تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳
گل شقایق و انواع آن

گل شقایق و انواع آن

  • گل شقایق و انواع آن

    نام علمی گل شقایق یا خشخاش شاخدار Glaucium corniculatum و نام انگلیسی horned poppy است. خشخاش لکه سیاه یا خشخاش شاخدار قرمز گونه‌ای از جنس Glaucium در خانواده خشخاش (Papaveraceae) است. این گیاه گلدار یکساله یا چند ساله است که در جنوب اروپا یافت می شود و ارتفاع آن تا ۱ فوت (۳۰ سانتی متر) می رسد. ساقه ها کرکدار، برگ های بزرگ دندانه دار و کرکدار به رنگ سبز تیره، میوه کپسولی شکل و کرکدار، گل قرمز رنگ، با لکه ای سیاه در قاعده براکت تپال که حاشیه ای زرد رنگ در اطراف آن دارد. گل از ژوئن تا آگوست(اردیبهشت تا تیر) ظاهر می شود. با گل شقایق و انواع آن در این مطلب از سایت دی مگ آشنا می شوید.

    گل شقایق می تواند در طیف نسبتاً وسیعی از آب و هوا باقی بماند و در آمریکای شمالی بیشتر از آنچه که سابقه ی قدمت گل شقایق نشان می دهد وجود داشته است. شیره گل شقایق سفید تا زرد رنگ و تقریبا سمی است. ۸۰۰ گونه از گل شقایق شناسایی شده است. گل های شقایق به صورت تکی در انتهای ساقه می روید و گل ها به حالت آویزان بر روی ساقه قرار دارند. نام های دیگر گل شقایق، لاله و آلاله است.

    گل شقایق

    گل شقایق

    Glaucium grandiflorum

    شقایق پرگل، گونه ای از گیاهان گلدار از تیره خشخاش شاخدار است که بومی خاورمیانه است. این گونه از گل شقایق گلدار و چند ساله است که دارای برگ های صدفی و خاکستری آبی است. در تابستان و پاییز با گل های نارنجی مایل به قرمز به قطر ۴ سانتی متر (۱٫۶ اینچ) گل می دهد. این گل ها روی ساقه های بلندی قرار دارند که بالای شاخ و برگ گیاه قرار دارند. غلاف بذر در اواخر تابستان می رسد. ۶-۴۰ سانتی متر رشد می کند و می تواند یک یا چند ساقه اصلی داشته باشد. این ساقه ها منشعب هستند و با کرک های نسبتاً متراکم پوشیده شده اند. طول گلبرگ ها ۱-۴٫۵ سانتی متر است. پرچم های متعددی با بساک هایی به طول ۱-۴ میلی متر وجود دارد. رشته های آنها در نیمه بالایی یکنواخت و در نیمه پایینی پهن شده است. پدیکال ها، هنگام میوه دهی، می توانند تا ۹ سانتی متر  طول داشته باشند و به صورت ایستاده کرک دار هستند. پهنای کلاله ۴ تا ۹ میلی متر است. Glaucium grandiflorum از مدیترانه شرقی تا ایران پراکندگی دارد و در زیستگاه های مختلف یافت می شود.

    طبقه بندی زیر گونه ها

    1. Glaucium grandiflorum var. haussknechtii (Bornm. & Fedde) A. Parsa
    2. Glaucium grandiflorum var. iranicum B. Mory

    Glaucium oxylobum

    گونه شقایق Glaucium oxylobum بومی افغانستان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان است. این گونه در سال ۱۸۶۰ در جلد دوازدهم از خاطرات نوین جامعه امپراتوری طبیعت‌گرایان مسکو توصیف شد. یک گیاه یک ساله یا دو ساله است و عمدتاً در زیستگاه معتدل رشد می کند.
    شقایق Glaucium oxylobum

    شقایق Glaucium oxylobum

    این گونه از گل شقایق بومی بلغارستان، قبرس، ترکیه تا لبنان و ایران است. گیاه یک ساله است و عمدتاً در زیستگاه نیمه گرمسیری رشد می کند.

    شقایق Glaucium leiocarpum

    شقایق Glaucium leiocarpum

    Glaucium elegans

    محدوده بومی این گونه از قفقاز تا مغولستان و شمال پاکستان است. در زیستگاه معتدل رشد می کند. گیاهی یک ساله با ارتفاع ۱۰-۲۰ سانتی متر است. ریشه نازک، ساقه های مستقیم، آبکی، منشعب و کرک دار است. دمبرگ صاف، ۱٫۵-۲٫۵ سانتی متر و در هر دو سطح بدون کرک است. گل های شقایق در این گونه گل های شقایق منفرد، جوانه های گل دوکی شکل، گلبرگ ها نارنجی، در قاعده مایل به قرمز و تقریباً بیضی شکل هستند. در بیابان ها، دامنه های سنگی روی کوه های کم ارتفاع، ماسه ها، شن های رودخانه دیده می شود. این گونه احتمالاً با Glaucium pumilum Boissier و G. tenue Regel & Schmalhausen برابر است.
    Glaucium flavum
    گل شقایق زرد بومی اروپا، شمال آفریقا، ماکارونزی و مناطق معتدل در غرب آسیا است. این گیاه در ساحل دریا رشد می کند و هرگز در داخل خشکی یافت نمی شود. تمام قسمت های گیاه از جمله دانه ها سمی هستند. در برخی از مناطق آمریکای شمالی به عنوان یک علف هرز مضر طبقه بندی می شود. یک گیاه دو یا چند ساله است.
    بذر شقایق Glaucium flavum

    بذر شقایق Glaucium flavum

    آلکالوئیدهای موجو در انواع گل شقایق

    آلکالوئیدهای زیادی از گیاه شقایق جدا شده است. از جمله نورچلیدونین، دی هیدروکلریترین، ۸-استونیل-دی-هیدروکلریترین، پروتوپین، آلوکیپتوپین، کوری پالمین و تتراهیدروپالماتین. گل شقایق حاوی فلاونوئیدها، تانن ها و پلی ساکاریدها است.

    آبیاری گل شقایق

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    در دو زمان باید گیاه را آبیاری کرد. در زمان گلدهی گل شقایق را باید هفته ای ۳ بار آبیاری کرد. وقتی گیاه گل شقایق دیگر گل نمی دهد خاک گیاه بین دو آبیاری باید خشک باشد سپس آن را آبیاری کرد در غیر این صورت با پوسیدگی ریشه گیاه مواجه خواهیم شد.

    نور و دمای مناسب

    گل های شقایقبه نور مستقیم خورشید( در روز بین ۶-۸ ساعت) نیاز دارند. اگر گل شقایق را در سایه نگهداری کنید وارد مرحله گلدهی نمی شود. گل شقایق، گیاهی خودرو است و در محیط هایی که دما معتدل است می‌روید. بهترین دما برای رشد گل شقایق ۱۱- ۲۰ درجه سانتی گراد است.

    نورمناسب گل شقایق

    نورمناسب گل شقایق

    خواص انواع گل شقایق

     گل شقایق در گذشته در مصر بسیار محبوب بود و در نقاشی بر روی دیوارها به تصویر کشیده شده است. دانه های گل شقایق در آثار مصریان(۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) دیده شده است. گلبرگ های گل شقایق برای چین و چروک صورت مفید است. برای درمان سرفه، گلو درد کاربرد دارد. از گل شقایق برای درمان بی خوابی، استرس و اضطراب استفاده می گردد. گیاه شقایق دارای رنگدانه است و از آن برای رنگ کردن داروهای خوراکی استفاده می شود.

    منبع: wikipedia.org

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *