تاریخ :۹ فروردین ۱۴۰۳

مشاوره محوطه سازی و فضای سبز

  • مشاوره محوطه سازی و فضای سبز

    متفاوت بودن نوع عملیات محوطه‌سازی و فضای سبز نسبت به سایر عملیات عمرانی ساختمان و حضور اولین اعضای ثابت زنده در ساختمان (گیاهان) باعث می‌شود کارفرمایان با مشکل جدیدی از عملیات اجرایی در ساختمان مواجه شوند، به همین دلیل معمولا نیاز به اخذ اطلاعات در این زمینه، آن‌ها را نیازمند یک مشاوره صحیح می‌سازد.

    مجموعه خانه باغ آماده هرگونه خدمات مشاوره‌ای در این خصوص به کارفرمایان محترم می‌باشد.

    مشاوره در خصوص محوطه‌سازی و فضای سبز در دو بخش صورت می‌پذیرد.
    الف. مشاوره اولیه که شامل ارایه اطلاعات در خصوص نحوه محاسبات هزینه‌ها، مراحل کار، نحوه قراردادو مواردی که کارفرمارا در تصمیم گیری برای اجرای محوطه مورد نظر یاری می‌دهد.
    ب. در برخی پروژه‌ها کار فرمایان مهندسان یا مالکینی هستند که تمایل دارند اجرای عملیات محوطه‌سازی را با مدیریت خود انجام دهند ولی در اجرای قسمتی از عملیات نیاز به اطلاعات تخصصی دارند، در این موارد می‌توانند از مشاوره مهندسین این مجموعه برای تسهیل اجرای عملیات بهره ببرند.

    طراحی محوطه سازی و فضای سبز

    در بخش طراحی پس از تنظیم قرار داد، ابتدا از خواسته‌های کار فرما شامل اهداف، کار‌های مورد نیاز، المان‌های مورد نظر و… پرسیده میشود و طراحان با مشاوره دادن و ارائه نکته نظرات علمی و فنی به کار فرما. این خواسته‌ها را جهت می‌بخشند تا طرح مقدماتی که به کار فرما ارائه می‌شود به نظرات کار فرما نزدیک‌تر باشد

    این مجموعه با در اختیار داشتن مهندسین با سابقه در خصوص طراحی محوطه‌سازی و فضای سبز امکان طراحی این گونه فضا‌ها را در بالاترین سطح، در داخل ایران دارا است.

    نقشه‌ها می‌توانند بصورت فاز ۱ یا فاز ۲ طراحی گردند. آلبوم نقشه‌ها ی فاز ۱ شامل مستر پلان، پارت پلان و پلان اندازه‌گذاری سکشن‌های مورد نیاز می‌باشد.

    پس از تایید طرح مقدماتی، در نهایت نقشه‌ها  که با برنامه اتوکد رسم شده‌اند، بصورت آلبومی به کارفرما تقدیم می‌گردد.

    هر طراحی کاشتی که برای ایجاد فضای سبز ارائه می‌شود باید دارای اهداف مشخصی باشد که عمده‌ترین نکات مورد نظر در امر فضای سبز عبارت است از:
    ۱ –ایجاد هماهنگی و تعادل و توازن در محیط زیست برای حفظ روابط اکولوژیکی

    ۲ – کاهش آلودگی در محیط زیست و حفظ محیط زیست

    ۳ – افزایش جاذبه‌های زیبایی در محیط زندگی از دیدگاه منظر

    ۴ – اولویت دادن به فضای سبز

    ۵ – انتخاب مناسب‌ترین، مفیدترین و در عین حال مقاوم‌ترین یا ماندگارترین گونه‌های گیاهی که علاوه بر زیبایی و سرسبزی مقاوم به آفات نباتی باشد

    اجرای پروژه های فضای سبز و ساخت محوطه

    کارشناسان و نیروهای مجرب این مجموعه با توجه به سابقه دیرین خود در اجرای پروژه‌های متفاوت خصوصی در اقسی نقاط ایران، آماده ارائه انواع خدمات عمرانی محوطه‌سازی شامل خاک برداری ،  خاک ریزی ،  تسطیح ،  اجرای عملیات ساختمانی ،  فضای سبز ،  اجرای انواع تاسیسات مکانیکی،  نورپردازی و نیز ساخت کلیه المان هایمحوطه اعم از آلاچیق ،  آبنما،  برکه،  نهر و… می‌باشد.

    نظارت بر پروژه‌های فضای سبز و محوطه‌سازی

    این مجموعه آمادگی پذیرش پروژه‌های گوناگون را بصورت مدیریت پیمان دارد.
    • مدیریت پیمان: در این نوع همکاری، کلیه مسئولیت‌های فنی، اجرایی، مالی، تدارکات، نظارت و… بر عهده مجموعه (مدیر پیمان) قرار میگیرد و با ارائه صورت وضعیت پیشرفت کارها و امور مالی به کار فرما، ایشان را به عنوان ناظر کل امور، یاری می‌نماید.

    مشاوره محوطه سازی و فضای سبز

    حفظ و نگهداری از پروژه های فضای سبز

    این بخش شامل حفظ و نگهداری کلیه پروژه‌های فضای سبز در ابعاد مختلف می‌باشد که در این قسمت خدماتی از قبیل گیاه پزشکی ،  هرس ،  وجین ،  کود دهی و برآورد نیاز‌های مختلف فضای سبز توسط کارشناسان و گروه اجرایی مجرب قابل ارائه است.

    سرویس سیستم‌های آبیاری اتومات  (آبیاری بارانی) از دیگر خدمات نگهداری این مجموعه است.

    لزوم حفظ ، نگهداری و توسعه فضای سبز  روزبه روز محسوس گردیده و با اهمیت بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد.

    استفاده از کادر متخصص و مجرب در زمینه باغبانی ،  حفظ نباتات ،  آبیاری و مبارزه با آفات (حشرات و عوامل بیماری‌زا) از اصول اساسی در سلامتی و زیبایی فضای سبز می‌باشد.

    محوطه سازی

    محوطه یک ساختمان به عنوان اولین فضایی که بازدید کننده درآن قدم می‌نهد از اهمیت بسزایی برخوردار است. خواه این ساختمان یک مدرسه باشد یا یک بیمارستان یا حتی فضای یک منزل مسکونی. فردی که برای اولین بار وارد مکان می‌شود با هر نگاه درباره محیط اطراف خود قضاوت میکند.

    گیاهان درمحوطه جایگاه ویژه‌ای دارند ومهمترین عنصر بکار رفته در محیط می‌باشند. بنابرین کاشت و جانمایی گیاهان در محیط عملی  است که طراح باید با دقت و تخصص انجام دهد.

    طراحی کاشت عبارت است از یک فرایند، یک هنر و در نهایت یک علم. فرایند کاشت گیاهان در محیط از یک مفهوم انتزاعی در ذهن طراح شروع شده و پس از ترکیب با نیازهای محیطی و موقعیت مکانی در نهایت به یک طرح کشت مناسب می‌انجامد. از آنجا که در طراحی کاشت گیاهان سه اصل زیبایی، عملکرد، اجرا و نگهداری مناسبی باید مد نظر قرار گیرد، می‌توان آنرا ترکیبی از علم و هنر طراح نیز دانست.

    اصول طراحی کاشت

    برای کاشت گیاهان از متد‌های مختلفی می‌توان تبعیت کرد. طراح محیط از یک سو باید باخصوصیات اقلیمی و محیط زیستی منطقه از قبیل خاک و هیدرولژی و دما و بارش آشنا باشد و از سوی دیگر با خصوصیات فیزیولژیکی گیاهان مختلف تا بتواند بهترین گیاهان مناسب آن منطقه را بیابد.

    از سوی دیگر طراح کاشت باید با بکار بردن اصول زیبایی‌شناسی و قواعد فرم و بافت ورنگ ترکیب مناسبی ایجاد نماید که علاوه بر گیاهشناسی صحیح زیبا و دلپذیر باشد.

    بطور کلی می‌توان اصول زیر را برای طراحی کاشت در محوطه‌سازی درنظر گرفت:

    ۱- اصل گزینش و نوع فضای سبز

    اولین گام برای جهت دادن تفکر یک طراح برای ایجاد یک محوطه کاربری آن محیط است. اینکه طراح بداند از کدام سبک و نوع باغسازی تبعیت خواهد کرد و این سبک را نیز باید بر اساس یک دلیل منطقی که می‌تواند عملکرد محوطه، اقلیم منطقه، فرهنگ و… باشد؛ انتخاب نماید. به عنوان مثال طراح برای محوطه یک ساختمان اداری سبک رسمی (formal) و برای یک مهد کودک سبک (informal) را انتخاب کرده و بر اساس آن نوع باغسازی را انتخاب می‌نماید.

    ۲-  اصل انتخاب بهترین مقیاس گیاهان

    گیاهان را از لحاظ حداکثر رشد به چند دسته تقسیم می‌کنند. درختان بلند، درختان متوسط، درختان کوتاه، درختچه‌ها، پیچ‌ها، گل‌ها و گیاهان پوششی. اینکه با درنظر گرفتن سن بلوغ گیاه، چقدر از سطح زمین فاصله خواهد گرفت ارتفاع نهایی رشد گیاه مشخص می‌شود. با شیوه‌هایی مانند هرس و کنترل ابیاری و کود دهی می‌توان این حداکثر رشد را تغییر داد. با درنظر گرفتن اینکه نهال ۱ متری کاشته شده در سالهای آینده درختی تنومند خواهد شد باید گیاهان را انتخاب و جاگذاری نمود.

    ۳-  اصل تعریف غالبیت در طرح با تغییر نسبت مقیاس کشت به مقیاس معماری

    گاه هدف ما از طراحی خرد و کوچک جلوه دادن ساختمانها و تاکید بر طبیعت است که اکثرا در سبکهای غیر رسمی و طبیعت گرا بکار می‌رود. و گاه احتیاج داریم بر ساختمان و بنای معماری تاکید کنیم و طبیعت را در برابر آن خرد و ناچیز جلوه دهیم که در محوطه بناهای تاریخی وآرامگاههای مقدس به چنین عملی احتیاج داریم. به عنوان مثال می‌توان در محوطه‌سازی یک شهرک مسکونی کاشت درختان بلند و گیاهکاری متراکم و نسبت زیاد فضای سبز نسبت به سطح زیربنای ساختمانها می‌تواند محیط خشک و سرد یک شهرک بتنی را به محوطه‌ای سر سبز و زیبا تبدیل نماید بر قیمت خانه‌های مجتمع بیفزاید وباعث آرامش و شادابی ساکنین شود. ولی همین عملکرد یعنی ایجاد یک فضای سبز پر دارو درخت و متراکم در کنار یک اثر باستانی مانند برج آزادی تا کید بر ساختمان را از بین برده و در نگاه اول دید را به خود متوجه می‌سازدو جلوه اثر را می‌زداید. از سوی دیگر برج در کنار یک گیاه بسیار کوتاه مانند چمن بلند‌تر و با ابهت‌تر جلوه میکند تا در کنار یک درخت چنار بلند قامت. بنابر این انتخاب مقیاس طولی و عرضی و ارتفاعی فضای سبز هوش و ذکاوت طراح را می‌طلبد که اقلیم و کاربرد و فرهنگ جامعه را بشناسد و درست تصمیم گیری نماید.

    ۴- اصل بزرگنمایی فضا با بهره گیری از فنون طراحی کاشت

    بزرگنمایی فضا را از طرق مختلفی می‌توان انجام داد.

    از طریق قرار دادن درختان بلند در پس زمینه، درختان متوسط قامت در میان زمینه و درختچه‌ها و گل‌ها وگیاهان پوششی در پیش زمینه
    -از طریق قراردادن درختان با بافت نرم و سبک در پس زمینه و درختان متوسط بافت در میان زمینه و درختان بابافت خشن در پیش زمینه
    قرار دادن رنگهای گرم در پیش زمینه و رنگهای سرد در پس زمینه

    ۵- اصل انطباق نیازهای گیاهان با شرایط محیطی

    در صورتی که این اصل رعایت نشود هزینه نگهداری به طور سر سام اوری بالا خواهد رفت و با این وجود نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد.

    ۶- اصل زمینه سازی طرح با عناصر موجود درمحیط

    باید افق دید بیننده از همه جهات بررسی شود و آنچه در زمینه و انتهای دید او قرار می‌گیرد ازنظر طراح دور نماند. مثلا اگر انتهای طرح یک کوه در پس زمینه وجود دارد عناصر باید بر آن تاکید کنند تا دید به سوی کوه جلب شود و اگر ساختمانهای با جلوه بد در پس زمینه است گیاهان باید نظر بیننده را به سوی دیگر متوجه کنند یا منظر زشت را حتی المقدور بپوشانند.

    ۷- تعریف ارتفاع گیاهان و محل یابی کاشت آنان بر اساس نوع محیط

    مثلا درختان بلند مزاحم سیمهای برق نشوند و یا جلوی پنجره‌ها را نپوشانند و مانع وود نور نشوند. یا بر درخت دیگر سایه نیاندازند. ومانع رشد درختان کوتاهتر نشوند.

    از دیگر اصولی که می‌توان بطور گذرا به آنان اشاره کرد:

    • طراحی معابر و ایجاد سادگی و زیبایی و کارایی در محل‌های عبور
    • بکار گیری درختچه‌هایی که جاذب حشرات نیستند در کنار پنجره‌ها
    • تنظیم طرح کاشت با توجه به دید کاربر از سمت پنجره‌ها، درب ورود و یا از جانب خیابان
    • بهره گیری از خزاندارها به عنوان پس زمینه
    • بزرگنمایی ساختمانهای کوچک در پارکهاعدم تداخل محیط موثر درختان با یکدیگر
    • بهره گیری از خطوط شاخه‌های درختان
    • توجه به منظره چهار فصل محوطه
    • تغییر گیاهان پوششی در مناطق مختلف محوطه برای تعریف فضاها

     مراحل طراحی کاشت

    می‌توان برای فرایند طراحی کاشت گیاهان در محوطه ۸ مرحله در نظر گرفت

    مرحله اول : بررسی و سنجش سوابق تاریخی منطقه

    باغ‌سازی هر کشور در هر دوره تاریخی متاثر از سبک معماری و فرهنگ مردمان آن دوران بوده است. این امر در جزییات مناطق و شهرها نیز با یکدیگر متفاوت است. می‌توان با بررسی تاریخی منطقه از بروز اششتباهات فاحش پیشگیری کرد. اشتباهاتی مانند کاشت افرای ژاپنی در محوطه‌هایی که سابقا باغ ایرانی بوده و احتیاج به باز زنده‌سازی دارد

    مرحله دوم : تجزیه و تحلیلی محیطی

    اولین بار که برای بازدید محوطه مورد نظر برای طراحی می‌روید اظهار نظر در مورد طرح و گیاهان کار دشواری است. اما با یک نگاه عمیق به محوطه‌های کاشته شده مجاور منطقه می‌توان گیاهان مناسب برای محیط را به آسانی شناسایی کرد. اینکه در محوطه اطراف چه گیاهانی بکار فته و استفاده ازکدام گیاه موفقیت امیز بوده  بسیار مهم می‌باشد. تجزیه و تحلیل سایت خود عنوان مقاله‌ای است که پیشتر در باره آن بحث شده.

    مرحله سوم : انتخاب چند ایده بر اساس محتوای طرح ، برنامه طرح و تجزیه و تحلیلها

    گول اولین طرح و برداشت خود را خوردن اشتباهی است که انسان در بیشتر مراحل زندی خود انجام میدهد. اولین برنامه و ایده لزوما بهترین نیست. بهتر است چند طرح در نظر گرفته شود و از میان انها بهترین انتخاب گردد.

    مرحله چهارم : پرورش یکی از ایده ها و آفرینش یک طرح کامل

    مرحله پنجم : ترکیب بندی کلیه عناصر و ایجاد وحدت در تمام اجزای مصنوع و نامصنوع در طراحی کاشت

    مرحله ششم: توسعه و گسترش بستر گیاهی

    مرحله هفتم :کاشت گیاهان و اجرای عناصر باغ

    مرحله نهایی : نگهداری منظر

    فضای سبز

    رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ در طی سالهای مختلف، وجود آلودگی های زیست محیطی در این شهر نیاز به فضای سبز و گسترش آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش آلاینده‌ها مطرح میکند. عملکردهای مختلف فضای سبز در محوطه‌سازی روف گاردن، بام سبز، تراس و بالکن و در کل لنداسکیپ، تحلیل توزیع مکانی آن را در شهر ضروری می سازد. پارکها و میادین شهری به عنوان بخشی از فضای سبز نقش مهمی در زندگی شهروندان و زیبایی و سلامت آن‌ها ایفا می کنند. فضای سبز بخشی از ساختار محیط زیست و چشم‌انداز شهری است که در حفاظت از تنوع زیستی. در اکوسیستم شهری نقش مهمی ایفا می‌کند.

    طراحی فضای سبز

    امروزه زندگی در شهرها با مشکلات زیادی از قبیل آلودگی هوا، تراکم، عبور و مرور وسایل نقلیه بیماریهای روحی و روانی همراه است. توسعه بی رویه شهرهای بزرگ که به علت افزایش جمعیت و مهاجرت به آن صورت می گیرد، موجب تخریب محیط زیست شده و آلودگی زیست محیطی را برای شهروندان به وجود آورده است. تشدید آلودگیهای محیطی باعث از بین رفتن فضاهای سبز درون شهری و تغییر کاربری این گونه اراضی شده است. به همین دلیل نیاز به فضای سبز و طراحی فضای سبز و پیوند با طبیعت در زندگی فضاهای سبز به عنوان ریه های تنفسی شهر محسوب می‌شوند.

    مهمترین راه برای تعدیل اثرات مخرب زیست محیطی، توسعه فضای سبز و لنداسکیپ است. فضای سبز به دلیل داشتن عملکردهای مختلف نقش موثری در منظر و زیبایی شهر، پاکیزگی و تلطیف هوا، تخفیف اثرات آلودگیها، جلوگیری در توسعه بی رویه ساخت و سازها و تفرج و استراحت ایفا میکند. آمارهای متعددی در سطح جهان ارائه می شوند که نشانگر این واقعیت هستند که وجود لنداسکیپ به ویژه در جوامع متراکم شهری افزون بر سلامت جسمانی موجب آرامش روح، بازده کاری وکیفیت بیشتر می‌شود. برخورداری از فضای سبز و سرانه آن به عنوان یکی از شاخصهای توسعه یافتگی در کشورها مورد توجه می‌باشد.

    محوطه سازی

    محوطه‌سازی با دو عنوان همراه است: منظر سخت و منظر نرم (hard & soft landscape). منظر سخت به فضای چشم‌انداز بیرونی گفته می‌شود که عناصر اصلی تشکیل دهنده ان را اشیایی مانند مجموعه دیوارها، حصارها، صندلی ها، ظروف زباله، آب نما، آبشار، جداره بیرونی مصالح مختلف تشکیل دهند. منظر نرم به مجموعه‌ای گفته می‌شود که خاک و پوشش گیاهی و آب و جز آن را در برمی گیرد. از دیدگاهی دیگر، محوطه‌سازی به برنامه ریزی و شکل دادن و نظام بخشیدن به محیط محوطه و فضای سبز حومه بیرونی، حد فاصل محیط‌های شهری گفته می‌شود.

    از این دیدگاه، فضای بیرونی، محیط‌های برون شهری را در برمی گیرد. از این رو، این طراحی به منظور بالابردن و ارتقاء و محافظت از ارزش‌های فضایی و یا محیط‌های حومه شهری است و چنین فضایی با حصارها، دیوارها، یا سایر عناصر همچون درختان و گیاهان و چمنزارها شکل گرفته است.

    به عبارت دیگر، به تمامی عملیات زیباسازی و مناسب‌سازی محیط که مبتنی بر ویژگی‌های زمین و کارکردهای مورد نظر و همچنین در جهت شکل بخشیدن به عناصر و بالا بردن کیفیت بصری آن است، landscaping (فضای سبز) گفته می‌شود که آن طور که پیش‌تر ذکر شد، در برگیرنده دو گونه محوطه‌سازی سخت و نرم است.

    انواع سنگ فرش در محوطه سازی فضای سبز:

    • سنگ فرش با طرح زاویه‌های منظم: دراین طرح خرده سنگ‌ها به شکل هندسی و منظم می‌باشند وبا استفاده از چمن وگل‌های پاکوتاه فصلی به صورت منظم وهندسی کاشته می‌شوند.
    • سنگ فرش با طرح زاویه‌های نامنظم: خرده سنگ‌ها به اشکال غیرهندسی نامنظم می‌باشند که بطور پراکنده ودربرخی اززوایای چمن یا گلهای فصلی یا دائمی بصورت مجتمع کاشته میشوند.
    • سنگ فرش با طرح گوشه‌های گرد یا فاصله دار: در این طرح سنگ‌ها بطور منظم گاهی نامنظم از یکدیگر قرارمی گیرند ودرفواصل سنگ‌ها برای ایجاد زیبائی ازچمن استفاده می‌شود معمولاً این گونه سنگ‌ها رنگارنگ می‌باشند وگاهی درفواصل سنگ‌ها بجای چمن ازملات رنگی ویا شن استفاده می‌شود.
    • سنگ فرش با طرح‌های قدیمی: دراین طرح سنگ‌ها بطورنامنظم ولی ازاصول هندسی برخوردارند پوشش فواصل این سنگ‌ها از سیمان یا چمن یا ملات میباشد دربعضی ازطرح‌ها سنگ‌ها برجسته ترازسطوح ملات می‌باشند.
    • سنگ فرش با طرح انگلیسی: سنگ هائی که دراین نوع طرح‌ها بکارمیروند ازاشکال هندسی منظم بوده ونحوه قرارگرفتن آن‌ها به نوعی است که تقریباً خطوط موازی ایجاد می‌کنند وشکل ظاهری این نوع سنگ فرش مانند آجرچینی است.
    • سنگ فرش ژاپنی: دراین نوع طرح‌ها ازسنگ‌های بزرگ استفاده میشود. سنگ‌ها نسبت به هم طوری قرارگرفته‌اند که فاصله مرکز یک سنگ نسبت به سنگ دیگر زیادهست تقریباً به فاصله نیم الی یک متر میرسد
    • سنگ فرش ماشین رو داخل باغ: معمولاً خیابان‌ها یا پیاده روها ازمقابل درب ورودی شروع میشود بطوری که کاملاً در فضای سبزداخل چمن قرارمی گیرد
    • سنگ‌ها بطور نامنظم یا منظم با فاصله بسیار کم وگاهی بین آن‌ها چمن کاری میشود انجام میگیرد. وعرض این خیابانها حدوداً ۲ الی ۳ متر میباشد وپیاده روها حدوداً بین ۵/۱ الی ۶۰ سانتی متر می‌باشد.

    محوطه سازی ویلا

    انتخاب خاک در محوطه سازی ویلا

    در محوطه‌سازی در بخش‌های مختلف عناصر با نیروهای دینامیکی و استاتیکی متفاوتی در کنار هم قرار میگیرند که هر کدام از آن‌ها نیاز‌های متفاوتی برای زیرسازی دارند. همچنین با توجه به ایجاد بستر کاشت گیاهان در محوطه‌سازی، بررسی، جمع آوری، خاکبرداری و خاکریزی با مطالعه دقیق خاک موجود در سایت و همچنین استفاده از خاک مناسب در محوطه‌سازی، می‌تواند نقش مهمی در رشد و سهولت نگهداری گیاهان و استقامت عناصر در مقابل نیرو‌های ذکر شده داشته باشد.

    مصالح ساختمانی در محوطه سازی ویلا

    خوشبختانه امروزه تولید و نو آوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان‌سازی در جامعه با رشد سریعی روبروست؛ اما شناخت وانتخاب صحیح مصالح برای محوطه‌سازی ویلا امریست که علاوه بر حس زیبایی‌شناسی در محوطه‌سازی نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی داراست. علاوه بر مصالحی که بصورت عمومی در فعالیت‌های مختلف ساختمانی استفاده میشود بخشی از مصالح بطور تخصصی فقط در محوطه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اطلاع از این موارد میتواند کمک بزرگی در بالا بردن سطح کار محوطه‌سازی باشد.

    خدمات گروه معماری و محوطه‌سازی پردیس سبز در سه مرحله شامل

    • بازدید و مشاوره فنی اولیه در محل پروژه
    • طراحی محوطه بر اساس برداشت اولیه و نیازمندی‌های کارفرما و تولید نقشه‌های اجرایی
    • احداث و اجرای محوطه و فضای سبز بر اساس طرح نهایی

    از آنجا که گروه معماری و محوطه‌سازی پردیس سبز پارسیان  نیازمند اعتماد کامل کارفرمایان خود در اجرای پروژه‌های محوطه‌سازی است، شما را به بازدید از پروژه‌های خود دعوت میکند. ببینید، اطمینان کنید و آسوده خاطر بسازید.

    • احداث باغ‌های کلاسیک و روستیک، باغ‌های مدرن، باغ‌های ژاپنی و باغ گیاهان داروئی
    • نگهداری و بازسازی محوطه‌های ویلایی و فضای سبز
    • طراحی و ساخت سازه‌های چوبی، آلاچیق‌های چهارفصل، پل و پرگولاهای بزرگ مقیاس
    • طراحی و اجرای سیستم‌های مکانیزه آبیاری (بارانی و قطره ای)
    • طراحی و اجرای سیستم‌های روشنایی
    • مشاوره و تامین گیاهان محوطه‌ای (بیرونی) در پروژه‌های بزرگ مقیاس
    نگهداری فضای سبز

    ارائه خدمات در جهت نگهداری و حفاظت از فضای سبز در هزینه‌های عملیاتی کاهش قابل توجهی را به همراه دارد. کارشناسان با تمرکز بر بررسی دمای محیط، نوع خاک منطقه، در نظر گرفتن عمق خاک و اندازه گیری آب دریافت شده توسط گیاهان کاشته شده در محیط توسط کارشناسان باغبانی، زراعت و از طرفی ارائه پیشنهادات، مشاوره جهت اعتدال موارد فوق در روند بهره وری و بهبود عملکرد خدمات همواره شما را همراهی می‌کنند.

    مسئله نگهداری از فضای سبز در طیف گسترده‌ای شامل:

    پارک ها، باغ ها، مزارع، جنگل و حیات وحش نیز صورت می‌گیرد تا با حفاظت از این مناطق فضایی همیشه سبز جهت لذت بردن جوامع وجود داشته باشد.

    دیبای سبز با بالا بردن سطح آگاهی مشتری از چگونگی نگهداری فضای سبز حیاط، باغچه، باغ و… از لحاظ کاهش هزینه‌ها، کمک به داشتن محیط زیست سالم و بهره مندی از فضای سبز به شما کمک می‌کنند. همکاری متقابل مشتری با کارشناسان از یک طرف و نیز خدمات مشاوره و بازدید مداوم کارشناسان از سوی دیگر در بهبود عملکرد خدمات ارائه شده مؤثر می‌باشد.

    نگهداری و توسعه فضای سبز

    فضای سبز اندک اندک معنا، مفهوم و ارزش واقعی خود را که مترادف با زندگی، حیات، تنفس، پاکیزگی و بهداشت محیط، زیبایی و طراوت و آرام کننده روح و روان، پاکیزه کننده هوا است را به ما نشان می‌دهد. بخصوص با توسعه‌ی سریع تکنولوژی و صنعت، مهاجرت مهار نشده، رشد سریع و بی‌رویه شهر‌ها و حاشیه نشینی که تخریب سریع و وحشتناک فضای سبز داخل و اطراف شهر‌ها را بهمراه داشته است.

    فضای سبز با هدف نزدیک شدن به نیاز شما برای ایجاد فضای صمیمی سرشار از رنگ و احساس با هدف خاص با ارائه راه حل‌های به ظاهر فنی و زیبا شناختی و معیارهای با کیفیت همراه با ایده‌های خوب، محلی برای استراحت و تفریح و سرگرمی و عاملی جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست و مبارزه با سرو صدا با در نظر داشتن حفظ منابع طبیعی و محیط زیست ایجاد می‌شود.

    . فلسفه و معماری فضای سبز از زمان بسیار قدیم مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. کارشناسی ارشد طراحی منظر، نه تنها به قوانین طبیعت پایبند است، بلکه تلاش برای پیاده‌سازی روش ساخت باغ با اصول اساسی فلسفه‌ی زندگی مردم را در نظر گرفته است.   که سبک‌های مختلف طراحی چشم‌انداز بازتابی از دوره‌های خاصی از زندگی و معماری باغ، همراه با جنبه‌های مذهبی و ملی از زندگی مردم نسبت به هماهنگی و طبیعت در آن دیده می‌شود.

    در سالهای اخیر با توجه به نیاز جوامع و نوع تفریحات و میزان امکانات در گذشته و آینده باهم متفاوت می‌باشد، امروزه مسئولیت ایجاد فضای سبز برعهده دو گروه ۱ – طراحان و برنامه ریز‌ها و ۲ – افرادی که طرح را اجرا و نگهداری می‌کنند تقسیم‌بندی می‌شوند.

    طراحان بایستی نیازهای روحی، جسمی و اجتماعی سنین مختلف مردم هر منطقه را بدرستی شناخته و بعد از آن اقدام به طراحی کنند که برای رفع نیاز همه اقشار جامعه چهار هدف کلی را دنبال کنند.

    • ایجاد فضای سبز بمنظور بهسازی محیط زیست

    با افزایش جمعیت و توسعه شهرها لزوم احداث فضای سبز احساس می‌شود اثرات ایجاد فضای سبز بصورت کاهش آلودگی صوتی، تصفیه هوا، کاستن گرد و غبار، افزایش رطوبت هوا، ایجاد سایه، جلوگیری از فرسایش خاک

    • احداث فضای برای بازی کودکان

    در سیستم آپارتمان نشینی کودکان معمولا” مکان مناسبی برای بازی ندارند لذا نیازمند مکانی برای دویدن، بازی کردن یا حتی فریاد زدن دارند.

    • مکانی برای آموختن

    جنبه‌های آموزشی فضای سبز به اندازه موارد تفریحی و زیست محیطی آن اهمیت دارد معمولا” در پارک‌ها فرهنگسرا تمام این امکانات را تعبیه می‌کند. ارائه دانش مبتنی بر گیاه (باغ گیاه‌شناسی) یا جانوری (حیات وحش)

    پارک و باغ‌های تاریخی: بمنظور خدمت به منافع فرهنگی و تاریخی است، که متناسب با جامعه، منطقه یا ملیت معمولا” اشیاء و ویژگی‌های آن‌ها را با حفظ آثار مکشوفه از دیگر اهداف خدمت به منافع آموزشی و پروش می‌باشد.
    گرد هم آوردن افراد همه جامعه

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    در زندگی ماشینی امروز مردم را از هم جدا و دور کرده است فضاهای سبز مکانهای مناسبی برای گرد هم آوردن افراد جامعه و آشنا شدن و تبادل احساسات است و این امر برای تعادل روانی هر جامعه ضروری می‌باشد.

    پارک و باغ‌های ملی: حفظ ویژگی‌های قابل توجه از یک کشور که از سوی دولت تامین مالی می‌شود، بعنوان مراکز گردشگری بمنظور حفظ اصل گستره وسیعی از خاک که در آن جانوران، گیاهان و محیط طبیعی به طور کلی حفظ شده است.

    مزایای استفاده از رنگ سبز در کیفیت زندگی، سلامت، اقتصاد، طبیعت و محیط زیست تاثیر گذار می‌باشد.

    کاربرد زیبایی فضای سبز، با الوان و فرم‌های مختلف تاثیر گذار بر روح و روان انسان‌ها می‌باشد.

    مشاوره محوطه سازی و فضای سبز

     عوامل موثر در حفظ و توسعه فضای سبز

    الف: عوامل دولتی:   اقتصاد

    کیفیت فضاهای سبز در اطراف شهر به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر مثبتی بر اقتصاد جامعه است. ساخت و ساز و مدیریت پارک‌های سبز و عمومی به معنای افزیش ارزش ملک است. همچنین کمک می‌کند تا ساکنان در شهرداری برای حفظ و یا جذب ساکنان جدید، نیروی انسانی بیشتری را جهت همکاری استخدام کند.

    ب: عوامل محیطی: طبیعت و محیط زیست

    پارک‌ها و فضای سبز مکان‌های که در آن طبیعت به عنوان یک لنگرگاه برای تنوع زیستی در محیط شهری بسیار مهم. برای شهروند شهری است.

    ج: عوامل اجتماعی:   سلامت

    اثر مثبت سبز در سلامت به طور کلی شناخته شده است.  . سبز را تشویق به ورزش: آهسته دویدن، پیاده روی… رنگ سبز بر سلامت روان نیز تاثیر می‌گذارد، این امر می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر غلظت مربوط به استرس و اختلال خواب است.

    گیاهان. سبز نیز صدای مزاحم، مانند سر و صدا و آلودگی هوا راکاهش می‌دهند.

     پیشنهادات :

    • پیش بینی اراضی لازم برای فضای سبز که در نظر گرفتن این فضاها بایستی متناسب با نرخ رشد جمعیت در چندین سال آینده باشد.
    • حفظ باغات قدیمی و جدید در داخل و اطراف شهر‌ها و جلوگیری از تفکیک و قطعه‌بندی آن و تبدیل تدریجی آن به پارک متناسب با امکانات
    • تجدید نظر نمودن در قطعه‌بندی اراضی در نظر گرفته شده برای ساختمان
    • یکسویه نمودن امکان تغییر کاربری فضای سبز به سود سایر کاربری‌ها
    • منوط و مشروط نمودن صدور جواز ساختمان و ارائه پایان کار، ساختمان منازل، ادارات، مدارس و…به لزوم رعایت و اجرای درصدی تعیین شده برای فضای سبز
    • حفظ اراضی بایر و موات در سطح شهر
    • تخریب قسمتی از بافت‌های قدیمی و نا مناسب و خانه‌های مخروبه در سطح شهر
    • جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر و حاشیه نشینی
    • احیای چشمه‌ها، قنوات، چاه‌ها و استفاده از آب رود خانه‌ها
    • تامین نیروی انسانی، ماشین آلات، امکانات و اعتبارات لازم و کار سازفضای سبز  با کاربرد‌های گوناگون خود، نقش در کنترل و تثبیت خاک و ممانعت از جاری شدن آبهای هرز و تشکیل سیلابها، کنترل و کاهش صداهای نا هنجار و گوش خراش وسایل نقلیه، کارخانجات و کارگاه‌های مختلف، پاکیزه‌سازی و رفع آلودگی هوا از طریق جذب انیدرید کربنیک آلوده کننده هوا و آزادسازی اکسیژن برای حیات انسان و با تزریق هوای تمیز به داخل هوای آلوده از سنگینی آن می‌کاهد.

     انواع فضای سبز

    • فضای سبز عمومی: افزایش شهرنشینی اهمیت پارک‌ها و گیاهان سبز را در فضاهای عمومی به طور چشمگیری افزایش داده است.رایجترین شکل فضای سبز در کشور ما می‌باشد. فضای سبز دولتی که با سرمایه و امکانات دولت شکل می‌گیرد.

      فضای سبز عمومی ضرورتی برای تضمین راه لذت بخش تفریح و سرگرمی ما می‌باشد. علاوه بر این، فضاهای سبز عمومی تنها یک محل ملاقات برای مردم است. برای کودکان و جوانان عمده فضاهای سبز عمومی مکانی جهت بازی‌ها و مناطق ورزش است. فضاهای. سبز ایجاد فرصتی برای طبیعت و آموزش زیست محیطی است.

      فضای سبز خصوصی: آنچه به عنوان باغ از قدیم نزد آدمی مطرح بوده است علاوه بر اینکه محل تولید به شمار می‌آمد، به عنوان فضای سبز خصوصی هم تلقی می‌شود.
      فضای سبز در خانه: شامل فضای خارجی و داخلی ساختمان است.

      در فضای خارج ساختمان از آماده‌سازی بستر و فونداسیون زهکشی، سیستم دفع آب و… شروع می‌شود و به عملیات طراحی فضای زیست محیطی منجر می‌شود که این طراحی باید با توجه به ساختمان و فضای باز و طبیعت انجام شود.

      ۴- فضای سبز داخل شهری  :

      در کنار خیابان
      در میادین و بلوار‌ها
      پارک‌ها ی داخل شهری

      ۵-  فضای سبز حومه شهری

      فضای سبز به صورت پارک جنگلی مصنوعی

      فضای سبز باغات و بیشه‌های خصوصی

      ۶ – فضای سبز خارج شهری

      گیاهان سبز یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد فضای سبز و شکل گیری چشم‌انداز می‌باشند. استفاده عملی از گیاهان متناسب با کاربرد آن‌ها به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شود.

      ۱- کاربرد گیاهان در معماری:

      – با کمک گیاهان می‌توان مسیر و جهت حرکت افراد را کنترل کرد.

      – از گیاهان برای جدا کردن دو قطعه زمین یا تقسیم فضاهای بزرگ استفاده می‌شود.

      – ایجاد حفاظ با کنترل دید ناظر

      – کنترل و ایجاد محوطه خصوصی

      ۲- کاربرد مهندسی گیاهان:

      گیاهان علاوه بر زیبایی در برطرف کردن مشکلات نظیر آلودگی هوا، آلودگی صوتی، محافظت خاک بکار می‌روند.

      – کنترل فرسایش و تثبیت خاک

      – کنترل صدا

      – کنترل آلودگی هوا

      – کنترل انعکاس نور‌های مزاحم

      ۳- کاربرد گیاهان در کنترل اقلیم:

      نور خورشید مهم‌ترین عامل موثر بر اقلیم است که با کاشت گیاهان مختلف قابل کنترل است، جریان هوا و باد از طریق گیاهان کنترل می‌شود که در این رابطه ارتفاع گیاه مهمترین عامل تعیین کننده میزان حفاظت است.

      کاربرد زیبایی گیاهان:

      درختان از عناصر مهم در فضای سبز عمومی است. با این حال، اغلب درختان از فضای عمومی ناپدید می‌شوند. که می‌توان با بخش از اندامهای مختلف گیاهان زیبایی خاصی مانند تنوع برگ‌ها، ساقه‌ها، شکل و رنگ و گل و میوه به فضا القا کرد. درختان و درختچه‌ها به مدت طولانی زندگی می‌کردند، بنابراین خاک مربوط به کاشت گیاهان باید با دقت تهیه شود، عمق کاشت چاله‌ها برای درختان در وسط باید ۷۰ سانتی متر، و بوته ۵۰ سانتی متر می‌باشد، کاشت درختان و درختچه‌ها در طول سال می‌تواند انجام شود، شایع‌ترین کاشت و پیوند در پاییز آغاز از آغاز سقوط برگ قبل از مقاوم شدن آن در برابر یخ زدگی است. کاشت به موقع، یک بقا، عملکرد خوب به همراه دارد. مدت زمان فصل بهار کاشت از یک تا چهار هفته متغیر است.

      در تابستان نشاء گیاهان برای اطمینان از طول عمر، متناسب با حفظ ظاهر سالم از گیاهان در حفظ حداکثر ممکن از سیستم ریشه و مراقبت از گیاهان کاشته شده است بسیار کوچکتر در مقایسه با دوره‌های دیگر است.

    نورپردازی فضای سبز

    نورپردازی یکی از ارکان اصلی طراحی و معماری میباشد بطوریکه در صورتی که از آن به درستی استفاده شود شاهد تاثیر و تاثرات روانشناختی خاصی خواهیم بود. این تاثیرات میتواند شامل حس راحتی، لوکس و تجملی بودن و آرامش باشد که سبب میشود لذت استفاده از محیط دو چندان شود و از بودن در چنین محیط‌هایی احساس خیلی خوبی نصیب شما شود.

    نور همواره به عنوان یک عنصر مهم و اساسی در طراحی فضای سبز به شمار می‌آید زیرا کلیه نقاطی که در فضای سبز از اهمیت بخصوصی برخوردارند نظیر درب ورودی، حیاط جلویی،   استخر، برکه‌ها، آبشارها، فواره، مجسمه‌ها، درختان و  کلیه وسایل زینتی باید امکانات روشنایی را داشته باشند تا زیبایی واقعی را به نمایش بگذارند. نور عامل مهم در تفکیک رنگ‌ها و تعریف راه‌ها و معابر در شب‌ها می‌باشد.

    در صورت نبود نور در شب  طراحی فضای سبز در شب امری کاملاً بی‌معنی جلوه می‌کند لذا نیاز به نور در شب به بیشترین حد خود می‌رسد.

    دیبای سبز با بهره گیری از دانش فنی و نیروی متخصص خود، در این زمینه به برقراری ارتباط بین خانه و محوطه کمک کرده و از طرفی با تنظیم ولتاژ برق در فضای باز و نیز استفاده از طیف نورهای رنگارنگ و  زیبایی محوطه شما را بالاخص در شب برایتان فراهم می‌کنند. همکاران ما پس از تهیه  نقشه، کلیه نقاطی را که نیاز به عملیات نورپردازی دارد را مشخص کرده تا در اجرای کار همزمان عملیات نورپردازی صورت گیرد که این امر باعث کاهش هزینه‌های شما می‌گردد.

    محوطه سازی

    انتخاب خاک در محوطه سازی

    در محوطه‌سازی در بخش‌های مختلف عناصر با نیروهای دینامیکی و استاتیکی متفاوتی در کنار هم قرار میگیرند که هر کدام از آن‌ها نیاز‌های متفاوتی برای زیرسازی دارند. همچنین با توجه به ایجاد بستر کاشت گیاهان در محوطه سازی، بررسی، جمع آوری، خاکبرداری و خاکریزی با مطالعه دقیق خاک موجود در سایت و همچنین استفاده از خاک مناسب درمحوطه‌سازی، می‌تواند نقش مهمی در رشد و سهولت نگهداری گیاهان و استقامت عناصر در مقابل نیرو‌های ذکر شده داشته باشد.

    مصالح ساختمانی در محوطه سازی

    خوشبختانه امروزه تولید و نو آوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان‌سازی در جامعه با رشد سریعی روبروست؛ اما شناخت وانتخاب صحیح مصالح برای محوطه‌سازی امرییست که علاوه بر حس زیبایی‌شناسی درمحوطه‌سازی نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی داراست. علاوه بر مصالحی که بصورت عمومی در فعالیت‌های مختلف ساختمانی استفاده میشود بخشی از مصالح بطور تخصصی فقط در محوطه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اطلاع از این موارد میتواند کمک بزرگی در بالا بردن سطح کار محوطه‌سازی باشد.

    ساخت المانها در محوطه سازی

    با توجه به مساحت وخواست کارفرما المانهای متفاوتی در محوطه‌سازی مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از المانها عبارتند از آلاچیق، رواق، آّبنما، برکه، استخر، باربیکیو و…

    آلاچیق در محوطه سازی

    آلاچیق کلمه عمومی است که در زبان فارسی به هرنوع سرپناهی که در فضای باز استفاده میشود، اطلاق می‌گردد و حتی نوع کاربری آن که در مواردی بعنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می‌شود نیز تغییری در این نام ایجاد نمیکند. این در حالیست که در محوطه‌سازی برای انواع مختلف از آلاچیق، بسته به کاربرد آن نام‌ها و تعاریف جداگانه‌ای وجود دارد.

    آبنما در محوطه سازی

    یکی از المان‌هایی که در چند سال اخیر برای  محوطه‌سازی شدیدا مورد استقبال عمومی قرار گرفته، آبنما بوده است. ساخت آبنما می‌تواند با مصالح مختلف انجام پذیرد. در ساخت آبنما مواردی چون نحوه ریزش آب، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نورپردازی، ایزولاسیون و سهولت نگهداری، از اهمیت بالایی برخوردار است.

      برکه در محوطه سازی

    برکه به فضایی گفته می‌شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد. برکه در محوطه‌سازی معمولا برای فضا‌هایی با هدف آرامش، طراحی و ساخته می‌شود می‌توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد. برکه‌ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه‌سازی، می تواند نقش مهمی در ذخیره‌سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کند. گیاهانی چون نیلوفر آبی، لویی و. . که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه‌سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می‌شوند، در آبهایی که راکد هستند (مثل برکه)   قادر به ادامه حیات اند.

    استخر در محوطه سازی

    از دیر باز شنا به عنوان یکی از مفرح‌ترین ورزش‌ها مورد توجه بوده است، به همین دلیل ساخت استخر سال‌ها در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار داشته. امروزه با تغیر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی ازمحوطه‌سازی ویلا‌ها دیده می‌شود. ساخت استخر به دلیل چالشهایی چون آب‌بندی، تصفیه و نگهداری، از تخصصی‌ترین عناصر در محوط‌سازی است.

    نهر در محوطه سازی

    در فرهنگ کهن ما همیشه آبهای روان چه در باغای ایرانی که ساخت آن‌ها به بیش از ۲۰۰۰ سال میرسد و چه در شرایط طبیعی از اهمیت و استقبال زیادی برخوردار بوده، به همین دلیل داشتن چنین المانی در محوطه‌سازی می‌تواند فضایی متفاوت ایجاد نماید.

    کف سازی در محوطه سازی

    همواره یکی از اثر گذارترین بخش‌ها در محوطه‌سازی کفسازیهاست. کفسازی جزیی از بخش سخت محوطه سازی (hard scape) است که می‌تواند نقش مهمی در راهنمایی استفاده کنندگان، تقسیم فضا، زیبایی، القای حسی خاص و… در محوطه‌سازی داشته باشد. استفاده از مصالح مناسب محوطه‌سازی در این بخش برای حفظ امنیت، زیبایی، استحکام و. . بسیار دارای اهمیت است.

    تاسیات برقی در محوطه سازی

    استفاده از انرژی برق برای روشنایی عمومی، نورپردازی و راه اندازی تاسیسات مکانیکی در محوطه‌سازی امری اجتناب ناپذیر است. اگر چه به دلیل حضور مهندسین در بخش ساختمان‌سازی، استفاده از استاندارد‌های مهندسی برق در ساختمانها نهادینه شده؛ اما در محوطه‌سازی به دلیل اجرای سنتی محوطه‌ها، کمتر به این امر توجه شده. استفاده از روشهای صحیح در انتقال و بهره برداری برق در محوطه‌سازی، نقش مهمی در ایمن‌سازی و کاهش هزینه‌های نگهداری داراست.

    تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی

    تاسیسات مکانیکی در محوطه‌سازی شامل آبرسانی، تاسیسات آبیاری اتومات، تاسیسات استخر و تاسیسات آبنما، بخشی از علم تاسیسات است که کمتر در  ساختمان مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل برای داشتن تاسیسات مناسب در محوطه‌سازی،   آگاهی از نوع و عملکرد لوازم موجود در بازار و بکار گیری آن‌ها در محلهای مناسب امر اجتناب ناپذیر است.

    از دیگر منابع نیز بیشتر بدانید:

    https://www.archdaily.com/

    https://www.hgtv.com/

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *