تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ارزیابی شاخص های رشد اولیه گیاهچه

ارزیابی شاخص های رشد اولیه گیاهچه

  • ارزیابی شاخص های رشد اولیه گیاهچه

    به طور کلی اصطلاح گیاهچه برای گیاه جوان خیلی کوچک استفاده می شود و در متون اختصاصی هم به ندرت به طور دقیق تعریف می شود. مشکل اصلی این تعریف تعیین نقطه پایانی است زمانی که گیاه جوان مرحله گیاهچه ای را تمام می کند و این مرحله متوقف می شود. ارزیابی شاخص های رشد اولیه گیاهچه را در دی مگ مطالعه کنید. جوانه زنی بذر یک مرحله مهم در سیکل زندگی گیاهان عالی است. جوانه زنی بذر تحت تاثیر تنش های محیطی مختلف مانند شوری، درجه حرارت بالا و خشکی قرار می گیرد. استفاده از بذر یکی از روش های تکثیر گیاه دارویی عنصل Drimia maritima است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

    1. نقطه ای که در آن کاهش وزن لپه ها یا اندوسپرم توقف می یابد.
    2. نقطه ای که در آن حتی اگر لپه ها یا اندوسپرم حذف شود بقای مستقل گیاهچه ممکن است.
    3. نقطه ای که در آن درصد مناسبی مثلا ۹۰ درصد نیتروژن یا فسفر، پتاسیم، منیزیم و غیره به جنین انتقال می یابد.
    4.  نقطه ای که در آن وزن خشک گیاهچه به مضرب ثابتی از مثلا ۱۰ یا ۱۰۰ وزن خشک جنین می رسد.
    5. نقطه ای که در آن حداکثر سرعت رشد نسبی (RGR) روزانه بعد از جوانه زنی حاصل می شود.
    شاخص های رشد اولیه گیاهچه

    شاخص های رشد اولیه گیاهچه

    ارزیابی نقطه انتقال از مراحل مختلف گیاهچه

    یک رابطه کلی بین این مقیاس ها وجود دارد که برای گونه های گیاهی زیادی به کار می رود. اگر تعداد زیادی از گونه های گیاهی رفتارهای مشابهی را بروز دهند در این حالت می توان آن را به صورت هدفمند تعریف کرد. با وجود این کارکردهای متفاوت لپه های فتوسنتزی و غیر فتوسنتزی باید بررسی شوند. تعریف موقتی گیاهچه شاید گیاه جوانی است که هنوز از ذخایر کربن یا معدنی بذر استفاده می کند. مشکل اصلی در تعیین نقطه انتقال از مرحله گیاهچه ای به مرحله بوته ای تدریجی بودن انتقال از منابع درونی به منابع بیرونی است و هیچ نقطه پایانی مشخصی ندارد.

    تغییرات روزانه سرعت رشد نسبی گیاهچه های تازه جوانه زده گاورس کرکدار به شکل منحنی زنگوله ای است. منحنی نخود و آفتابگردان مشابه هستند. اگر این الگو برای رشد اولیه گیاه عمومیت داشته باشد نشانگر حصول حداکثر RGR در مرحله گیاهچه ای است که برای تعیین پایان مرحله گیاهچه ای نیز می تواند به کار رود. نقطه اوج در منحنی RGR با رفع وابستگی به لپه ها و تخلیه ذخایر بذر همزمان است.

    ارزیابی شاخص های نمو گیاهچه Seedling Growth

    گیاهچه ها را بر اساس طرز قرارگیری لپه ها به هنگام جوانه زنی می توان به دو دسته تقسیم کرد.

    1. درون خاکی هیپوژیل که در آنها هیپوکوتیل کوتاه است و لپه ها در زیر خاک باقی می مانند اپی کوتیل توسعه پیدا کرده و اولین برگدهای واقعی خارج از خاک ظاهر می شوند.
    2. برون خاکی (اپی ژیل) که در آن لپه ها بر اثر توسعه هیپوکوتیل در خارج از خاک ظاهر شده اند و بعضی ها کلروفیل دار شده اند و قابلیت فتوسنتز دارند.
    ارزیابی شاخص های نمو گیاهچه

    ارزیابی شاخص های نمو گیاهچه

    در گونه های برون خاکی لپه ها در طول استقرار گیاهچه رشد می کنند و به طور موقت و با تثبیت کربن و تجمع مواد معدنی جذب می شوند و به وسیله ریشه ها وزنشان را افزایش می دهند. جذب مواد معدنی به وسیله لپه ها در طول استقرار گونه های درون خاکی تشخیص پایان مرحله گیاهچه ای را از نظر انتقال ذخایر بذر به جنین مشکل می سازد. بذرهای کوچک به منابع خارجی وابسته می شوند و الویت آنها شروع سریع فتوسنتز است. این امر به بذرهای کوچک قدرت توسعه سریع ریشه را می دهد و دسترسی به منابع معدنی خارجی را میسر می سازد.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    مراحل رشد لپه در خرما

    بیشتر گونه ها یک دوره وابستگی کامل اولیه به منابع داخلی دارند که طول آن به اندازه بذر بستگی دارد. برای بذرهای خیلی بزرگ مثل نارگیل خود اتکایی شاید برای چندین ماه دوام داشته باشد. حتی بعد از ۳۰ هفته گیاهچه نارگیل با سه یا چهار برگ وزنی برابر با بذر اصلی می تواند داشته باشد که تقریباً نمایانگر عدم وابستگی کامل به عناصر غذایی خارجی در طول این دوره است. در تک لپه ای هایی مانند گرامینه ها، لپه برای جذب مواد کاملاً اختصاصی شده است.

    • در گرامینه ها لپه ها به شکل اسکوتلوم تغییر شکل یافته و به صورت یک اندام مکنده عمل می کنند و لپه های دارای اندام مکنده کاملاً توسعه یافته در خرما یافت می شوند.
    • وقتی جنین کوچک خرما شروع به رشد می کند نوک لپه بزرگ شده و به شکل چتری در می آید و داخل آندوسپرم فرو می رود تا ذخایر هیدرولیز شده را جذب کند.
    • لپه مکنده نارگیل برای جذب مواد از آندوسپرم ایجاد شده است..
    • بذر­های گندم با اندازه بزرگتر از سه میلی­ متر به دلیل برتری در صفات جوانه‌­زنی و ظهور گیاهچه برای کشت مناسب تر هستند.
    مراحل رشد لپه در خرما

    مراحل رشد لپه در خرما

    میزان تحرک مواد غذایی

    • بیشترین تحرک مواد غذایی پلیمری اصلی در بافت های ذخیره ای بذر پس از خروج ریشه چه صورت می پذیرد و یک فرایند پس از جوانه زنی است.
    • تحرک بعضی از این ذخایر اغلب در ناحیه محدودی از آندوسپرم مانند میکروپیلار قبل از این که جوانه زنی به پایان برسد، انجام می شود.
    • بعضی از مواد غذایی اغلب به مقدار کمی وجود دارند، شاید محصولات هیدرولیزی آنها در حمایت از جوانه زنی و استقرار اولیه گیاهچه مهم باشند.
    • ذخایر موجود در بافت های ذخیره ای تحرک می یابند که امکان انتقال آنها را به قسمت های مورد نیاز اغلب به اندام های در حال رشد برای حمایت از وقایع سنتزی و تولید انرژی فراهم می کند.

    اتکا به مواد غذایی ذخیره ای همزمان با ظهور گیاهچه در سطح خاک و آغاز فعالیت های فتوسنتزی مثل اتوتروف کاهش می یابد. اندام های ذخیره ای حاوی بیش از یک ماده ذخیره ای هستند و هیدرولیز و استفاده از آن ها هم زمان اتفاق می افتد.

    • عناصر متحرک شامل: کلر، منیزیم، مولیبدن، نیتروژن، فسفر و پتاسیم است.
    • عناصر غیر متحرک شامل: بر، کلسیم، مس، منگنز، گوگرد، روی و آهن است.

    منبع: کتاب فیزیولوژی خواب و جوانه زنی بذر

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *