تاریخ :۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
اکولوژی پنبه

آماده سازی زمین زراعی پنبه

  • آماده سازی زمین زراعی پنبه

    آماده سازی زمین زراعی پنبه

    خاک های مناسب برای رشد پنبه

    خاک تنها منبع تامین آب برای محصول پنبه در فواصل بارندگی یا آبیاری ها می باشد و بهترین خاک از نظر نگهداری رطوبت لازم برای گیاه خاک سیلتی، لومی می باشد. زیرا خاک های شنی و رسی نیاز به توجه خاصی دارند. بدین دلیل که زمین های رسی مدت زمان بیشتری نسبت به زمین های شنی رطوبت را حفظ می نمایند. «آماده سازی زمین زراعی پنبه»

    خاک های مناسب برای رشد پنبه

    خاک مناسب برای کشت پنبه باید دارای عمق کافی تا ۲۰ سانتی متر باشد و تحت الارض آن سفت و غیر قابل نفوذ باشد زیرا ریشه این گیاه عمیق می باشد و در خاک دارای عمق کافی بهتر نفوذ می کند. پنبه به بافت خاک حساسیت زیادی ندارد و در pH خاک بین ۸-۵/۵ به خوبی رشد می کند اما مناسب ترین pH برای رشد این گیاه بین ۷-۶ می باشد. پنبه به شوری مقاوم است، اما در مناطقی که خاک نسبتا شور می باشد کاشت متناوب پنبه در طی چند سال منجر به تشدید شوری خاک می گردد.

    رعایت تناوب در مناطقی که امکان کشت پنبه وجود دارد باید به تناوب کشت محصولات رایج در منطقه توجه نمود. با توجه به آن که پنبه دارای ریشه عمیق می باشد بنابر این مواد غذایی را بیشتر از اعماق خاک جذب می کند و بعد از آن باید گیاهی کشت شود که ریشه آن سطحی باشد و مواد غذایی سطح خاک را جذب کند. بنابراین بهتر است پس از برداشت پنبه نسبت به کشت دانه روغنی کلزا یا گندم اقدام نمود.

    آماده سازی زمین جهت کاشت :

    یکی از عوامل مهم در رشد و نمو بوته پنبه آماده ساختن شرایط مناسب رشد و تولید ریشه کافی در خاک می باشد و شرایط زمین برای رشد و نمو به گونه ای باشد که پس از قرار گرفتن بذر در خاک جوانه زنی انجام و رشد گیاه ادامه پیدا کند و در نهایت عملکرد مناسبی داشته باشد.

    فروش ویژه به مدت محدود
    فروش ویژه بیش از ۳۰۰۰ رقم محصولات کشاورزی، انواع بذر با بسته بندی اورجینال و خانگی، انواع کودهای وارداتی اصل، ادوات و ابزارآلات با ضمانت اصالت کالا
    همین الآن خرید کنید

    آماده سازی زمین جهت کاشت

    • عملیات شخم زنی

    چون زمان کشت پنبه از اوایل نیمه دوم فروردین تا اوایل خرداد ادامه دارد بنابراین در پاییز باید زمین مورد نظر را شخم عمیق زد تا در طول فصل زمستان آب باران و برف را در خود ذخیره کند.

    به ازای هر هکتار حدود ۲۰ تا ۳۰ تن کود حیوانی به خاک اضافه شود و با خاک مخلوط گردد.
    در اوایل فصل بهار قبل از کشت بذر زمین را به وسیله دیسک شخم سطحی می زنند تا کلوخ ها کاملا خرد شده و سپس بوسیله ماله زمین را صاف می کنند.
    عمق شخم پنبه نباید از ۲۰ سانتیمتر کمتر باشد زیرا در غیر این صورت ریشه های عمیق این گیاه به خوبی داخل خاک نفوذ نمیکنند و مقاومت گیاه در مقابل خشکی در فصل تابستان کم می شود. البته در بعضی موارد برای خرد کردن تمامی کلوخه ها اجرای دو بار دیسک عمود بر هم ضروری می باشد.

    منبع:  کتاب آموزشی اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت پنبه، انتشارات جهاد کشاورزی

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *