تاریخ :۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آفات و بیماری های گیاه گل جگن و درمان آن

آفات و بیماری های گیاه گل جگن و درمان آن

  • آفات و بیماری های گیاه گل جگن و درمان آن

    گیاه جگن با نام علمی Carex brunnea و نام انگلیسی Japanese Sedge Grass جزء گیاهان همیشه سبز، با ارتفاع حدود ۴۵ سانتی‌متر و با دسته‌هایی از برگ‌های باریک سبز روشن است. در طول تابستان نیز، خوشه های گل قرمز قهوه ای را در شاخ و برگ ایجاد می کند. در خاک حاصلخیز مرطوب اما با زهکشی خوب در آفتاب کامل یا نیمه سایه رشد میکند. از اواسط بهار تا اوایل تابستان از طریق تقسیم تکثیر می شود. برای هرس گیاه گل جگن برگ های مرده گونه های همیشه سبز را در تابستان جدا کنید. در این مقاله از دی مگ به موضوع آفات و بیماری های گیاه گل جگن و درمان آن و همچنین خواص درمانی گل جگن و روش مصرف آن به عنوان داروی گیاهی می‌پردازیم.

    ۱- برگها رشد ندارد و پژمرده هستند

    علت پژمرده شدن گیاه، کم بودن تغذیه است. باید تغذیه اش را نسبت به قبلا زیاد کنید. هر چند هفته یکبار آن را با کود مناسب تغذیه کنید. این عمل احتمالا باعث میشود دیگر پژمرده نبوده و رشد خوبی را داشته باشد.

    ۲- برگهای گل جگن خشک و چروکیده است

    1. حرارات جایی که نگهداری می کنید بسیار زیاد است.  باید آن را به محلی خنک تری ببرید.
    2. حتما دفعات سم پاشی و یا غبار پاشی را نیز زیاد تر کنید.

    ۳- برگها ظرافت خود را از دست داده اند و لاغر هستند

    بیش از حد ممکن به گیاه تغذیه داده اید. باید تغذیه گیاه را تا زمانی که مثل اول شود قطع کنید. زمانی که مثل اول شد باز باید تغذیه را دهید به شرطی که مقدار کمی بدهید.

    ۴- برگهای گل جگن نازک و به راحتی خراب میشود

    باید آبیاری گل را نسبت به قبل بیشتر کنید. نگذارید که سطح گیاه خشک شود. باید دفعات در هفته را نیز نسبت به قبلا بیشتر کنید.

    ۵- برگها از ریشه خراب میشوند

    این اتفاق زمانی می افتد که آب آن را بیش از حد ممکن بدهید. زمانی که دیدید که سطح خاک خشک نمی باشد، نباید باز آب دهید. باید بگذارید تا کاملا خیس شود و بعد باز آب دهید.

    ۶- خط سفید گل جگن از بین رفته است

    علت از بین رفتن خط سفید، به دلیل تاریک بودن محیط می باشد. باید آن را به محل روشن تری ببرید.

    ۷- روی گیاه لکه های قرمز و قهوه ای وجود دارد

    علت آن حمله حشرات مزاحم می باشد که آفت نام دارند. میتوانید با سم پاشی و آن هم ۲ بار در هفته از شر آنها خلاص شوید. این کار را باید تا زمانی که لکه ها از بین برود انجام دهید.

    ۸- ریشه های گل جگن روی خاک آمده است

    زمانی که ریشه به روی خاک می آید، زمان آن رسیده است که آن را در گلدان بهتر و بزرگ تری بگذارید. همچنین باید این گیاه در ۳ گلدان گذاشته شود.

    ۹- حذف برگ های خشک

    زمانی که برگ گیاه گل جگن زرد شد، باید آن را قطع کرد و برگ رو به روی آن را نیز قطع کنید تا تعادل بین آن ها برقرار شود. برگهای گیاه گل جگن دارای رنگ های بسیار زیبا و جذابی میباشد که باعث جذب مشتری میشود و همچنین این گیاه دارای برگ های سبز و بسیار زیبا است.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید

    آفات گیاه جگن

    بودن کنه تار عنکبوت و حشرات از مهم ترین آفات گیاه گل جگن زینتی می باشد که باعث آسیب دیدن گیاه می شود. شما می توانید با غبار پاشی بر روی گیاه، رطوبت آن را تامین کرده و باعث رشد بهتر گل خواهد شد و همچنین از جذب حشرات جلوگیری می کند. میتوانید شما هفته ای ۳ الی ۴ بار با آب ولرم و سم مخصوص، گیاه گل جگن زینتی را غبار پاشی و یا سمپاشی کنید و از دست هر حشرات مزاحم راحت شوید.

    نصب قیم گل جگن

    گیاه گل جگن جوان و یا از عمر آن ها کمی گذشته است و همچنین ساقه های تازه ای دارند و قلم زدن آن بسیار سخت است. می توانید یک نخ را به عنوان قیم در محلی که ساقه است، ببندید و یک پلاستیک دور آن بکشید. همچنین باید گفت که اگر برگ ها ضخیم هستند و در برابر هوای خشک مقاوم اند، بهتر است آن را غبار پاشی کنید و آن را در محل مرطوب و به دور از هوای خشک بگذارید که باعث شادابی آن شود. یادتان باشد بعد از اینکه گل را خریداری کردید آن را در نزدیک شیشه ماشین قرار دهید تا هوا بخورد و سالم بماند.

    خواص درمانی گل جگن

    در طب سنتی از فرآورده های گیاه مزبور برای پیشگیری از نقرس روماتیسم و التهاب مفاصل، برای درمان بیماری های پوستی استفاده میشود. همچنین از این گیاه به عنوان معرق و مدر و نیز جهت درمان بیماریهای آمیزشی، نفخ قولنج، بیماریهای کبد، دیابت، آماس سل ریوی و فقدان قاعدگی استفاده شود.

    روش مصرف گیاه جگن به عنوان داروی گیاهی

    در طب سنتی از خیسانده سرد و جوشانده گیاه مزبور استفاده می گردد. برای تهیه جوشانده میبایست ۳ گرم از گیاه به یک فنجان آب افزوده شود خیسانده سرد نیز با افزودن ۲ قاشق چای خوری از دارو به یک چهارم لیتر آب تهیه میگردد. مقدار متوسط مصرف روزانه این گیاه به صورت جوشانده ۳ گرم و مقدار مصرف خیسانده سرد آن، یک فنجان است که ۲ تا ۳ بار در روز مصرف میشود.

    عوارض جانبی و هشدارهای لازم درباره گل جگن تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی مضر و خطرناک ناشی از مصرف صحیح و اندازه گیاه معلوم نشده است ولی به کمک بسیاری زیادی را به شما میکند.

     

    منبع: طرز نگهداری و پرورش انواع گیاهان آپارتمانی، مینا امیری مهر، اهواز، آفرینش مهر، ۱۳۹۹

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *