تاریخ :۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نگهداری و تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان + مشکلات رایج و راهکارها

نگهداری و تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان + مشکلات رایج و راهکارها

  • نگهداری و تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان + مشکلات رایج و راهکارها

    در این مقاله از دی مگ به نگهداری و تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان، همچنین مشکلات رایج گیاه اسپاتی فیلوم و راهکارها می پردازیم. با ما همراه باشید. اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum) سرده ای از حدود ۴۷ گونه از گیاهان گلدار تک لپه ای از خانواده Araceae است که بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا و جنوب شرقی آسیا است. گونه های خاصی از اسپاتی فیلوم معمولاً به عنوان نیلوفرهای اسپات یا صلح شناخته می شوند.

    این گیاهان همیشه سبز علفی و چند ساله با برگهای بزرگ به طول ۱۲-۶۵ سانتی متر و عرض ۳-۲۵ سانتی متر هستند. گل ها به صورت اسپادیکس تولید می شوند که توسط یک اسپات به طول ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر، سفید، زرد یا سبز احاطه شده است. این گیاه برای زنده ماندن نیازی به نور یا آب زیاد ندارد. آنها اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند، اما می توانند به اندازه کافی در برابر عناصر مقاومت کنند تا در شرایطی که در فضای باز در شرایط گرم و مرطوب کاشته شوند، رشد کنند.

    نگهداری گل اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    • آبیاری

    آبیاری اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum) بسیار ساده است و در واقع خودش زمان دقیق آبیاری را به شما میگوید، اما چگونه؟ برگهای این گیاه به محض احساس تشنگی به سمت پایین خم میشوند و با این کار نشان میدهند که زمان آبیاریست. بعد از آبیاری، برگ ها دوباره سرحال شده و به حالت طبیعی خود برمیگردند. دقت داشته باشید که علاوه بر حالت برگها باید اجازه دهید رویه ی خاک خشک شده باشد و سپس آبیاری را انجام دهید. در آب دادن زیاده روی نکنید چرا که باعث بی حال و سیاه شدن برگ ها خواهد شد.

    آبیاری اسپاتی فیلوم

    آبیاری اسپاتی فیلوم

    • نور لازم برای پرورش اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم نیاز نوری این گیاه کم است. نور غیرمستقیم و نیم سایه برای اسپاتی فیلوم خوب است. اسپاتی فیلوم را در محیط خیلی تاریک قرار ندهید چرا که باعث بی حالی برگهای گیاه خواهد شد.

    • رطوبت

    رطوبت از جمله علاقه مندی های این گیاه است. از جمله راه های تامین رطوبت گیاهان ایجاد جزیره در زیر گلدانی است. همچنین قرار دادن یک ظرف آب در کنار این گیاه نیز سبب افزایش رطوبت محیط آن خواهد شد.

    نگهداری و تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    نگهداری و تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    • خاک مناسب اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    گیاه اسپاتی فیلوم به خاکی سبک با زهکش بالا نیازمند است. مخلوط خاک برگ همراه با مقداری پیت ماس برای این گیاه خوب است. بهتر است به عناصر موجود در خاک توجه ویژه ای داشته باشید، چرا که در صورت کافی نبودن عناصر مورد نیاز گیاه، رشد برگها و گلها به تعویق خواهد افتاد.

    • دما

    از آنجا که زادگاه اسپاتی فیلوم مناطق گرمسیری است، به هوای سرد حساس است و بهتر است در دمای کمتر از ۱۳ درجه قرار نگیرد. در مورد هوای خیلی گرم نیز به همین صورت است و گیاه حتما باید غبار پاشی شود تا خنک شود. در غیر اینصورت برگها و گل دچار سوختگی خواهند شد.

    • روش کوددهی اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    کوددهی این گیاه بهتر است که در فصول رشد یعنی بهار و تابستان صورت گیرد. دادن انواع کود کامل حاوی منیزیم و آهن برای اسپاتی بسیار مناسب است.

    • هرس

    برای گلدهی دوباره، باید بعد از خشک شدن گلها آنها را از ساقه نزدیک به سطح خاک بچینید. برگهای پژمرده و خشک را نیز هرچه زودتر از گیاه حذف کنید، گیاه سرحالتری خواهید داشت.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید
    نگهداری اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    نگهداری اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    چگونه اسپاتی فیلوم را تکثیر کنیم؟ اسپاتی فیلوم به ۲ طریق تکثیر می شود:

    ۱- تقسیم بوته

    برای تکثیر اسپاتی فیلوم از طریق تقسیم بوته بهتر است بگذارید گیاه کامل رشد کند. از بالغ شدن میتوانید گیاه بالغ را به دو یا سه دسته تقسیم کرده و هر گیاه جدید را در ۲ گلدان جداگانه و در ارتفاع گیاه مادر بکارید.

    تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    تکثیر اسپاتی فیلوم در آپارتمان

    ۲- کاشت بذر

    برای کاشت بذر اسپاتی فیلوم بهتر است دانه ها در لایه ی نازکی از بستر سبک و آماده کاشت بریزید. آنها را در دمای محیط نگهداری کنید. بر خلاف گیاه مادر، بذر ها برای رشد به نور بیشتری نیاز دارند. اما آنها را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. رطوبت نسبی محیط را افزایش دهید تا در طول ۱۰ روز جوانه های بذر ها را مشاهده کنید.

    مشکلات رایج گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم

    • علت قهوه ای شدن نوک برگ های اسپاتی فیلوم

    به صورت معمول قهوه ای شدن نوک برگهای اسپاتی فیلوم به ۲ صورت است: قهوه ای و خشک و شکننده که بر اثر کم آبی اتفاق افتاده است و یا قهوه ای نرم و حالت گندیدگی، که به دلیل آبیاری زیاد است. اما قهوه ای شدن نوک برگ بر اثر کمبود رطوبت در گیاهان آپارتمانی بیشتر اتفاق می افتد. در اینصورت باید رطوبت را بیشتر کنید. همچنین غبار پاشی با آب شیر دارای املاح نیز میتواند باعث این مشکل شود پس ترجیحا از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

    • علت زرد شدن برگهای پایینی اسپاتی فیلوم

    1.  آبیاری زیاد: توجه داشته باشید که حتما بین ۲ آبیاری خاک خشک شود و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.
    2. سرد و خشک بودن هوا
    • گلها بعد از مدتی سبز و یا قهوه ای میشوند

    قهوه ای شدن گل های اسپاتی فیلوم یعنی عمر گل به پایان رسیده و باید با برش براکته سفید رنگ، بذرها را درآورده و بکارید. اما سبز شدن گلها در اسپاتی فیلوم رویدادی طبیعی است.

    • علت کوچک شدن برگهای اسپاتی فیلوم – برگهای جدید ریز و برگهای قدیمی زرد میشود

    کمبو مواد مغذی: بهتر است در فصل رشد بهار و تابستان گیاه را با کود کامل و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

    منبع: طرز نگهداری و پرورش انواع گیاهان آپارتمانی، مینا امیری مهر، اهواز، آفرینش مهر، ۱۳۹۹

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *