیدن گیاه می‌شود. نور کافی و آفتاب مستقیم برای رشد آن بسیار موثر است و کمبود نور موجب پژمردگی گیاه می‌شود.

    ۵- برداشت

    تمام ارقام فلفل شرایط کاشت و برداشت یکسانی دارند اما انواع آن دوره رشد متفاوتی باهم دارند. تند یا شیرین بودن فلفل ها باهم متفاوت است. دوماه پس از کاشت، معمولا گلدهی شروع می‌شود یک ماه پس از گل آغازی، میوه دهی صورت می‌گیرد.

    برای خرید بذر فلفل دلمه ای قرمز می توانید  از طریق لینک زیر به سایت دیبای سبز مراجعه کرده و به راحتی خرید کنید 🙂 !

    https://www.dibasabz.com/

    همچنین در دی مگ با عنوان “فلفل دلمه ای بنفش” بخوانید 🙂

    از دیگر منابع نیز بیشتر بدانید:

    https://www.natureandmore.com/en/products/bell-pepper

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *