تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ورق ژئوممبران چیست؟

ورق ژئوممبران چیست؟ کاربردها و قیمت

  • ورق ژئوممبران (geomembrane) یکی از پرکاربردترین عایق‌ها برای پوشش استخر است.‌ امروزه برای جلوگیری از نفوذ آب و دیگر مایعات که در مخازن زمینی نگه‌داری می‌شوند باید از عایق‌های ژئوممبران استفاده کرد.

    ورق‌های ژئوممبران به‌دلیل استحکام بالا در برابر خوردگی توسط اسیدها، حلال‌ها و برخی مواد شیمیایی از عمر بالایی برخوردار هستند و از این رو استفاده از آنها برای مصارف مختلف کاربرد دارد و کاملا مقرون‌به صرفه است. برای آشنایی کامل و شناخت کاربردهای این عایق تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

    ورق ژئوممبران چیست؟

    ژئوممبران (geomembrane) ورقی پلیمیری است که از آن برای عایق‌بندی مخازن ذخیره آب و مواد شیمیایی و همچنین استخرهای خاکی و سیمانی استفاده می‌شود. این ورق‌ هیچ نیازی به زیرساخت ندارد.

    پلیمری که برای تولید ورق‌ استفاده می‌شود معمولا پلی‌اتیلن یا پلی‌وینتل است. با استفاده از روش‌های مختلف مانند جوش حرارتی می‌توان آنها را در محل مورد نظر تعبیه کرد.

    اگر بخواهیم اندازه ورق‌های تولید شده را بررسی کنیم باید گفت تنوع آنها در بازار زیاد است اما بیشترین عرض تولیدی آن شامل ۲٫۲ تا ۹ متر است. از نظر طولی نیز کاملا متنوع و با ضخامت‌های ۰٫۷۵، ۱، ۱٫۵، ۲، ۲٫۵ و ۳ به بازار عرضه می‌شوند.

    انواع ورق ژئوممبران

    انواع ورق ژئوممبران

    انواع ورق ژئوممبران

    این ورق به‌دسته‌های زیر تقسیم می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

    • ژئوممبران پلی‌اتیلن سنگین (HDPE)
    • ژئوممبران پلی‌اتیلن سبک (LLDPE)
    • ژئوممبران پی‌وی‌سی
    • ژئوممبران ژئوتکستایل

    در ادامه به بررسی موارد فوق می‌پردازیم.

    ژئوممبران پلی‌اتیلن سنگین

    این نمونه از ژئوممبران دارای مقاومت بالایی است و با ساختار خاص خود و لایه نفوذ ناپذیری که در برابر رطوبت و گاز دارد؛ هنگام استفاده از آن به‌عنوان عایق استخری یا دیگر موارد، لازم نیست بسترسازی انجام داد.

    پلی‌اتیلن در برابر واکنش‌های شیمیایی، قلیایی و اسیدی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. همچنین به‌دلیل استحکام در برابر نور خورشید، معمولا با استفاده از آن تا سال‌ها نیازی به تعمیر استخر کشاورزی یا مخزن خود ندارید.

    قیمت این نوع ورق اقتصادی بوده و افرادی که به‌دنبال صرف هزینه کم‌تر هستند معمولا آن را انتخاب می‌کنند.

    ژئوممبران پلی‌اتیلن سبک (LLDPE)

    ساختار ورق ژئوممبران پلی‌اتیلن سبک نیز مانند نوع سنگین آن است. البته انعطاف‌پذیری در این مدل بالاتر است. از این رو می‌توان برای محیط‌هایی که محدودیت فضا دارند از آن استفاده کرد.

    ژئوممبران پی‌وی‌سی

    این نوع ورق که مقاومت و تحمل فشار بسیار بالایی دارد بیشتر در صنعت و معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین خصوصیات آن باید به انعطاف‌پذیری بسیار بالا و قابل جوش‌خوردگی در پروژه‌های خاص اشاره کرد.

    ژئوتکستایل

    اگر بخواهیم از ورق دیگری در لایه زیر پلی‌‌اتیلن استفاده کنیم بهترین انتخاب ورق ژئوتکستایل است که از پلی‌استر یا پلی پروپیلن تهیه می‌شود.

    در مواردی که ناهمواری و سنگ‌ریزه در بستر استخر می‌شود؛ باید برای جلوگیری از ایجاد آسیب به ورق ژئوممبران پلی‌‌اتیلنی که کاملا تحت فشار است و عدم باز شدن جوش آن از ورق ژئوتکستایل استفاده کرد.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    ژئوممبران چه کاربردی دارد؟

    عایق‌بندی استخر ژئوممبران از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. همچین به‌دلیل ویژگی‌های مهم از جمله محافظت، ضد آب بودن و جدایی و ایزوله‌کردن می‌توان برای مصارف مختلف از آن استفاده کرد.

    از کاربردهای اساسی این ورق‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • عایق‌بندی جایگاه ذخیره زباله‌های شهری، قایق‌های تصفیه شیرابه، تصفیه خانه‌های آب و قایق‌های زباله معدنی
    • امکان مدیریت آب‌های جاری و هدایت آنها به سمت منابع اصلی
    • عایق‌سازی تونل‌های جاده‌ای و شهری و جلوگیری از نشت آب
    • مزارع پرورش ماهی، پرورش مرغ، زمین گلف، مخازن کشاورزی، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، تانکرها و قایق‌های تخلیه
    • عایق‌بندی استخر شنا، دریاچه مصنوعی و تالاب‌ها
    • ایزولاسیون تونل‌ها و معادن
    • در کشاورزی و برای پوشش استخرهای ذخیره آب به منظوری آبیاری
    • استفاده در کارهای عمرانی مانند دیوارها، تونل‌ها، را‌ه‌آهن و جاده‌ها
    • پوششی برای منابع ذخایر شیمیایی و ذخایر نفتی

    خرید ورق ژئوممبران

    خرید ورق ژئوممبران

    خرید ورق ژئوممبران

    حال که با کاربردهای مهم این نوع عایق آشنا شدیم بهتر است به نحوه خرید آن نیز توجه کنیم. زیرا لازم است ورق خریداری‌شده از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار باشد و در مدت کوتاهی خراب نشود.

    خرابی و بازشدن جوش ورق می‌تواند هزینه‌های زیادی برای شما به‌‌بار آورد، پس در حین خرید اولیه نسبت به انتخاب فروشگاه حساس باشید و از تهیه ژئوممبران‌های ارزان دوری کنید زیرا ممکن است کیفیت خوبی نداشته ‌باشند.

    برای خرید و قیمت ورق ژئوممبران روی لینک زیر کلیک کنید.

    https://radinshop.com/%d9%88%d8%b1%d9%82-%da%98%d8%a6%d9%88%d9%85%d9%85%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86/

    حال می‌توانید نسبت به خرید این عایق‌های پرکاربرد اقدام کنید.

    عایق geomembrane

    عایق geomembrane

    جمع‌بندی

    از آنجایی که لازم است برای جلوگیری از هدر رفتن آب و صرفه‌جویی در مصرف آن، استخرها را به‌گونه‌ای بسازند که میزان نفوذ آب درون خاک کاهش یابد؛ استفاده از ورق‌های ژئوممبران اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

    این ورق که پلیمری است و معمولا از پلی‌اتیلن و در برخی مواقع از پلی‌استر تولید می‌شود؛ انواع مختلفی داشته که هرکدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    از انواع آن می‌توان به ژئوممبران پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک و ورق‌های پی‌وی‌سی اشاره کرد. عایق‌بندی معمولا برای استخر کشاورزی، منابع ذخیره آب یا مواد شیمیایی، پرورش ماهی و دیگر موارد انجام می‌شود.

     

    **در راستای حمایت از کسب و کارهای مختلف، مجله کشاورزی دی مگ اقدام به جذب تبلیغات بصورت «بنر» و «رپورتاژ آگهی» از سوی کاسبان و مشاغل مختلف در کشور عزیزمان ایران می نماییم. جهت سفارش تبلیغات در مجله دی مگ و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید در سایت تریبون به آدرس https://www.triboon.net/ در بخش رسانه های نمایش دهنده های رپورتاژ، پلن دی حامی دی مگ را انتخاب کرده و رپورتاژ خود را ثبت نمایید، پس از بررسی، رپورتاژ شما در بخش دی حامی وبسایت دی مگ قرار خواهد گرفت و می توانید میزان بازدید رپورتاژ خود را در صفحه مربوطه مشاهده نمایید. همچنین می توانید در ساعات اداری به شماره “۰۹۱۲۹۳۶۱۰۸۴” در واتس اپ، تلگرام، ایتا و یا روبیکا پیغام بگذارید، یا به آدرس ایمیل dimag.dibasabz@gmail.com مکاتبه کنید و یا تماس حاصل فرمایید.**

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *