تاریخ :۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تأمین امنیت غذایی و چالشهای آن

    یکی مزایای اجتماعی باغکشت تأمین امنیت غذایی است. مطالعات در کشورهای گوناگون نشان می دهد که تاثیرات اجتماعی و فرهنگی در جوامعی که به فعالیت باغکشتی مشغول هستند بسیار متفاوت است. از مزیت اجتماعی باغکشتها میتوان به افزایش مواد غذایی و امنیت غذایی در بسیاری از شرایط اجتماعی اقتصادی و سیاسی، بهبود بهداشت خانواده و ظرفیتهای انسانی اشاره کرد. اساسی ترین فایدهٔ اجتماعی باغکشتها ناشی از کمک مستقیم به امنیت غذایی خانوار با افزایش دسترسی استفاده از مواد غذایی است. به بررسی تأمین امنیت غذایی و چالشهای آن در این مطلب از سایت دی مگ می پردازیم.

    باغکشتها موجب دسترسی آسان به محصولات زراعی و باغی تازه و منابع غذایی حیوانی در مناطق شهری و روستایی می شوند. اقلام غذایی حاصل از باغکشت  به طور چشمگیر و مداوم نیازهای انرژی و مواد مغذی خانواده را تأمین می کند. مطالعه ای توسط آچس و ترا در اوایل دهه ۱۹۳۰ در مورد باغکشتها انجام شد که نشان داد باغکشتها ۱۸ درصد از کالری و ۱۴ درصد از پروتئین مصرفی خانواده های کیوتایننگن را در اندونزی تأمین می کند. مطالعات دیگری درباره باغکشتها اشاره به ارتباط مستقیم و مثبت میان باغکشتها و وضعیت تغذیه ای خانواده ها و افزایش مصرف مواد غذایی خانوار با افزایش تولید مواد غذایی در خانواده دارد.

    اهمیت باغکشتها در تولید مواد غذایی

    تجربه ها نشان دهنده پتانسیل باغکشتها برای اضافه کردن، تأمین مواد غذایی  و امنیت غذایی food security برای تغذیه بهتر خانواده ها و برتری و مزیت آنها مانند یک زیست بوم مرکب است. توجه به اهمیت باغکشتها در مناطق استوایی افزایش یافته است. غذاهای تولیدی باغکشتها از محصولات باغی تا محصولات حیوانی متنوع است. بیشتر گیاهانی که در باغ استفاده می شوند، شامل ادویه ها، گیاهان دارویی، داروها و علوفه برای حیوانات است. در باغکشتها یا همان پرماکالچر غالب بودن درختان میوه متداول است به ویژه هنگامی که برای اعضای خانواده از بابت برنامه غذایی مناسب، ویتامینها و الیاف اهمیت داشته باشد و دیگر گونه ها شامل گونه های خوراکی خودرو یا اهلی است که در رده بعدی قرار دارند.

    اهمیت باغکشتها در تولید مواد غذایی

    تولید مواد غذایی و اهمیت باغکشتها

    • باغکشتها به منزلهٔ مکانی برای تولید محصول یا محصولات اصلی کشاورزی نیستند.
    • محصولات زراعی و ریشه ای محصولات اصلی در باغکشتهای جزایر اقیانوس آرام هستند.
    • خانواده هایی که از لحاظ مالی فقیر هستند، برای تأمین مواد غذایی و نیازهای ثانویهٔ به باغکشتها وابسته اند.
    • به کمک های اعطایی مانند زمین و سرمایه کمتر نیازمند هستند.
    • معمولاً در باغکشتها تعداد درختان میوه به علت اینکه فضای بسیاری به خود اختصاص می دهند کم است.

    فواید باغکشتها در تامین مواد غذایی

    خانواده هایی که قادر به پرداخت هزینه فراورده های حیوانی برای تأمین نیازهای غذایی خود نیستند، باغکشت منبعی ارزان قیمت برای غذاهای مغذی است. خانواده ها با باغبانی کردن می توانند دسترسی بهتری به مواد غذایی گیاهی و حیوانی داشته باشند این کار به بهبود برنامه غذایی، افزایش توانایی زیستی و جذب مواد مغذی منجر می شود. مارش (۱۹۸۸) بیان کرد، باغکشتها دسترسی آسان و هر روزه را به مجموعه ای از غذاهای تازه و مغذی برای خانواده فراهم می کند بر این اساس، خانوارهایی که باغکشت دارند بیش از ۵۰ درصد از سبزیها، میوه ها، محصولات غده ای و سیب زمینی را از باغ خود به دست می آورند.

    • در حمایت از این فرضیه مطالعات مختلف نشان داد که باغکشتها علاوه بر کالری، مکملی برای برنامه غذایی اند.
    • شامل بخش قابل توجهی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و منجر به غنی شدن برنامه غذایی متعادل به ویژه برای کودکان در حال رشد و مادران می شود.
    فواید باغکشتها در تامین مواد غذایی

    فواید باغکشتها در تامین غذا

    • گیاهان در باغها به ویژه ادویه ها و سبزیها به منزلهٔ افزایش دهنده طعم چاشنی و چای استفاده می شوند.
    • بنگلادش موفق به افزایش مصرف ویتامین آ از طریق گنجاندن و پرورش مواد غذایی غنی از این ویتامین در برنامه های ملی باغکشتها شده اند.

    چالشها در تأمین امنیت غذایی

    • ادغام فعالیتهای دام و مرغ با باغکشت، موجب تقویت امنیت غذایی خانواده از طریق تولید شیر تخم مرغ و گوشت می شود.
    • فراورده های دامی که در باغکشتها تولید می شوند منبع غنی از پروتئین حیوانی هستند.
    • گاهی در برخی نقاط باغکشت داران نیز به کشت قارچ و پرورش زنبور عسل مشغول اند.
    • حوضچه های پرورش ماهی را در فضای باغکشت درست کردند و موجب افزایش تولید پروتئین و دیگر مواد مغذی می شوند.
    چالشهای تأمین امنیت غذایی

    چالشهای موجود در تأمین امنیت غذایی

    مدارک و شواهد موجود در سراسر جهان نشان می دهد که یکی مزایای اجتماعی باغکشت تامین امنیت غذایی است. در نتیجه این سامانه ها حمایت های دولتها و سازمانهای غیر دولتی را به خود جلب کرده است. در برخی کشورها تولید محصولات باغکشت افزایش یافت و در کاهش گرسنگی و برطرف کردن بیماریهای ناشی از کمبود ریز مغذیها مؤثر هستند. باغکشتها جریانی کوچک اما مداوم از محصولات غذایی اند که برای امرار معاش در دسترس خانواده هاست. همچنین باغکشتها برای افراد خیلی فقیر و مناطق پرجمعیت با اراضی محدود، اصلی ترین منبع غذایی است.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    امنیت غذایی در جهان چگونه است

    • باغکشتها مواد غذایی را برای خانواده های محروم و خانواده هایی که در تولید منابع غذایی فقیر هستند فراهم می کنند.
    • این خانواده ها با داشتن یک قطعه زمین کوچک و با استفاده از نهاده های اندک، تولید در حد تغذیۀ خانوادۀ خود را خواهند داشت.
    • مطالعه ای درباره باغکشتها در کوبا نشان داد که مردم این کشور از باغکشتها مانند راهبردی برای افزایش انعطاف پذیری و اطمینان از امنیت غذایی در مواجهه با بحران اقتصادی و انزوای سیاسی استفاده میکنند.
    • خانواده های کوبایی برای کاهش کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه در محدوده زمانی معین، غذاهای اصلی، برنج و حبوبات را از طریق جیره بندی به دست می آورند.
    امنیت غذایی در جهان چگونه است

    امنیت غذایی در جهان

    • این خانواده ها برای به دست آوردن محصولات غذایی به منظور  تأمین تنوع در برنامه غذایی خود به باغکشتها متکی هستند.
    • باغکشتها منبعی قابل اطمینان و راحت برای تأمین غذا و امنیت غذایی، فیبر و سوخت برای خانواده هاست که در شرایط فشار جمعیت و محدودیت منابع به منزلهٔ سیستمی قوی برای تأمین امنیت غذایی و مواد غذایی عمل می کند.

    در لیما پایتخت پرو، با فعالیت در باغکشتها افزایش دسترسی به کربوهیدرات ها و سبزیهای غنی از مواد مغذی و میوه هایی که به دلایل اقتصادی در دسترس ساکنان مناطق زاغه نشین نیست تامین می شود. شاخص گرسنگی جهانی نشان دهنده این موضوع است که بی ثباتی سیاسی موجب افزایش گرسنگی و فقر در کشورهای متأثر از جنگ می شود.

    منبع : کتاب باغکشت ها و تنوع زیستی در کشاورزی، ۱۳۹۴

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *