تاریخ :۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
پرورش بگونیا و نحوه نگهداری + انواع بگونیا و روش تکثیر

پرورش بگونیا و نحوه نگهداری + انواع بگونیا و روش تکثیر

  • پرورش بگونیا و نحوه نگهداری + انواع بگونیا و روش تکثیر

    در این مقاله از دی مگ به پرورش بگونیا و نحوه نگهداری، همچنین انواع بگونیا و روش تکثیر آن در فضای باز و در خانه، مراقبت های بعد از کاشت و پرورش بگونیا به عنوان گیاه خانگی می پردازیم. با ما همراه باشید.

    معرفی بگونیا (Begonia)

    بگونیا متعلق به جنس بگونیا است که بیش از دو هزار گونه دارد و بومی مناطق استوایی در سراسر جهان است. بسیاری از ارقامی که معمولاً به دلیل ارزش زینتی خود رشد می کنند، هیبریدهای این گونه ها هستند. بگونیا یک گیاه زیرزمینی جنگلی است، بنابراین به جای آفتاب کامل با محیط های سایه تر سازگار است. برگها در بگونیاها متقارن نیستند، یعنی اینکه برگها به شکل قلب بوده و یک رگبرگ اصلی برگ را به دو قسمت نامساوی تقسیم میکند و این ویژگی این گروه از گیاهان است. این گیاهان به طول روز بی تفاوت اند. در تمام سال گلدار هستند. این گیاهان در همه شرایط عمومی منازل و گلخانه ها، قابل کشت و کار و نگهداری هستند. بذرهای این گیاه بسیار ریز است. دو میلیون بذر آن حدوداً ۲۸ گرم وزن دارد.

    این گیاهان به دلیل شاخ و برگ های جذابشان که اغلب در سایه های سبز، قهوه ای، برنزی یا قهوه ای وجود دارد، رشد می کنند. در حالی که هیبریدهای دیگر برای گل هایشان رشد می کنند که می توانند سایه های قرمز، صورتی، سفید، زرد یا نارنجی باشند. بسیاری از گونه های جدیدتر هم برای شاخ و برگ و هم برای گل هایشان رشد می کنند. گیاهان می توانند در طیف وسیعی از اندازه ها از ۶ تا ۲۴ اینچ در ارتفاع متفاوت باشند و می توانند یک ساقه، عادت بوته ای یا هر چیزی در این بین داشته باشند.

    انواع بگونیا و روش تکثیر

    چهار نوع اصلی بگونیا وجود دارد:

    1. مومی
    2. غده ای
    3. ریزوماتوز
    4. بال فرشته
    5. همیشه گل
    6. رکس
    پرورش بگونیا و نحوه نگهداری

    پرورش بگونیا و نحوه نگهداری

    بگونیای مومی

    که با نام های semperflorens یا بگونیا با ریشه فیبری نیز شناخته می شوند، معمولاً برای شاخ و برگ و گل هایشان رشد می کنند. همانطور که از نام آن مشخص است، برگ ها ظاهری مومی دارند. این گروه از بگونیا می توانند دارای عادات رشدی متفاوتی باشند. بگونیای مومی دارای ساقه های آبدار. برگ‌های براق، گرد، سبز یا قهوه‌ای مایل به قرمز است و به‌طور معمول رشد می‌کنند. آنها با گلهای ۱-۱/۲ اینچی تک یا دوتایی در سایه های قرمز، صورتی یا سفید شکوفا می شوند.

    بگونیای غده ای

    این گروه از بگونیا گلساره ای، روز بلند اختیاری و ترجیحی هستند. یعنی برای گلدهی بهتر است طول روشنایی بیشتر از ۱۲ ساعت باشد در طول روز کوتاه هم گل میدهند ولی کمتر رنگ گلها بسیار گوناگون و خیره کننده است تولید در تعداد کم با تقسیم غده و تولید تجارتی با بذر انجام میگیرد. این گروه از بگونیاها با شروع فصل سرد خزان میکنند. در این حالت بخش هوایی را میبریم غده ها را بیرون می آوریم. چند روز زمان میدهیم تا روی آن خشک شود. سپس آنها را درمیان خاک برگ پیت ماس یا ماسه قرار داده و در انبار با دمای ۴ تا ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنیم. هنگام کاشت میتوان غده ها را با دست جدا کرد به شرطی که هر قسمت یک جوانه داشته باشد.

    قسمتهای جدا شده را با گوگرد ضدعفونی میکنیم. سپس جداگانه می کاریم. عمق کاشت ۵ سانتی متر. تولیدکنندگان گیاه را به صورت گلدانی پرورش داده و عرضه میکنند پس از کاشت در هنگام پرورش بگونیا دکمه ای غده ای شرایط زیر را فراهم میکنیم. آبیاری در حدی که خاک همیشه بین ظرفیت مزرعه و نقطۀ پژمردگی قرار گیرد. جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به کمک سایبان تغذیه هفتگی با NPK و تغذیه ماهیانه با کودهای میکرو و سرانجام بازدید همیشگی برای پیشگیری از آفات و بیماریهای قارچی به ویژه بوتریتیس این بیماری زمانی طغیان می کند که خاک همیشه خیس باشد. اوج گل انگیزی و گلدهی در این گروه در دمای ۳۵ درجه سانتی گراد اتفاق می افتد. در برخی از کشورها با کاشت آن در باغچه ها فرش گل درست می کنند که بسیار دیدنی است.

    پرورش بگونیا و نحوه نگهداری + انواع بگونیا و روش تکثیر

    بگونیای ریزوماتوز

    از ریزوم های زیرزمینی رشد می کنند و برای شاخ و برگ خود رشد می کنند. آنها معمولاً بیشتر از عادت قائم به تپه زدن دارند و در فضای باز رشد می کند از نزدیک بگونیاهای صورتی روشن با برگ های سبز تیره و براق که در باغی رشد می کنند.

    بگونیای بال فرشته

    دارای شاخ و برگ های جذاب در طول سال با لکه ها یا رگه هایی روی برگ های سبز تیره هستند. سطح زیرین برگ ها معمولا قرمز تیره است.

    بگونیای همیشه گل

    در بگونیا همیشه گل، گل ها سفید و صورتی هستند و ساقه و ریشۀ حقیقی دارند. منشأ این گروه از بگونیاها جنگل های گرم و مرطوب است. افزایش آنها با بذر انجام می گیرد.

    بگونیا رکس

    بگونیا رکس (Begonia rex) زیرگروهی از ریزوماتوز هستند. به طور کلی به ارتفاع و عرض ۱۲ تا ۱۸ اینچ می رسند. شاخ و برگ متمایز آنها آنها را به یک گیاه خانگی محبوب تبدیل می کند، اما نحوه نگهداری آنها می تواند کمی مشکل باشد.

    تکثیر بگونیا

    بذر بگونیا را می توان حدود ۱۶ هفته قبل از تاریخ کاشت در فضای باز در داخل خانه شروع کرد. از محیط رشدی که مخصوص جوانه زدن بذرها طراحی شده است استفاده کنید. برای تکثیر موفق بذر این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

    1. روی سطح خاک بکارید، بذرها را نپوشانید.
    2. با استفاده از پوشش پلاستیکی روی سینی بذر، بذر و محیط کشت را مرطوب نگه دارید. از یک بطری مه پاش برای آب استفاده کنید.
    3. بذرها در ۲۰-۱۵ روز در دمای ۷۵-۷۰ درجه فارنهایت جوانه می زنند.
    4. پس از جوانه زنی، گیاهان را در دمای ۷۰-۷۵ درجه فارنهایت در روز و ۶۵-۷۰ درجه فارنهایت در شب رشد دهید.
    5. رشد نهال بگونیا بسیار کند است. حتی پس از جوانه زنی، مطمئن شوید که آنها ۱۴ ساعت در روز نور دریافت می کنند. کود هفتگی با کود نیمه قوی برای تقویت رشد.
    6. بگونیا به راحتی از طریق قلمه در حدود ۳-۴ هفته تکثیر می شود. برای انجام این کار، ۲ تا ۳ اینچ از شاخه گیاه را ببرید و سپس هر برگ را از نیمه پایینی قلمه بردارید. قلمه ها را در آب به اندازه ای قرار دهید تا جایی که برگ ها برداشته شده را بپوشاند. هنگامی که ریشه ها شروع به رشد کردند، می توان آنها را به خاک پیوند زد.

    پرورش بگونیا و نحوه نگهداری

    • زمان کاشت بگونیا

    پیوند بگونیا را بعد از تمام شدن تهدید یخبندان انجام دهید، زیرا آنها به شدت آسیب می بینند. حتی دمای زیر ۵۰ درجه نیز می تواند باعث آسیب شود.

    • محل کاشت بگونیا

    مکانی را انتخاب کنید که دارای سایه جزئی یا نور خورشید فیلتر شده باشد. با آفتاب صبح و سایه بعدازظهر بهترین مکان برای پرورش بگونیا است، به خصوص در جایی که هوا فوق العاده گرم است. برای مکان‌های آفتابی‌تر، گونه‌ای با برگ‌های تیره یا گونه‌ای را امتحان کنید که تحمل بهتری نسبت به نور خورشید دارد. در مکانی بکارید که گردش هوای خوبی داشته باشد تا از سفیدک پودری جلوگیری شود.

    • نحوه کاشت بگونیا

    کاشت موم بگونیا با فاصله ۶ تا ۸ اینچ از هم و بقیه با توجه به اندازه بالغشان. می توان با قرار دادن غده ها، سمت توخالی به سمت بالا، در یک سینی کم عمق با مخلوط گلدان مرطوب، در داخل خانه شروع کرد. سینی را در یک اتاق تاریک قرار دهید و به اندازه ای آب بگذارید که مخلوط گلدان مرطوب بماند، اما خیس نباشد. غده ها باید در حدود ۴ هفته جوانه بزنند و زمانی که جوانه ها حدود یک اینچ بلند شدند به منطقه ای با نور روشن منتقل شوند. فقط زمانی در فضای باز بکارید که دیگر خطر یخبندان وجود ندارد.

    مراقبت و نحوه نگهداری بگونیا

    بگونیا غده ای به طور طبیعی هر سال از بین می روند. از اواخر تابستان تا اوایل پاییز شروع به کاهش آب کنید و وقتی که شروع به زرد شدن کرد شاخ و برگ های پشتی را کوتاه کنید. در اولین تهدید یخبندان غده ها را حفر کنید. هرگونه کثیفی باقی مانده را از غده ها پاک کنید و آنها را روی روزنامه در یک مکان آفتابی برای حدود یک هفته خشک کنید. برای جلوگیری از کپک پودری، آنها را به آرامی با پودر گوگرد پاشیده و به صورت جداگانه در کیسه های کاغذی یا بسته بندی شده در روزنامه نگهداری کنید.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    انواع ریزوماتوز و مومی از بین نمی روند و معمولاً هر سال برای حفظ سلامتی و تشویق رشد کامل آن ها را نیشگون گرفته یا به آرامی هرس می کنند. در آب و هوای گرم تر، بهتر است این کار در بهار انجام شود. در آب و هوای خنک‌تر، می‌توانید این کار را در پاییز به‌عنوان یک پاک‌سازی قبل از آوردن آن‌ها برای زمستان انجام دهید. علاوه بر قطع کردن آنها، قبل از انتقال آنها به داخل خانه، علائم آفات یا بیماری را بررسی کنید.

    با قرار دادن آنها در یک پنجره روشن و کم کردن تدریجی میزان نور، به آرامی آنها را به مکان جدید داخلی خود عادت دهید. این به جلوگیری از استرس که باعث ریزش برگ ها می شود، کمک می کند. پس از بازگشت دمای گرمتر، روند را معکوس کنید و آنها را به بیرون منتقل کنید. برای اطلاعات در مورد رشد به عنوان گیاهان آپارتمانی به زیر مراجعه کنید.

    نحوه هرس بگونیا:

    • هنگام برش انواع ریزوماتوز یا مومی، یک برش تمیز و زاویه دار درست بالای گره برگ یا گل ایجاد کنید و برش را مطابق شکل از گره دور کنید. برای تشویق رشد کامل تر، گیاهان جوان (زیر ۳ سال) را می توان به یک یا دو گره بالای خاک برش داد. گیاهانی که مسن تر هستند فقط باید به آرامی هرس شوند.
    • برای بگونیاهای نیشکر، زمانی که گیاهان حدود ۶ اینچ قد دارند، بالای آن را نیشگون بگیرید تا رشد بوته ای را تشویق کنید.
    • گیاهان جوان را می‌توان با برش‌های تمیز و زاویه‌دار درست بالای یک گره، تقریباً ۱/۲ کاهش داد، همانطور که نشان داده شده است، برش را از گره دور کنید.
    • بگونیا رکس نیاز به هرس کمی دارد. گیاهان جوان را به پشت بچسبانید تا رشد کامل‌تری داشته باشید و هر گونه ساقه‌های ساقدار یا لخت را در صورت نیاز با برش‌های زاویه‌دار جدا کنید.
    • برای همه انواع، گل های بگونیا را حدود ۱/۲ اینچ زیر گل ببرید تا گیاهان تمیز و سالم نگه داشته شوند و همچنین شکوفه های بیشتری را تقویت کنید.

    خاک:

    همه بگونیاها خاک یکنواخت مرطوب و دارای زهکشی خوب با مقداری مواد آلی اضافه شده را دوست دارند.

    اصلاحات و کود:

    برای اهداف رشد عمومی، یکبار در ماه یک بار در فصل رشد از یک کود متعادل محلول در آب استفاده کنید. برای گیاهانی که صرفاً برای شاخ و برگشان رشد می کنند، مانند بال های فرشته، از کودی استفاده کنید که نیتروژن بیشتری دارد.

    آبیاری:

    آبیاری منظم برای گیاهان سالم مهم است. خاک باید همیشه مرطوب بماند، اما نه خیلی مرطوب، زیرا می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. برای خشک نگه داشتن شاخ و برگ و جلوگیری از ایجاد لکه برگی و بیماری های قارچی در پایه گیاه آبیاری کنید.

    نور:

    این گیاه به شرایط سایه آفتاب و آفتاب سازگار میباشد. بنابراین اکثر نقاط آپارتمان برای این گیاه مناسب است. باید دقت کرد بگونیا را دور از نور مستقیم خورشید قرار داد.

    دما:

    دمای مناسب گیاه بگونیا بین ۱۸-۲۵ درجه سانتی گراد است. سرمای بیش از اندازه و طولانی باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه می شود.

    بیماری ها و آفات:

    آفات و بیماری های گیاه بگونیا از جمله کپک پودری، شپشک آردآلود، کنه عنکبوتی، تریپس و مگس سفید. پوسیدگی ساقه و پوسیدگی ریزوم می تواند در اثر آبیاری بیش از حد و خاک خیس ایجاد شود.

    پرورش بگونیا و نحوه نگهداری + انواع بگونیا و روش تکثیر

    رشد بگونیا به عنوان گیاه خانگی

    اگرچه ممکن است چالش هایی وجود داشته باشد، اما بسیاری از آنها در داخل خانه به خوبی عمل می کنند.

    • آب و رطوبت:

    احتمالاً سریعترین راه برای از بین بردن بگونیا آب زیاد است. بین دو آبیاری اجازه دهید کمی خشک شوند. اگر آنها را خنک نگه دارید، ممکن است متوجه شوید که می توانند مدت زمان بیشتری را بدون آب تحمل کنند. با قرار دادن گلدان ها در سینی سنگ ریزه (سینی یا نعلبکی کم پر از سنگریزه و آب، با قرار دادن گلدان روی سنگریزه ها و نه مستقیماً در آب) رطوبت را به آنها افزایش دهید.

    • محل:

    پنجره های شرق، غرب یا جنوب بهترین هستند. اگر هنگام رشد در پنجره ای رو به جنوب، سوختگی رخ داد، گیاه را از پنجره دورتر ببرید. به عنوان یک جایگزین، آنها در زیر نورهای رشد به خوبی رشد می کنند. مکانی که هوای خشک از دریچه های بخاری مستقیماً روی آنها دمیده نشود.

    • گلدان:

    بگونیاهای گلدانی ترجیح می دهند به جای اینکه فضای زیادی به آنها داده شود، کمی ریشه دار باشند. فقط در صورت لزوم و ترجیحاً در بهار قبل از اینکه گیاهان به بیرون منتقل شوند و به طور فعال رشد کنند، گلکاری مجدد انجام دهید.

    منابع:

    1. www.gardendesign.com
    2. www.extension.umn.edu

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *