تاریخ :۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
خرید گلدان مناسب برای گیاه + تفاوت گلدانهای پلاستیکی و سفالی

خرید گلدان مناسب برای گیاه + تفاوت گلدانهای پلاستیکی و سفالی

  • خرید گلدان مناسب برای گیاه + تفاوت گلدانهای پلاستیکی و سفالی

    خرید گلدان مناسب برای گیاه، و دانستن ویژگی و تفاوت گلدانهای پلاستیکی و سفالی از پارامترهای اصلی برای خرید و نگهداری یک گیاه آپارتمانی است. اما یک سوال با توجه به نیاز و بیماریهای گیاهان کدام یک از انواع گلدان کارآمدتر است؟؟؟

    خرید گلدان مناسب برای گیاه

    خرید گلدان مناسب برای گیاه

    تفاوت گلدانهای پلاستیکی و گلدانهای سفالی

    هر کدام دارای ویژگیهایی هستند که میتوانند برای گیاه مفید و یا مضر باشند. پس چه گلدانی برای گیاهان مناسب است؟!!

    خرید گلدان پلاستیکی و مزایای آن برای گیاه

    ۱- سبک بودن گلدان پلاستیکی

    اولین نکته درباره یک گلدان پلاستیکی وزن کمتر نسبت به دیگر گلدان هاست، سبک بودن این امکان رو به شما میدهد که گلدان خود را به راحتی از سقف آویز کنید. یا گلدان را روی شلف ها یا تکیه گاه های سست تر بگذارید.

    اگر برای دریافت نور مجبورید که جای گلدانها را مداوم عوض کنید برای خستگی کمتر بهتر است از گلدان پلاستیکی استفاده کنید.

    ۲- مقاوم بودن گلدان پلاستیکی در برابر ضربه

    از دیگر مزایای یک گلدان پلاستیکی مقاومت گلدان در برابر ضربه است. اگر در منزل بچه دارید یا گلدانتان را در ارتفاعی از سطح زمین قرار دادید، بهتر است از گلدان پلاستیکی استفاده کنید.

    چون در صورت سقوط گلدان پلاستیکی تنها آسیبی که وارد میشود پخش شدن کمی خاک روی سطح زمین است. در صورتی که اگر از گلدان سفالی استفاده کنید با سقوط گلدان نه تنها گلدان میشکند بلکه ممکن است کف منزل اگر موزاییک باشه هم آسیب ببیند.

    ۳- نیاز کمتر گیاه به آب

    در گلدان های پلاستیکی به خاطر نبودن تبخیر از بدنه گلدان، خاک برای مدت طولانی تری خیس میماند. یعنی گیاه دو برابر یک گلدان سفالی رطوبت خاک رو حفظ میکند. اگر شما از دسته آدمهایی هستید که گلدان خود را فراموش میکنید، شاید گلدان پلاستیکی برای شما مناسبتر باشد. چون با فراموش کردن آبیاری گیاه دیرتر به خشکی می افتد.

    ۴- ظاهر زیبا و رنگارنگ

    گلدان های پلاستیکی دارای تنوع رنگ بسیار زیادی هستند اگر دوست دارید یک مجموعه رنگارنگ با طرحهای خیلی خاص داشته باشید میتوانید از گلدانهای پلاستیکی استفاده کنید.

    ۵- خرید گلدان کم هزینه

    نسبت به زیبایی ظاهری که برای گلدانتان مد نظر دارید میتوانید یک گلدان پلاستیکی با هزینه کمتر خریداری کنید. تا اینکه یک گلدان زیبای سفالی با طرحی خاص بخرید.

    ۶- پاکسازی آسان

    خاک در گلدانهای پلاستیکی جذب بدنه نمیشود به همین دلیل برای جابه جا کردن گیاهتان به گلدانی دیگر میتوانید گلدان پلاستیکی را به راحتی تمیز کنید با تکاندن و گرفتن آب داخل گلدان خواهید دید که یک گلدان تمیز و جدید دارید.

    معایب گلدان پلاستیکی

    ۱- مقاومت کمتر در برابر نور

    اگر یک گلدان پلاستیکی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بدهید، میبینید که بعد از مدتی گلدان شکل و رنگ خود را از دست میدهد و تجزیه میشود.

    ۲- خفگی گیاه

    اگر گیاه شما در گلدان پلاستیکی باشد و در معرض نور خورشید قرار بگیرد، به دلیل نبود جذب و تبخیر آب از بدنه گلدان، ریشه گیاه دچار خفگی میشود.

    از طرفی اگر گلدان پلاستیکی حاوی گیاه را در سایه قرار دهید و مدام آبیاری کنید، به همین دلایلی که گفته شد، گیاه دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد. این پوسیدگی میتواند گیاه را تا مرز نابودی پیش ببرد.

    ۳- مقاومت کم در طول زمان

    درست است که گلدان های پلاستیکی قیمت کمتری دارند اما با گذشت چند سال و قرار گرفتن در شرایط جوی مختلف، دچار آسیب میشوند و ظاهر زیبای خود را از دست میدهند.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    در صورتی که در شرایط مشابه یک گلدان سفالی ساده میتواند سالها به خوبی کارکرد خود را داشته باشد.

    ۴- مشکل بهداشتی

    بعضی از مواد استفاده شده در ساختار گلدانهای پلاستیکی در طول زمان به گیاه آسیب وارد میکند. خصوصا اگر گیاهی که در گلدان کاشته شده از دسته گیاهان خوراکی باشد. چون بعضی از مواد شیمیایی موجود در پلاستیک داخل گیاه نفوذ کرده و گیاه را سمی میکند. این موضوع باعث میشود که نتوانید گیاه را برای مصارف خوراکی استفاده کنید.

    مزایای گلدان سفالی برای گیاه

    ۱- عدم واژگونی

    از اولین مزایای یک گلدان سفالی، وزن زیاد آن است. شاید برای شما سوال باشد که گلدان سبک بهتر نیست؟

    باید بدانید که همیشه گلدان سبک گزینه مناسب نیست گلدانهای سفالی به سبب وزن زیاد واژگون شدنشان تقریبا غیر ممکن است این نکته برای گلدانهایی که روی زمین و یا در معرض دست و پا هستند یک مزیت محسوب میشود.

    ۲- غرقاب نشدن گیاه

    گلدانهای سفالی به خاطر منافذ و جنسی که دارند آب را مدت طولانی در خود نگه نمی دارند. این گلدانها از طریق جذب آب با بدنه و تبخیر از بدنه گلدان آب موجود در خاک را از بین میبرند. این مزیت باعث میشود که آب در گلدان انباشته نشود و گیاه بر اثر آب زیاد آسیب نبیند. فقط توجه کنید که گیاه در گلدان سفالی نسبت به گلدان پلاستیکی، به آب بیشتری نیاز دارد.

    ۳- سازگاری با طبیعت

    این گلدان ها از لحاظ ظاهری بسیار ساده ولی با طبیعت همسو هستند. از طرفی برخلاف گلدان های پلاستیکی حسی طبیعی و زنده را به انسان منتقل میکنند. همچنین در صورت خراب شدن به مواد سازگار با طبیعت تجزیه میشوند. در واقع گلدانهای سفالی محیط زیست را نابود نمیکنند.

    ۴- حذف نمک

    اگر گلدان سفالی داشتید حتما بعد از مدتی روی آن نمکهای رسوب شده را دیده اید. این نمکها که در آب یا خاک وجود دارند، از بدنه سفال خارج میشوند. اینگونه گیاه شما از وجود نمک در خاک و آب، آسیب نمیبیند.

    ۵- مقاومت در برابر آفتاب

    نکته مثبت درباره یک گلدان سفالی این است که در برابر آفتاب مستقیم هم میتواند سالها ظاهر خود را حفظ کند.

    معایب گلدان سفالی

    • قیمت بالا

    چیزی که به عنوان یک نکته منفی برای یک گلدان سفالی محسوب میشود، هزینه بالای آنهاست. در صورتی که شما با همان هزینه یا کمتر از آن میتوانید یک یا چند گلدان پلاستیکی تهیه کنید.

    منبع: طرز نگهداری و پرورش انواع گیاهان آپارتمانی، مینا امیری مهر، اهواز، آفرینش مهر، ۱۳۹۹

    بیشتر بدانید:

    www.youtube.com

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *