تاریخ :۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاشت هل و خواص آن

    هل یک ادویه تند و کمی شیرین است که در غذا و شیرینی از هل استفاده می شود. هل ادویه ای بسیار معطر است و کمی طعم نعناع دارد. این ادویه مورد علاقه در غذاهای خاورمیانه، شمال آفریقا و اسکاندیناوی است. گیاه هل در انواع مختلفی وجود دارد، اما غلاف های سیاه و سبز هل محبوب ترین آنها هستند. طعمی تند و شبیه به منتول دارد. هل سیاه بیشتر در غذاهای شور استفاده می شود. هل سفید در واقع غلاف سبز رنگی است که سفید شده و طعم ملایم تری دارد. گیاه هل یکی از گران ترین ادویه های جهان است. با کاشت هل و خواص آن در این مقاله از سایت دی مگ آشنا می شویم. در ایران شهر کرمان یرگترین تولید کننده هل سیاه است.

    گیاهشناسی هل

    هل Elettaria cardamomum ادویه ای است که از دانه های دو گونه مختلف از جنس Elettaria و Amomum از خانواده زنجبیل Zingiberaceae است. گیاه هل از کلمه یونانی kardamomom گرفته شده است. هل گیاهی است جنگلی با ارتفاع ۵ تا ۱۰ فوت که در سایه رشد می کند و هل گیاهی چند ساله استوایی است. گیاه هل کلوخه ای، با ساقه های سفت و راست و دارای برگ هایی به طول ۲ فوت است، هر ساله از ریزوم های بزرگ زیرزمینی رشد می کند. در مناطق گرمسیر مانند فلوریدا جنوبی، هاوایی و پورتوریکو هل به خوبی رشد می کند.

    • این ادویه از دانه هایی تهیه می شود که در غلاف های کوچک و نازک یافت می شوند.
    • غلاف ها دارای مقطع مثلثی و پوشش بیرونی کاغذ مانند هستند. هل Elettaria که معمولاً هل سبز نامیده می شود.
    • هل دارای برگ های بلند، باریک، نیزه ای شکل و رنگ سبز تیره است.
    • در اواخر بهار یا تابستان، ساقه‌های گلدار بدون برگ از پایه پخش می‌شوند.
    • گل‌هایی به رنگ سفید تا زرد متمایل به سفید با رگه‌های بنفش یاسی و حاشیه‌های صورتی یا زرد تولید می‌کنند که همانند گل ارکیده است.

    تاریخچه کاشت هل و خواص آن

    هل بومی جنگل‌های کوهستانی جنوب غربی هند است، به یکی از مواد اصلی غذاهای آن کشور تبدیل شد و استفاده از آن به حداقل ۴۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. یونانیان باستان، رومی ها و مصری ها به این ادویه علاقه داشتند.

    گیاهشناسی هل

    گیاهشناسی هل

    وایکینگ ها این ادویه را کشف کردند و آن را به اسکاندیناوی آوردند، تا جایی که این ادویه تبدیل به یک عنصر محبوب در شراب، شیرینی و نان شد. امروزه عربستان سعودی و کویت بزرگترین واردکنندگان هل هستند. گواتمالا بزرگترین تولید کننده تجاری است و پس از آن هند و سریلانکا در این مرحله قرار دارند.

    کاشت گیاه هل در مزرعه

    بذری را بخرید که به طور خاص برای کاشت باشد. دانه های هل را در یک ظرف شیشه ای بریزید و با محلول اسید نیتریک ۲٫۵ درصد بپوشانید. حدود دو دقیقه هم بزنید سپس دانه ها و اسید را در یک صافی بریزید. دانه ها را کاملا بشویید. دانه ها را در یک کاسه با آب ولرم بریزید و اجازه دهید یک شب بماند. هل را در اواخر تابستان و چاییز در مناطقی با دمای ۱۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد رشد می کند.

    اگر در فضای باز هل را کاشت می کنید، بذرهای خود را با فاصله ½ تا ۱ اینچ از هم، در عمق حدود ⅛ اینچ در مکانی نیمه سایه بکارید. گیاه هل خاک هوموس غنی را که کمی اسیدی ( PH بین ۵/۵ تا ۶/۸ )است ترجیح می دهد. داطراف خاک هل را با مالچ نی یا علف بپوشانید. جوانه زنی می تواند بین ۲۰ تا ۴۰ روز طول بکشد. ریزوم‌های هل را که حداقل یک سال از عمرشان می‌گذرد، به دو ساقه در حال رشد تقسیم کنید تا گیاهان بیشتری داشته باشید. از همه مهمتر، زمین را مرطوب نگه دارید. آنها خاکی را که خشک می شود دوست ندارند. اگر باران زیاد نباشد به طور منظم آبیاری کنید. گیاهان هل خود را گهگاهی مه آلود کنید، زیرا آنها به طور بومی به رطوبت زیاد عادت دارند.

    کاشت گیاه هل در مزرعه

    کاشت گیاه هل در مزرعه

    کاشت گیاه هل در گلدان

    می‌توانید دانه‌های هل را در گلدان بکارید، بنابراین می‌توانید گیاه را به داخل خانه ببرید تا زمستان‌گذرانی کند. اگر هل را در گلدان کاشته اید، وقتی دما به زیر ۵۰ درجه فارنهایت رسید، آن را داخل بیاورید. گلدان را در محلی قرار دهید که ۶ تا ۸ ساعت نور روشن اما فیلتر شده داشته باشد. گیاهان هل E. cardamomum که در ظرف رشد می‌کنند می‌توانند به ریشه متصل شوند، که می‌تواند مانع از شکوفایی شود. اگر مشکوک به این موضوع هستید، گیاه خود را تقسیم کنید. بعد از حدود سه سال منتظر گل های هل باشید. ریزوم ها ممکن است ۱۰-۱۵ سال زنده بمانند. از زمستان تا اواسط تابستان گیاه خود را هر دو هفته یکبار با کود نیتروژن بالا و پتاسیم کم تغذیه کنید. شما گیاهی به ارتفاع ۳ تا ۸ اینچ در یک گلدان عمیق ۳ اینچی خواهید داشت.

    آفات و بیماری های گیاه هل

    ممکن است حشره تریپس را روی گیاهان هل مشاهده کنید که می توانید با تله آنها را از بین ببرید. از آفات دیگر گیاه هل به کرم ساقه خوار، شته، کنه و کرم ریشه اشاره کرد. نماتدها سبب رشد کم و آسیب به گیاه هل می شوند. بیماری گیاه هل توسط اوومیست ها یا قارچ های ریزوکتونیا سولانی، فیتوفتورا، فوزاریوم و ویروس موزاییک  ایجاد می شود. با تمیز نگه داشتن منطقه رشد و حذف مواد مرده گیاهی از گسترش آن جلوگیری کنید و همچنین می توانید این مشکلات را با قارچ کش درمان کنید.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید
    آفات و بیماری های گیاه هل

    آفات و بیماری های گیاه هل

    برداشت گیاه هل

    در قاعده، ساقه‌ های گیاه هل براکت‌های بلندی از گل‌ها را تشکیل می‌دهد که سپس به غلاف‌های بذر تبدیل می‌شوند. این غلاف های بذر هل ممکن است در پاییز، ۳۰-۴۰ روز پس از گلدهی، با دست برداشت شوند.
    زمان برداشت می تواند مشکل باشد. شما باید غلاف ها را درست قبل از رسیدن کامل برداشت کنید، یک غلاف را بچینید و رنگ دانه های داخل آن را بررسی کنید. یک کپسول رسیده دارای دانه های سیاه است، در حالی که دانه های کپسول نابالغ سفید است. غلاف های رسیده به راحتی و بدون کشش زیاد از بین می روند.
    برداشت را از پایه هر ساقه شروع کنید و ساقه را به سمت بالا حرکت دهید و هر غلاف مقاوم را برای یک روز دیگر باقی بگذارید. محصول نهایی نباید بیش از ۱۰ درصد رطوبت داشته باشد.

    نگهداری و خشک کردن دانه های هل

    غلاف های برداشت شده را کاملا بشویید، ساقه ها و مواد اضافی را جدا کنید. برای حفظ عطر و طعم فرآیند خشک کردن را بلافاصله پس از برداشت شروع کنید. غلاف ها را در آبگیر در دمایی که بیش از ۱۲۰ درجه فارنهایت نباشد خشک کنید. می توانید غلاف های هل را در آفتاب خشک کنید. اگر این روش را انتخاب می کنید، توجه داشته باشید که غلاف بذر ممکن است سفید شود و رنگ سبز (از لحاظ تجاری) مطلوبیت خود را از دست بدهد.

    خواص گیاه هل

    دانه ها، روغن ها و عصاره های هل دارای خواص دارویی چشمگیر بوده و قرن ها در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. گیاه هل را به عنوان ملکه ادویه ها می شناسند. خواص آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است فشار خون را کاهش دهد. محققان دریافتند این ادویه به دلیل اثر ادرارآوری که دارد، فشار خون را کاهش می‌دهد.خوردن روزانه ۳ گرم  پودر هل به مدت ۱۲ هفته باعث کاهش فشارخون می شود. حاوی ترکیبات ضد سرطانی است. اثر ضدالتهابی و ضد باکتریایی دارد. در درمان مشکلات گوارشی به کار می رود. بوی بد دهان را رفع می کند و مانع از پوسیدگی دندان می شود. گیاه هل قند خون را کاهش می دهد و در تنفس و اکسیژن رسانی به بدن نقش دارد. در کشورهای خاورمیانه هل به عنوان طعم دهنده به چای و قهوه اضافه می شود.

    منبع: How to Grow Cardamom (Elettaria cardamomum), MARY MARLOWE LEVERETTE

     

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *