تاریخ :۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزش کاشت گردو و جوانه زدن آن

آموزش کاشت گردو و جوانه زدن آن

  • آموزش کاشت گردو و جوانه زدن آن و خواص آن

    همانطور که در بسیاری از درختان میوه (مرکبات، سیب، آجیل و غیره) اتفاق می افتد، کاشت درخت گردو .Juglans regia L از طریق دانه است و درخت گردو در ۷ تا ۱۰ سال اول میوه نمی دهد. چوب و میوه ی گردو به عنوان آجیل کاربرد دارد. اشارات تاریخی استفاده از آن به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در ایران برمی گردد. لقب خاص لینه (از واژه لاتین regius – متعلق به یک پادشاه) بر ارزش آن دلالت دارد. به درخت زینتی گردو صفت نجیب را نسبت داده اند. آموزش کاشت گردو و جوانه زدن آن برای بسیاری از باغدارن مفید است.

    گیاهشناسی گردو

    • درخت گردو بزرگ، تا ۲۵ متر ارتفاع و با تاج گرد است.
    • پوست صاف، خاکستری مایل به نقره ای دارد.
    • با افزایش سن، برآمدگی های مسطح بزرگ روی تنه ایجاد می شود.
    • شاخه های گردو تنومند، زیتونی-قهوه ای و خاکستری دارد.
    • جوانه های انتهایی ۶-۹ میلی متر است.
    گیاهشناسی گردو

    گیاهشناسی گردو

    • برگ ۲۵-۳۰ سانتی متر و دمبرگ ۵-۷ سانتی متر است.
    • سنبله نر ۵-۱۰ الی ۱۵سانتی متر است.
    • سنبله میوه معمولاً ۱ تا ۳ مغز  دارد.
    • گلدهی در آوریل-مه و میوه دهی در اکتبر صورت می گیرد.

    آموزش کاشت گردو و جوانه زدن آن در گلدان

    باید بذرهایی را پیدا کنید که به هیچ وجه فرآوری نشده باشند. باید بذرهای تیمار و گرم نشده باشند. بهتر است گردو پوست کنده( پوست سبز) تازه را پیدا کنید. هنگامی که دانه های طبیعی را در پاییز پیدا کردیم، باید حداقل ۱۰-۱۵ عدد از آنها را انتخاب کنیم. فقط ۵۰٪ از بذرها یا کمتر جوانه می زنند و تنها کسری از آنها به یک نهال کوچک و درخت جوان می رسند. ابتدا گردوها را به مدت ۴۸-۷۲ ساعت در آب خیس می کنیم. سپس آنها را داخل یک کیسه پلاستیکی پر از ماسه مرطوب قرار می دهیم و کیسه را به مدت ۱۲-۱۵ هفته در یخچال قرار می دهیم. حدود ۱۲-۱۵ هفته بعد، برخی از دانه ها به طور معمول جوانه می زنند.

    گردو را مستقیماً در مزرعه (در مناطقی که زمستان های معتدل دارند) یا در گلدان های جداگانه حاوی مخلوط خاک مخصوص (خاک با ماسه و کمپوست و غیره) می کاریم. باید بذرها را به صورت سطحی و در عمق ۱٫۲ اینچ (۳ سانتی متر) بکاریم و کمی با خاک بپوشانیم. سپس گلدان ها را در دمای اتاق و نزدیک پنجره قرار می دهیم تا نهال ها به نور آفتاب فراوان دسترسی داشته باشند. باید گلدان ها را مرطوب نگه دارید اما خیس نگه ندارید. هنگامی که نهال ها در فصل بهار به ارتفاع ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) رسیدند، می توانیم آنها را در ظرف بزرگتر یا مستقیماً در مزرعه، به شرط گذشتن آخرین یخبندان، پیوند بزنیم.

    کاشت گردو و جوانه زدن آن در گلدان

    کاشت گردو و جوانه زدن آن در گلدان

    آموزش جوانه زدن و کاشت گردو در پاییز

    در این نحوه از کاشت گردو، بذرهای گردو را می توان در طول پاییز و زمستان به طور طبیعی در مزرعه کاشت، اما در چنین حالتی از آنها در برابر سنجاب ها و سایر دشمنان محافظت نمی شود. اگر هدف شما برداشت آجیل برای استفاده خوراکی در پاییز است، سریع ترین و ساده ترین راه کاشت درخت جوانه دار است. خاک ایده آل برای درخت گردو یک خاک لومی عمیق، حاصلخیز و با زهکشی خوب و با pH بین ۶ تا ۷ (۴٫۳ – ۸٫۳ قابل تحمل) است. هرچند برخی از ارقام گردو در خاک رس، سنگین در سواحل رودخانه رشد می کنند.

    مناطق کاشت گردو و جوانه زدن گردو

    گردو بیشتر در چین، ایران، آمریکا، ترکیه و مکزیک کشت می شود. گردو سیاه و انگلیسی می تواند در سراسر ایالات متحده و جنوب کانادا رشد کند. با این حال، عمده باغات تجاری گردو عمدتاً در کالیفرنیا یافت می شود. در ایران در شهرهای اصفهان، کرمان، لرستان، شهرهای شمالی و کرمانشاه کاشت گردو به چشم می خورد. اگر قصد دارید درختان گردو را در ارتفاعات بکارید، می‌توانید نقاطی را انتخاب کنید که توده‌های هوای سرد به راحتی از آن خارج شوند یا از گونه‌های دیررس استفاده کنید که پس از یخبندان به خوبی جوانه می‌زنند. حاشیه رودخانه ها و مناطق خنک ساحلی برای کاشت درختان گردو مناسب هستند.

    نقش سرما بر روی درخت گردو

    مهمترین دشمن درختان گردو انگلیسی و سیاه، سرمازدگی شبانه در اواخر بهار یا اوایل پاییز است. از مناطقی که یخبندان های شبانه مکرر در بهار دارند قطعاً باید اجتناب شود. به طور کلی درخت گردو نمی تواند دمای بسیار پایین و بسیار بالا و همچنین بادهای بسیار شدید را تحمل کند. دمای بالای تابستان به میوه گردو آسیب می رساند و ممکن است منجر به کوچک شدن آجیل شود. آسیب ها تقریباً در ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) و دمای بالاتر از ۱۰۸ درجه فارنهایت (۴۲ درجه سانتی گراد) رخ می دهد. با این حال، در بین واریته های مختلف، تفاوت قابل توجهی از نظر تحمل آنها در برابر دمای بالا وجود دارد. بیشتر انواع گردو به دمای بسیار پایین زمستان حساس هستند. هنگامی که در خواب هستند، آنها می توانند دمای متوسط ​​تا ۱۴ درجه فارنهایت (۱۰- درجه سانتی گراد) را بدون آسیب جدی تحمل کنند.

    نقش سرما بر روی درخت گردو

    نقش سرما بر روی درخت گردو

    ارقام گردو برای شکستن خواب جوانه ها نیازمند سرمای خاصی هستند که بر حسب ساعت قرار گرفتن در دمای کمتر از ۴۵ درجه فارنهایت یا ۷ درجه سانتی گراد اندازه گیری می شود. به طور کلی، نیاز به سرمای گردو بین ۴۵۰ تا ۱۵۰۰ ساعت متغیر است، اما اکثر گونه ها نیاز سرمایی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت دارند. اگر این نیازها در سرما برآورده نشود، تشکیل جوانه به تأخیر می افتد که نتیجه آن کم شدن میوه و تولید است.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    انواع بیماری های گردو

    بیماری گال Crown Gal توسط باکتری Agrobacterium tumefaciens ایجاد می شود و معمولاً مربوط به درختان جوان گردو است. شایع ترین علامت گال ها (رشد بیش از حد) است که در ریشه ها، درست بالای یا زیر خط خاک ظاهر می شوند. درختان آلوده به گال قادر به انتقال آب و مواد مغذی به بخش های بالایی درخت نخواهند بود. در نتیجه کم کم ضعیف می شوند و در نهایت می میرند. این باکتری می تواند سال ها در خاک زنده بماند.

    سوختگی گردو یک بیماری باکتریایی است که توسط Xanthomonas juglandis ایجاد می شود. شایع ترین بیماری درخت گردو است که شاخ و برگ و میوه را درگیر می کند. اغلب در شرایط مرطوب ظاهر می شود. بارندگی در اواخر بهار (پس از رشد برگ) به گسترش باکتری Xanthomonas juglandis کمک می کند که باعث آسیب جدی به درختان می شود. باکتریها به کمک آب باران به بافتهای سبز منتقل می شوند و گیاه را آلوده می کنند. یخبندان بهاره اغلب می تواند در مناطق کوهستانی خسارت ایجاد کند.

    بیماری های گردو

    بیماری های گردو

    پوسیدگی ریشه آرمیلاریا، پوسیدگی ریشه Phytopthora و سفیدک پودری نیز از بیماری های شایع درخت گردو هستند.

    علایم بیماری سوختگی گردو

    1. هسته های گردو کوچک، پژمرده و مومیایی می شوند یا تغییر رنگ می دهند.
    2. ضایعات در پوست درخت و برگ ظاهر شوند،
    3. شاخه های جدید آلوده ممکن است از بین بروند.

    خواص گردو برای بدن

    گردو به سلامت قلب کمک می کند و از انسداد شریان قلب جلوگیری می کند، گرد دیابت را کاهش می دهد. به تعادل فشار خون و کاهش استرس کمک می کند. گردو فعالیت مغز را زیاد می کند و برای حافظه مفید است. مغز گردو باعث کاهش وزن می شود. گردو حاوی مواد فنلی است که به خواص آنتی اکسیدانی آن اشاره می کند. پوست درخت گردو Juglans Regia در برابر میکروبهایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک موتانس، اشریشیا کلی، سودوموناس آئروژینوزا و مخمر کاندیدا آلبیکنس شناخته شده است. گردو می تواند در درمان عفونت های لثه و کاهش تشکیل پلاک در دندانها مفید باشد. به تامین انرژی بدن و رفع خستگی کمک می کند.

    منبع :

    1. www.wikifarmer.com/how-to-grow-walnut-tree-from-nut
    2. www.housing.com/news/juglans-regia
    3. www.permaculturenews.org/2016/11/23/essential-guide-everything-need-know-growing-walnuts-juglans-regia

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *