تاریخ :۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کامکوات+خواص مفید آن

  • در دی مگ همه چیز را درباره “کامکوات و خواص مفید آن” بخوانید:

    کامکوات+خواص مفید آن

    کامکوات‌ها گروهی از درختان میوه دار کوچک از خانواده گیاهان گلدار Rutaceae هستند.
    اگرچه کامکوات‌ها نوعی مرکبات در نظر گرفته می‌شوند، اما در واقع در بخش Fortunella طبقه‌بندی می‌شوند.
    این گیاه بومی جنوب آسیا و منطقه آسیا و اقیانوسیه است.
    اولین اشاره تاریخی به کامکوات در ادبیات چین از قرن دوازدهم ظاهر می‌شود.
    آن‌ها از دیرباز در هند، ژاپن، تایوان، فیلیپین و آسیای جنوب شرقی کشت می‌شدند.

    کامکوات+خواص مفید آن

    نام انگلیسی «کامکوات» از کلمه چینی gām-gwāt 金橘 گرفته شده است که به معنای واقعی کلمه به معنای «پرتقال طلایی» یا «نارنگی طلایی» است.
    ارتفاع گیاهان کامکوات به ۲.۴ تا ۳.۶ متر (۸ تا ۱۲ فوت) می‌رسد.
    شاخه‌ها عمدتاً بدون خار و دارای برگ‌های سبز تیره براق و گل‌های سفید هستند که به صورت منفرد یا خوشه‌ای در بغل برگ‌ها دیده می‌شوند.

    میوه نارنجی مایل به زرد روشن، گرد یا بیضی شکل است و قطر آن حدود ۲.۵ سانتی متر (۱ اینچ) است. درخت کامکوات می‌تواند صدها یا حتی هزاران میوه در سال تولید کند.
    پوست نازک به اندازه کاغذ که شکر در آن قرار دارد و عملاً هیچ مغز تلخی وجود ندارد. گوشت آن بسیار ترش است. دانه ها، در حالی که گاهی اوقات کمی ترد هستند، کوچک و خوراکی هستند.
    میوه‌ها معمولاً خام، یا به عنوان چاشنی، یا حتی پخته، شیرینی‌شده یا مربا، ژله یا مارمالاد مصرف می‌شوند. بسیاری از سرآشپزها نیز آن‌ها را ترشی می‌کنند و در شکر، نمک یا سرکه نگهداری می‌کنند و به عنوان چاشنی برای غذاهای دیگر استفاده می‌کنند.
    ۱۰۰ گرم (۳.۵ اونس) کامکوات ۷۱ کالری دارد.

    کامکوات+خواص مفید آن

    خواص کامکوات چیست؟

    ۱- سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات گیاهی

    کامکوات‌ها سرشار از ترکیبات گیاهی از جمله فلاونوئیدها، فیتواسترول‌ها و اسانس‌ها هستند.
    مقادیر بیشتری از فلاونوئیدها در پوست خوراکی کامکوات نسبت به پالپ آن وجود دارد.
    برخی از فلاونوئیدهای میوه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. اینها ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی و سرطان کمک کنند.
    فیتواسترول‌های موجود در کامکوات ساختار شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند، به این معنی که می‌توانند به جلوگیری از جذب کلسترول در بدن شما کمک کنند. این ممکن است به کاهش کلسترول خون شما کمک کند.
    اسانس‌های موجود در کامکوات بویی را روی دست‌ها و هوا می‌گذارند. بارزترین آن لیمونن است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی در بدن شماست.
    هنگامی که در یک غذای کامل مانند کامکوات مصرف می‌شود، تصور می‌شود که فلاونوئیدهای مختلف، فیتواسترول‌ها و اسانس‌ها با هم تداخل دارند و اثرات مفیدی هم افزایی دارند.

    کامکوات+خواص مفید آن

    ۲- از عملکرد سالم ایمنی پشتیبانی می‌کند

    در طب عامیانه در برخی از کشورهای آسیایی، کامکوات را برای درمان سرماخوردگی، سرفه و سایر التهابات مجاری تنفسی استفاده می‌کنند.
    علم مدرن نشان می‌دهد که ترکیبات خاصی در کامکوات وجود دارد که از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می‌کند.
    کامکوات منبع فوق العاده‌ای از ویتامین C است که از سیستم ایمنی حمایت می‌کند. علاوه بر این، برخی از ترکیبات گیاهی موجود در کامکوات ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک کند.
    مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی کامکوات ممکن است به فعال کردن سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های کشنده طبیعی کمک کند.
    سلول‌های کشنده طبیعی به محافظت از شما در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند. همچنین نشان داده شده است که آن‌ها سلول‌های تومور را از بین می‌برند.

    یکی از ترکیبات موجود در کامکوات که به تحریک سلول‌های کشنده طبیعی کمک می‌کند، کاروتنوئیدی به نام بتا کریپتوکسانتین است.
    تجزیه و تحلیل تلفیقی از هفت مطالعه مشاهده‌ای بزرگ نشان داد که افرادی که بالاترین میزان مصرف بتا کریپتوکسانتین را داشتند، ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه بودند. با این حال، تحقیق قادر به اثبات علت و معلولی نبود.

    کامکوات+خواص مفید آن

    ۳- ممکن است به مبارزه با چاقی و اختلالات مرتبط کمک کند

    ترکیبات گیاهی موجود در کامکوات ممکن است به مبارزه با چاقی و بیماری‌های مرتبط از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ کمک کند.
    دانشمندان با استفاده از عصاره پوست کامکوات این را روی موش‌ها آزمایش می‌کنند. این عصاره به ویژه سرشار از فلاونوئیدهای نئوکریوسیتین و پونسیرین است.
    در یک مطالعه اولیه، موش‌های با وزن طبیعی که به مدت هشت هفته از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، نسبت به موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب به همراه عصاره کامکوات یا رژیم غذایی کنترلی کم‌چرب دریافت کردند، به طور قابل‌توجهی وزن بیشتری اضافه کردند. همه گروه‌ها تقریباً به همان میزان کالری مصرف کردند.
    تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که عصاره کامکوات به به حداقل رساندن رشد در اندازه سلول‌های چربی کمک می‌کند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که فلاونوئید پونسیرین ممکن است در تنظیم این سلول‌های چربی نقش داشته باشد.

    در بخش دوم همان مطالعه، موش‌های چاق که به مدت دو هفته از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند، ۱۲ درصد افزایش وزن داشتند. اما، موش‌های چاق که از رژیم غذایی پرچرب به همراه عصاره کامکوات تغذیه شده بودند، وزن خود را حفظ کردند. هر دو گروه تقریباً به همان میزان کالری مصرف کردند.
    در هر دو بخش از مطالعه، عصاره کامکوات همچنین به کاهش قند خون ناشتا، کلسترول تام، کلسترول LDL (بد) وتری گلیسیرید کمک کرد.
    تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، از جمله تحقیق در افراد. صرف نظر از این، از آنجایی که کامکوات‌ها را می‌توان با پوست و همه آن‌ها خورد، به راحتی می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

    کامکوات+خواص مفید آن

    ۴- کاهش سنگ کیسه صفرا

    سنگ‌های صفراوی سنگ‌های کوچکی هستند که از رسوبات صفراوی تشکیل شده‌اند و یک عارضه ناخوشایند هستند که می‌توانند دردناک باشند. آن‌ها می‌توانند باعث التهاب در کیسه صفرا و پانکراس شوند. کامکوات حاوی منبع غنی لیمونن است که در ۷۵ درصد موارد سنگ‌های صفراوی را از بین می‌برد.

    ۵- به سیستم گوارش کمک می‌کند

    دستگاه گوارش شما یک معجزه است. این به شما امکان می‌دهد ماکرومولکول‌های پیچیده مانند کربوهیدرات ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را هضم کنید. اما الزامات خود را دارد. دستگاه گوارش شما نمی‌تواند فیبرهای سلولزی را تجزیه کند.
    این فیبرها برای فرآیند پریستالسیس، که مکانیسمی است که غذا در دستگاه گوارش حرکت می‌کند، حیاتی هستند.
    کامکوات منبع عالی چنین فیبرهایی است که می‌تواند به فرآیند گوارش کمک کند. نه فقط این، بلکه می‌تواند به طور موثر روده بزرگ و روده کوچک شما را با این کار پاک کند. این به جلوگیری از احتباس مدفوع، یبوست و کولیت کمک می‌کند.

    کامکوات+خواص مفید آن

    ۶- به کنترل قند خون کمک می‌کند

    مرکبات به طور مرتب به افراد مبتلا به دیابت و چاقی توصیه می‌شود. کامکوات تفاوتی ندارد. محتوای بالای فیبر می‌تواند به دفع هوس و محدود کردن کالری دریافتی کمک کند.
    کامکوات می تواند به تثبیت سطح انسولین شما کمک کند و از شما در برابر افزایش و افت قند خون که بسیار خطرناک است محافظت کند.
    همچنین به افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند توصیه می‌شود که این میوه را مصرف کنند زیرا می‌تواند با کمک به کنترل سطح انسولین و مقابله با مقاومت به انسولین در سلول‌های بدنی، از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

    ۷- به درخشان شدن پوست کمک می‌کند

    پوست شما از بافت‌هایی تشکیل شده است که حاوی پروتئینی به نام کلاژن هستند. تولید کلاژن به شدت به میزان ویتامین C در سیستم فرد بستگی دارد.
    مانند بسیاری از مرکبات، کامکوات می‌تواند مقدار زیادی از RDA (میزان توصیه شده روزانه) را برای ویتامین C فراهم کند. می‌تواند به بازسازی سلول‌های پوست کمک کند و ظاهری تمیزتر و روشن‌تر به پوست شما می‌بخشد.

    کامکوات+خواص مفید آن

    ۸-  خواص ضد پیری

    آنتی اکسیدان‌های فراوان برای کاهش میزان آسیب وارد شده به پوست توسط استرس و رادیکال‌های آزاد حیاتی است. رادیکال‌های آزاد می‌توانند اثرات مخربی بر سلول‌های پوست شما داشته باشند و می‌توانند ویران کنند.
    آسیب رادیکال‌های آزاد می‌تواند منجر به ظاهر شدن چین و چروک، خطوط ریز و لک شود. همه اینها با مصرف کافی آنتی اکسیدان‌ها تا حدودی قابل پیشگیری هستند.

    ۹- خواص ضد التهابی

    سرشار از فلاونوئیدها، به ویژه با DGPP، که از مشتقات فلورتین است. این ترکیب به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست که در کنترل التهاب تخصص دارند استفاده می‌شود. فلورتین نشان داده است که التهاب را در موش‌های مبتلا به آسم، آرتریت و کولیت کاهش می‌دهد.
    برخی از فلاونوئیدها مانند مارگاریتین و ایزومارگریتن نیز در کامکوات وجود دارند. این ترکیبات برای جلوگیری از التهاب در مطالعات متعدد سلولی شناخته شده اند.
    ترکیب دیگری که در مقادیر کمی وجود دارد، پونسیرین، نیز دارای اثر ضد التهابی است و به کاهش مسیرهای فعال‌سازی در ماکروفاژها، که نقش مهمی در محافظت از بدن شما در برابر حملات بیماری‌زا ایفا می‌کند، معروف است.
    بنابراین، مصرف منظم کامکوات می‌تواند به مقابله با علائم مسائل التهابی مزمن کمک کند.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    کامکوات+خواص مفید آن

    ۱۰-  از رشد مو حمایت می‌کند

    این میوه با داشتن مقدار کافی ویتامین C می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای روی موهای شما داشته باشد. این اجازه می‌دهد تا پوست سر شما را بهتر کرده و ساختار کلی فولیکول مو را بهبود بخشد.
    احتمال ریزش مو را کاهش می‌دهد و ظاهر کلی موهای شما را بهبود می‌بخشد. مصرف کامکوات همچنین دارای مزیت اضافه‌ای است که یک بازدارنده قوی برای شوره سر است زیرا میزان تولید سموم را کاهش می‌دهد و رشد قارچ‌ها را روی پوست سر محدود می‌کند، که دلیل اصلی ایجاد شوره سر است.

    ۱۱- در برابر اسکوربوت محافظت می‌کند

    اسکوربوت اصطلاحی است که به بیماری ناشی از کمبود ویتامین C در رژیم غذایی گفته می‌شود. می‌تواند تأثیر مخربی بر پوست، مو و ناخن‌های شما داشته باشد. به این دلیل است که همه این بافت‌ها برای بازسازی صحیح نیاز به یک منبع دائمی کلاژن دارند، که به ویتامین C نیاز دارد.

    اگر نمی‌خواهید ناخن‌های پایتان در آینده بیفتد، خرید چند کامکوات را به شدت توصیه می‌شود. مزیت خاص کامکوات این است که پوست آن نیز خوراکی است که مقدار بیشتری ویتامین C می‌دهد.

    کامکوات+خواص مفید آن

    ۱۲- تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد

    سیستم اسکلتی شما کل ساختار شماست و از استخوان ساخته شده است. استخوان‌های شما از سلول‌های زنده‌ای ساخته شده‌اند که تکثیر و تقسیم می‌شوند و به مقادیر زیادی کلسیم نیاز دارند (اما این به طور گسترده شناخته شده است)، اما چیزی که آنقدر که باید شناخته شده نیست این است که کامکوات منبع عالی کلسیم است که می‌تواند کمک کند. استخوان‌های خود را تقویت کنید، تراکم استخوان خود را افزایش دهید. این اطمینان حاصل می‌کند که استخوان‌های شما شکننده نیستند و ممکن است به جلوگیری از شکستگی کمک کند.

    ۱۳- متابولیسم را افزایش می‌دهد

    متابولیسم شما سرعتی است که بدن شما انرژی می‌سوزاند. هر فردی BMR دارد، یعنی سرعتی که بدن شما در حالت استراحت انرژی می‌سوزاند. بخش عمده‌ای از انرژی که برای متابولیسم صرف می‌شود به دلیل هضم درشت مولکول‌ها در سیستم گوارش شما است. تعداد زیادی از کمپلکس‌های B می‌توانند به مکانیسم طبیعی بدن شما در هضم این مولکول‌های پیچیده کمک کنند و به طور موثر بیشترین بهره را از آنچه می‌خورید داشته باشند.

    کامکوات+خواص مفید آن

    ۱۴- برای سلامت کلی خوب است

    کامکوات‌ها سرشار از مواد مغذی گیاهی همراه با مقدار زیادی ویتامین، فیبرهای سلولز رژیمی و رنگدانه‌های طبیعی هستند که همگی برای عملکرد صحیح بدن شما ضروری هستند.
    پوست کامکوات نیز خورده می‌شود که منبع اضافی آنتی اکسیدان ها، تانن ها، پلی ساکاریدهای غیر نشاسته‌ای و پکتین همراه با بسیاری از روغن‌های ضروری است.

    ۱۵- برای بینایی شما خوب است

    این میوه سرشار از ترکیباتی مانند بتاکاروتن و ویتامین A است. این ترکیبات در هویج نیز یافت می‌شوند و ارتباط نزدیکی با سلامت بینایی دارند.
    بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که با استرس اکسیداتیو در سلول‌های ماکولا مبارزه می‌کند و به طور موثر با دژنراسیون ماکولا مبارزه می‌کند. همه اینها می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید شود.

    کامکوات+خواص مفید آن

    کامکوات را چگونه بخوریم؟

    کامکوات بهتر است به صورت کامل – بدون پوست مصرف شود. طعم شیرین آن‌ها در واقع از پوست می‌آید، در حالی که آب آن‌ها ترش است.
    تنها نکته این است که اگر به پوست مرکبات معمولی حساسیت دارید، ممکن است لازم باشد آن را کنار بگذارید.
    اگر آب تارت شما را خاموش کرد، می‌توانید قبل از خوردن میوه آن را فشار دهید. فقط یک انتهای میوه را برش دهید یا گاز بگیرید و فشار دهید.
    با این حال، بسیاری از مردم پیشنهاد می‌کنند که میوه را کامل در دهان خود گذاشته و گاز بزنید، که طعم شیرین و ترش را با هم مخلوط می‌کند.
    علاوه بر این، کامکوات را خوب بجوید. هر چه بیشتر آن‌ها را بجوید، طعم شیرین‌تر می‌شود.
    اگر می‌خواهید پوست میوه‌ها نرم شود، آن‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه در آب جوش فرو کنید و سپس با آب سرد بشویید. هر چند این لازم نیست
    در مورد دانه‌های کامکوات، می‌توانید آن‌ها را بخورید (هر چند تلخ)، یا اگر میوه را برش دهید، آن‌ها را بردارید.

    در دی مگ درباره “خواص گل لادن برای دفع مقابله با سرما خوردگی و مراقبت از مو” بخوانید…

     

    از منابع دیگر بیشتر بدانید:

    https://specialtyproduce.com/produce/Kumquats_906.php

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *