تاریخ :۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مواد اولیه صابون

مواد اولیه صابون

  • مواد اولیه صابون ترکیباتی هستند که باعث تولید صابون می ‌شوند. صابون به عنوان یکی از مواد شوینده بسیار پرکاربرد است. هم اکنون بازار چنین موادی سطح وسیعی از انواع مواد اولیه شوینده را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع پتانسیل تولید این مواد با به کارگیری مواد با کیفیت و تولید صابون‌هایی با خواص بهتر زیاد است. برای تولید صابون از مواد مختلفی استفاده می‌کنند. قطعاً دوست دارید در رابطه با انواع این مواد اطلاعاتی داشته باشید. با اسپیناس شیمی همراه شوید تا اطلاعات مفیدتری کسب کنید. اسپیناس شیمی از جمله شرکت های پخش خاک دیاتومه نیز می باشد.

    مواد اولیه صابون

    مواد تشکیل دهنده صابون

    صابون به عنوان یک محصول با قدرت پاک کنندگی بالا، فروش بسیار زیادی دارد. معمولا صابون‌ها از چندین نمک یا اسید چرب تولید می‌شود که قابل انحلال در آب هستند. برای تولید صابون مواد بسیار مختلفی استفاده می‌شود و البته روش‌های متنوعی نیز برای تولید صابون وجود دارد. با توجه به تنوع ترکیبات شیمیایی ساخت صابون‌ها، شاهد تنوع زیادی از انواع صابون در بازار هستیم. مواد اولیه صابون بستگی به نوع صابون دارد. به طور کلی صابون از چربی و سدیم هیدروکسید ساخته می‌شود. تولید این محصول تحت تاثیر واکنش چربی یا روغن است. برای اینکه با انواع مواد اولیه صابون آشنا شوید، ابتدا بایستی با انواع صابون‌ها شناخت پیدا کنید.

    مواد اولیه صابون معمولی

    صابون‌های معمولی شامل صابون‌هایی هستند که می توانید آنها را در هر مکانی استفاده کنید. این صابون‌ها با رایحه‌های مختلف و در رنگ‌های متنوع با مدل‌های گوناگون هستند. مواد اولیه صابون معمولی شامل موارد زیر است:

    • روغن نارگیل به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد برای ساخت صابون‌های معمولی است که خواص بسیار زیادی دارد. مزایای زیاد روغن نارگیل برای سلامتی پوست و مو باعث شده تا از آن برای ساخت مواد شوینده و حتی آرایشی و بهداشتی استفاده کنند. خاصیت نرم کنندگی، عدم ایجاد حساسیت و داشتن رایحه مناسب از مزایای روغن نارگیل محسوب می‌شود. از طرفی این روغن دارای درجه اشباع بسیار بالایی است. می‌توان به صورت مایع آن را برای تولید یک صابون مناسب و لطیف استفاده کرد. برای تقویت موهای خود و درمان شوره سر قطعاً روغن نارگیل یک ماده بی‌نظیر است.
    • روغن ماهی یکی از روغن‌های بافت ماهی است. این روغن امگا ۳ دارد‌. قطعاً می‌دانید که امگا ۳ خود دارای مزایای تقویتی بسیار زیادی است. از آنجایی که این روغن برای افسردگی و ایجاد شادابی مهم است، پس استفاده آن برای صابون نیز باعث لطافت می‌شود. خاصیت ضد سرطان بودن نیز جزو مزایای این روغن‌ها به شمار می‌رود. چه بسا اینکه باعث حذف چین و چروک و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود. برای سلامت پوست، مو و ناخن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن این روغن نقش مهمی دارد.

    ۳ ماده کاربردی در صابون

    روغن کرچک

     روغن کرچک یکی دیگر از روغن‌های پرکاربرد برای صابون است. از مواد اولیه صابون مهم‌ترین آنها همین روغن گیاهی می‌باشد که از لوبیای کرچک تهیه می‌شود. این روغن بی‌رنگ است و طعم و بوی مشخصی دارد. روغن کرچک انحلال پذیری بالایی در مایعات داشته و خواص دارویی آن نیز بسیار زیاد است. این روغن طبیعی جدا از صابون حتی برای کرم‌های مرطوب کننده نیز استفاده می‌شود.

    پودر سنگ صابون

     پودر سنگ صابون یک نوع پودر است که از سنگ صابون تهیه می‌شود. این سنگ شامل ترکیبات بسیار زیادی است که به رنگ خاکستری، سبز، قهوه‌ای و حتی آبی خواهد بود. برای ساخت صابون و برخی از مواد شوینده و آرایشی دیگر نیز از این سنگ استفاده می ‌کنند. این محصول کاملاً ارگانیک و طبیعی بوده هیچ گونه حساسیتی به وجود نمی آورد.

    مواد اولیه صابون

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    سدیم سیلیکات

    سدیم سیلیکات از دیگر مواد اولیه صابون است. این ترکیب شیمیایی غیر عالی در صنایع بسیار مختلف، به ویژه صابون سازی استفاده می‌شود. سدیم سیلیکات محلول در آب است و به صورت جامد و مایع می‌توانید آن را تهیه کنید. این ماده در برابر آتش مقاومت بالایی دارد. غیر سمی بودن و همچنین سازگار با محیط زیست از مزایای خاص آن محسوب می ‌شود. این ماده قدرت پاک کنندگی بالایی دارد.

    مواد اولیه صابون بچه

    • روغن نارگیل به دلیل خاصیت نرم کنندگی بسیار بالایی که دارد برای تولید صابون بچه استفاده می ‌شود. از آنجایی که پوست کودکان دارای حساسیت بسیار بالایی است. معمولاً از مواد غیر شیمیایی با خاصیت بالا برای تولید صابون استفاده می‌کنند. هیچگونه حساسیت پوستی با استفاده از این صابون به وجود نمی‌آید. چه بسا اینکه روغن نارگیل به رشد مو و جلوگیری از ریزش آن نیز کمک خواهد کرد. این روغن اثر خنک کنندگی دارد و حتی باعث جلوگیری از شپش می شود. این روغن نرمی و لطافت را به پوست فرزند شما هدیه می دهد و حتی اختلالات پوستی را نیز از بین می برد.
    • روغن کرچک یکی از روغن‌های گیاهی مناسب صابون بچه است. از مهمترین مواد اولیه صابون قطعاً روغن‌های کرچک هستند. خاصیت نرم کنندگی این روغن بسیار زیاد است و باعث درخشندگی و لطافت پوست می‌شود. حذف باکتری‌ها و جلوگیری از رشد باکتری و همچنین ایجاد آکنه یکی از مهمترین دلایل استفاده از روغن کرچک در صابون است. می‌تواند جای لک را از بین ببرد و باعث پاکسازی منافذ باز پوست شود.
    • فنول این ماده با ترکیب ساده در صنعت ساخت مواد شوینده به ویژه صابون کاربرد بسیار زیادی دارد. فنون به حالت جامد سفید رنگ است. این ماده خاصیت ضدعفونی کننده و پاک کنندگی بسیار بالایی داشته و برای پوست و مو نیز ضرر ندارد.
    • رنگ به عنوان مواد اولیه صابون می‌تواند از ترکیبات شیمیایی یا طبیعی انتخاب شود. معمولاً برای صابون‌های بچه از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند که هیچ گونه ضرری ندارد.

    مواد اولیه صابون

    مواد اولیه صابون دستشویی

    روغن نارگیل به عنوان اصلی‌ترین مواد ساخت صابون دستشویی است. رایحه بسیار عالی این روغن باعث شده تا برای صابون دستشویی مناسب باشد. خاصیت نرم کنندگی، خنک کنندگی و قدرت کلاژن سازی به عنوان مزایای مهم این روغن است.

    • اکسید روی از ترکیبات شیمیایی خاص مورد استفاده برای تولید صابون است. این ترکیب شیمیایی معدنی برای بسیاری از کاربردها استفاده می ‌شود. اکسید روی سازگار با محیط زیست است و برای کاربردهای بهداشتی و پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد. خاصیت ضد آلرژیک بودن این مواد بیش از هر چیزی مورد توجه است. برای بسیاری از بیماری‌های پوستی اهمیت دارد. به سبب خاصیت این ماده برای پوست در بسیاری از صابون‌ها از آن استفاده می‌ کنند. اگر بخواهیم یکی از مواد اولیه صابون دستشویی را نام ببریم، می‌توان به اکسید روی اشاره کرد.
    • عطر یکی از افزودنی‌های مهم بسیاری از صابون‌ها به ویژه صابون دستشویی است. معمولا در عطر و رایحه های بسیار مختلفی می توانید صابون‌های دستشویی را انتخاب کنید. عطر خود به عنوان مواد اولیه صابون محسوب می‌شود و یک ماده کاملاً ارگانیک و طبیعی است.

     

    **در راستای حمایت از کسب و کارهای مختلف، مجله کشاورزی دی مگ اقدام به جذب تبلیغات بصورت «بنر» و «رپورتاژ آگهی» از سوی کاسبان و مشاغل مختلف در کشور عزیزمان ایران می نماییم. جهت سفارش تبلیغات در مجله دی مگ و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید در ساعات اداری به شماره ۰۹۱۲۹۳۶۱۰۸۴ در واتس اپ، تلگرام، ایتا پیغام بگذارید، یا به آدرس ایمیل Dimag.Dibasabz@Gmail.Com مکاتبه کنید و یا تماس حاصل فرمایید.**

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *