تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • مبارزه با مگس در عملیات تولید کمپوست

    یکی از مهمترین مسائل در عملیات تولید کمپوست مبارزه با مگس است. وجود لارو مگس در توده کمپوست، حاصل از تخمهایی است که در محل جمع آوری زباله تولید میشوند. به طور کلی پسماندۀ مدفوع، کود حیوانی و زباله های شهری برای تولید و پرورش مگس، محیط بسیار مناسبی را ایجاد میکنند. وجود لارو مگس در محل تولید کمپوست اهمیت چندانی ندارد، ولی کاربرد کود تولید شده در محل مصرف سبب تولید مگس در آنها خواهد شد.

    مبارزه با مگس در عملیات تولید کمپوست

    مبارزه با مگس در عملیات تولید کمپوست

    نگهداری و جمع آوری صحیح و سریع زباله در محل تولید و کاربرد روشهای صحیح کودسازی اقدامات اساسی مبارزه با مگس در عملیات تولید کمپوست است. اساس تمام این اقدامات نیز به منظور شکستن چرخۀ زندگی و تولید مثل مگس خواهد بود. آسیاب کردن مواد خام نظافت مرتب محل تولید کمپوست و هم زدن منظم و مرتب توده کمپوست در نابودی عوامل بیماری زا از جمله مگس بسیار مؤثر است.

    اهمیت خرد کردن مواد خام جهت مبارزه با مگس

    ۱- توده یکنواختی را به وجود می آورد که این توده محل مناسبی برای رشد و نمو لاروهای مگس نخواهد بود.

    ۲- مواد خرد شده بهتر مورد تجزیه میکروارگانیسمها قرار میگیرند و حرارت بیشتری تولید می کنند که در نابودی لارو مگس تأثیر بسیاری دارد.

    عملیات تولید کمپوست

    عملیات تولید کمپوست

    خرد کردن مواد خام مقدار بسیار زیادی از لاروها را متلاشی میکند و از بین میبرد. دمای میانی توده کمپوست به حدود ۵۰۶۰ درجه سانتیگراد می رسد که در مدت زمان مناسب علاوه بر لارو مگس ها، سبب از بین رفتن بسیاری از عوامل بیماریزای دیگر میشود. عمل هم زدن توده کمپوست به این دلیل است که تمامی قسمتهای توده کمپوست در معرض درجه حرارتهای بیشتر قرار گیرد. بخشهای بیرونی نیز به بخش میانی توده کمپوست منتقل می شود.

    حدود ۲۵ درصد از لاروها در اولین همزدن سومین روز کودسازی، ۸۵ درصد از آنها در دومین هم زدن هشتمین روز کود سازی و در نهایت حداکثر ۱۵ درصد از کل مابقی در سومین هم زدن دوازدهمین روز کودسازی ممکن است از بین بروند.

    منبع: کتاب ورمی کمپوست (طراحی، ساخت و اجرا) محمد علی عبدلی و محمدرضا روشنی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۶

    بیشتر بدانید:

    www.youtube.com

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *