تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فلفل دلمه ای سبز کمرنگ

  • در دی مگ همه چیز را در مورد فلفل دلمه‌ای سبز کمرنگ بدانید:

    فلفل دلمه ای سبز کمرنگ

    • نام علمی : Capsicum frutscene grossum
    • خانواده : Seolanacea

    فلفل دلمه‌ای سبز کمرنگ که از نظر گیاه‌شناسی به عنوان Capsicum annuum طبقه‌بندی می‌شود، یک گونه هیبریدی متعلق به خانواده Solanaceae یا شب بو است. فلفل‌ها به نام فلفل Cubanelle نیز شناخته می‌شوند.

    فلفل دلمه‌ای سبز کمرنگ یک گونه محبوب باغچه خانگی در ایالات متحده است که به دلیل پوست نازک، طعم شیرین و توانایی برداشت در هر مرحله از بلوغ مورد علاقه است. گیاه فلفل دلمه‌ای سبز کمرنگ نیز یک تولید کننده پربار است و ۵۰ تا ۱۰۰ فلفل در یک فصل تولید می‌کند و به آشپزهای خانگی امکان برداشت‌های زیادی را برای آماده‌سازی تازه و ترشی می‌دهد. در اوایل قرن بیست و یکم، فلفل‌ها فراتر از کشت خانگی گسترش یافتند و بازار مناسبی را در رستوران‌ها به‌عنوان فلفل شیرین سریع‌پز پیدا کردند.

    فلفل دلمه‌ای سبز کمرنگ دارای میوه‌های بزرگ و پر حجم بوده که اغلب در انتهای آن‌ها یک فرورفتگی دیده می‌شود. بدنه‌ی میوه‌ی آن کاملا صاف نیست و دارای شیارهایی می‌باشد. طعم این نوع فلفل تند نیست. بسیار به گرما و خشکی، بیماری ویروس موزاییک تنباکو و بیماری‌های باکتریایی مقاوم بوده و ازین جهت با فلفل‌های قلمی یا Annuam تفاوت دارند، و از آن در تهیه سالاد، پیتزا، استفاده می‌کنند. مدت زمان تبدیل گل به میوه ۷۵ روز می‌باشد.

    تکثیر آن از طریق بذر در اواخر زمستان و اوایل بهار می‌باشد. ۱۲ تا ۱۰ روز جوانه زنی بذرها طول می‌کشد.

    فلفل دلمه ای سبز کمرنگ

    ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز کمرنگ

    فلفل دلمه‌ای سبز کمرنگ منبع عالی ویتامین‌های A و C است که آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک کنند. فلفل همچنین منبع خوبی از ویتامین B۶ و فولات است و منگنز، پتاسیم، مس و ویتامین K را تامین می‌کند.

    نحوه کاشت فلفل دلمه ای سبز کمرنگ

    ۱- آب و هوا

    فلفل‌ها مانند گوجه فرنگی و بادمجان یک سبزی فصل گرم هستند و بسیار به سرما حساس می‌باشند، کلیه نیاز‌ها و احتایاجات آن‌ها مانند گوجه فرنگی و بادمجان می‌باشد ولی خشکی را بهتر تحمل می‌کنند که منجر به تند شدن برخ ارقام آن‌ها می‌شود. فلفل ریشه‌ای ضعیف دارد از این رو به آب نیاز دارد. حداقل دما برای جوانه زنی ۱۱ درجه است.

    ۲- خاک

    فلفل‌ها، در زمین‌های سبک و قوی و آفتاب گیر باpH بین ۶/۵ تا ۷/۵ می‌باشد، محصول خوب می‌دهد. همینطور در منزل یا باغچه میتوانید از خاکهای مخصوص کاشت بذر یا خاکهای هلندی یا بنفشه آفریقایی استفاده کنید.

    فلفل دلمه ای سبز کمرنگ

    ۳- کاشت

    برای کشت خانگی می‌توان بذر فلفل را مستقیما در گلدان کوچکی نشا کرد و بعد از چند برگی شدن به خاک باغچه منتقل کرد و یا اینکه مستقیما بذور را در گلدان محتوی کود پوسیده وخاک برگ کاشته و گلدان را در محیط گرم خانه قرار داد. بعد از اینکه به ارتفاع ۱۲ سانتی متری رسید می‌توان گلدان آن را تعویض کرد و یا مستقیما به فضای بیرون منتقل نمود.

    با اینکه گیاه فلفل گرما و فصل گرم را دوست دارد باید توجه داشت که دمای بیش از ۲۸ درجه سانتی گراد موجب پژمردگی وعدم گلدهی آن می‌شود.

    فلفل‌ها را می‌توان با فاصله حداقلی ۳۰ سانتی متری از یکدیگر کاشت.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    فلفل دلمه ای سبز کمرنگ

    ۴- داشت

    دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول  ۶۰ تا ۱۲۰ روز به طول می‌انجامد. از آنجاییکه فلفل ساقه‌ای نرم و شکننده دارد پس از رشد می‌توان کنار آن از یک تکه چوب بعنوان قیم استفاده نمود. معمولا به فاصله دوماه پس از کاشت، گلدهی شروع می‌شود و یک ماه پس از گل آغازی، میوه بستن صورت می‌گیرد.

    در دوره‌ای که گیاه گل می‌دهد ترجیح داده می‌شود که برگهای آنرا با غبارپاش مرطوب نمود تا شرایط تشکیل میوه ایجاد شود. در این مرحله هر دوهفته یکبار بجای آبیاری باکود مایع گلدان را تقویت نمایید.

    کود حیوانی پوسیده و کمپوست برای تولید و بالابردن عملکرد استفاده میشود. صرف نظر از اینکه در باغچه یا در گلدان فلفل را می‌کارید، همیشه خاک آن را باید  مرطوب نگهدارید. مخصوصا زمانی که گیاه در حال رشد است باید همیشه خاک آن خیس باشد. البته باید گلدان و یا خاک باغچه شما زهکشی مناسبی داشته باشد زیرا که آبیاری زیاد نیز موجب گندیدن گیاه می‌شود. نور کافی و آفتاب مستقیم برای رشد فلفل بسیار موثر است و کمبود نور موجب پژمردگی گیاه می‌شود.

    ۵- برداشت

    شرایط کاشت و برداشت تقریبا برای تمام ارقام فلفل یکسان است اما بسته به رقم آن دوره رشدی آن‌ها متفاوت است. رقم این گیاه بر روی تند و یا شیرین بودن آن موثر است.

    معمولا به فاصله دوماه پس از کاشت، گلدهی شروع می‌شود و یک ماه پس از گل آغازی، میوه بستن صورت می‌گیرد.

    همچنین در دی مگ با عنوان “فلفل دلمه ای سبز” بخوانید 🙂

    از دیگر منابع نیز بیشتر بدانید:

    https://plants.ces.ncsu.edu/plants/capsicum-annuum-grossum-group/

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *