تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • گل رز و انواع آن

    گل رز Rose یک گیاه چند ساله، چوبی و گلدار از جنس Rosa، از خانواده Rosaceae است. ۳۰ تا ۳۵ هزار هیبرید گل رز و انواع آن در دنیا وجود دارد که در باغات به عنوان گیاهان گلدار کشت می شوند. رزها درختچه های ایستاده، بالا رونده یا دنباله دار هستند که ساقه های آن ها معمولاً با خارهایی با شکل و اندازه های مختلف پوشیده شده است. برگ ها متناوب و مرکب به شکل پینه ای هستند. دارای برگچه های بیضی شکل با دندانه های تیز است. اکثر گل های رز زینتی هیبریدهایی هستند که بخاطر گل هایشان پرورش داده می شوند تعداد کمی از گونه های گل های رز برای شاخ و برگ های جذاب یا معطر مانند Rosa glauca و Rosa rubiginosa، خارهای زینتی مانند Rosa sericea یا برای میوه مانند Rosa moyesii پرورش داده می شوند. رزهای زینتی از هزاران سال پیش تا به امروزه کشت می‌ شوند و اولین کشت شناخته شده از گل رز حداقل به ۵۰۰ سال قبل از میلاد در کشورهای مدیترانه، ایران و چین بر می گردد.

    گل رز sericea

    گل رز sericea

    Rosa moyesii درختچه ای بسیار بزرگ و خزان کننده به ارتفاع ۴ متر، با ساقه های قوس دار و برگ های کوچک و سبز تیره است. رنگ گل ها مایل به قرمز و به صورت جداگانه یا به صورت دسته‌های کوچک قرار دارند.

    نکات کلیدی پرورش گل رز

    گل رز عمدتاً بومی مناطق معتدل نیمکره شمالی است. بسیاری از گل های رز به دلیل رنگ های متنوعی از سفید تا رنگ های مختلف زرد و صورتی، زرشکی، بنفش، آبی را در بر می گیرند، کشت می شوند و اکثر آنها عطر دلپذیری دارند که با توجه به تنوع و شرایط آب و هوایی رنگ و عطر خاصی دارند.

    • بیشتر گل های رز در آفتاب کامل رشد می کنند.
    • گل رز به خاک غنی، مرطوب و با زهکشی خوب نیاز دارد.
    • به طور منظم گل رز را آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند اما غرقاب نباشد.
    • گل رز را هرس کنید تا رشد آن را افزایش دهید.
    • خاک، دما و گیاهان اطراف بر میزان آب مورد نیاز گل رز اثر می گذارد.
    • در آب و هوای معتدل، آبیاری هفتگی دو اینچ آب در هفته لازم است.
    • اگر خاک شنی، باغ گرم، خشک یا بادی است، آبیاری مکرر لازم است.
    • از کودهای گرانوله یکبار در بهار و بار دیگر در اواسط تابستان برای گلدهی بهتر گیاه لازم است.
    نکات پرورش گل رز

    نکات پرورش گل رز

    تاریخچه گل رز

    1. گل رز تاریخی طولانی دارد. فسیل‌هایی از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت شده که نشان می‌دهد گل رز ۳۵ میلیون سال قدمت دارد.
    2. در چین نیز رز‌های زراعتی تاریخی ۵ هزار ساله دارند و از آن زمان به دست انسان کشت می‌شده است. اما تا قرن ۱۸ میلادی به اروپا معرفی نشدند که البته سر منشا بیشتر رزها به همین‌جا باز می‌گردد.
    3. در سال ۱۰۷ میلادی، گل رز در مقبره‌ای پیدا شد که کهن ترین گل رز محسوب می‌شود و امروزه نیز وجود دارد.
    4. قدیمی ترین بوته گل رز اکنون روی دیوار کلیسای جامع هیلد شایم در آلمان وجود دارد.
    5. در اوایل قرن نوزدهم، امپراتور Josephine فرانسه به توسعه پرورش گل رز در باغ های خود در Malmaison پرداخت.
    تاریخچه گل رز

    تاریخچه گل رز

    گل رز در باور رومی ها

    • رومی‌ها در زمان امپراطوریشان به گل رز علاقه داشتند و تمایل داشتند گل‌های رز را به جای محصولات کشاورزی پرورش دهند.
    • از گلبرگ‌های رز در مهمانی‌ها، عطر و کارهای پزشکی استفاده می‌کردند.
    • کف سالن ها را با گل های رز می پوشاندند و اعتقاد داشتند که این کار سبب افزایش میل جسنی می‌شود.
    • رومی ها اوایل گل های رز را از مصر وارد می‌کردند.

    انواع گل رز جدید و شاخه بریده

    گل های بیشتر گونه های گل رز دارای پنج گلبرگ است، به استثنای Rosa omeiensis و Rosa sericea که چهار گلبرگ دارند. هر گلبرگ به دو لوب مجزا تقسیم می شود و معمولاً به رنگ سفید یا صورتی است. در زیر گلبرگ ها ۴ الی ۵ کاسبرگ وجود دارد. گرده افشانی گل رز در طبیعت توسط حشرات انجام می شود. جنس Rosa از ۱۴۰ تا ۱۸۰ گونه تشکیل شده و به چهار زیرجنس Hulthemia ،Hesperrhodos ،Platyrhodon  و Rosa تقسیم می شود. گیاه گل رز خودرو Rosa به ۱۱ بخش تقسیم می شود از جمله: Banksianae ،Bracteatae ،Caninae ،Carolinae ،Chinensis ،Gallicanae ،Gymnocarpae ،Laevigatae و Pimpinellifoliae ،Rosa ،Synstylae هستند.

    <yoastmark https://mag.dibasabz.com/wp-content/uploads/2023/05/Rosa_rubiginosa_inflorescence_22.jpg 1300w, https://mag.dibasabz.com/wp-content/uploads/2023/05/Rosa_rubiginosa_inflorescence_22-300x200.jpg 300w, https://mag.dibasabz.com/wp-content/uploads/2023/05/Rosa_rubiginosa_inflorescence_22-1024x681.jpg 1024w, https://mag.dibasabz.com/wp-content/uploads/2023/05/Rosa_rubiginosa_inflorescence_22-768x511.jpg 768w, https://mag.dibasabz.com/wp-content/uploads/2023/05/Rosa_rubiginosa_inflorescence_22-600x399.jpg 600w, https://mag.dibasabz.com/wp-content/uploads/2023/05/Rosa_rubiginosa_inflorescence_22-1000x665.jpg 1000w

    گل رز دو نژادی

    گل های رز استاندارد در هر شاخه یک گل دارد و طول هر گل ۶-۱۰ سانتی متر و طول ساقه ها ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است.

    رز Intermediate Hybrid Tea

    گل‌های رز واسطه از رز استاندارد کوچک‌تر هستند و تاج گل‌ها صاف است. اندازه ساقه‌ها ۴۰-۵۰ سانتی‌متر است و برای تولید به زمان کمتری نیاز دارند. این نوع گل رز در گلدان عمر بیشتری دارد و به عنوان گل شاخه بریده در دسته گل ها به کار می رود.

    گل مینیاتوری Spray Roses

    این گل رز‌ در هر شاخه ۳ یا ۶ گل کوچک با اندازه های ۱٫۵ تا ۲ سانتی‌متر است. این گل‌ها روی ساقه‌هایی در اندازه بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند. این نوع از رزها سریع ترین چرخه‌ی تولید را دارند و زود به گل می‌ روند. رز مینیاتوری در فصل زمستان مقاوم است. به عنوان گل شاخه برده می باشد.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید
    گل مینیاتوری

    گل مینیاتوری

    رز فیلوریبوندا

    گونه‌هایی کوچک از رز هستند که گل‌هایشان ۱-۲ سانتی‌متر هستند و روی ساقه‌های بلند۲۰ – ۳۰ سانتی‌متری رشد می‌کنند. گل های رز دلبر چرخه ای سریع و تولید بسیار دارند. گل‌های این رز از گل رز استاندارد و گل رز واسطه، کوچک‌تر هستند. گل رز هلندی تا ۲۰ روز عمر می کند اما گل های رز ایرانی تا ۴ روز ماندگار هستند.

    گل رز رونده Climbers

    انواع گل رز رونده گونه‌های تلفیقی و اصلاح نژاد هستند و در سایزهای مینیاتوری و استاندارد موجود‌ هستند. در تابستان به گل می روند.

    گل رز رونده

    گل رز رونده

    تکثیر گل رز

    گل های رز را می توان از طریق قلمه، پیوند و کاشت بذر تکثیر کرد. روش پیوند از طریق جوانه و شاخه انجام می شود. تکثیر گل رز با قلمه در ماه های خرداد تا شهریور پس از پایان گلدهی انجام می گیرد.

    آفات و بیماری های گل رز

    از آفات گل رز می توان به شته ها، زنبور برگ خوار، کرم سفید ریشه و سوسک سبز نام برد. برخی از بیماری های بارز گل رز شامل: کپک خاکستری، سفیدک پودری، گال طوقه، زنگ و لکه سیاه گل های رز است.

    منبع: wikipedia.org

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *