تاریخ :۱۰ فروردین ۱۴۰۳
بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی

بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی Blossom End Rot of Tomato

  • بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی Blossom End Rot of Tomato

    در این مقاله از دی مگ به معرفی بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی Blossom End Rot of Tomato، علایم بیماری، چرخه بیماری و مدیریت تلفیقی آن می پردازیم. این بیماریبه عنوان پوسیدگی سیاه و یا پوسیدگی خشک خوانده میشود. این بیماری تا سال ۱۸۸۱ ناشناخته بود و در سال ۱۸۸۸ شرح داده شد. خسارت بیماری در بعضی مزارع تا ۵۰ درصد محصول گزارش شده است و در بوته های هرس شده بیشتر دیده میشود.

    بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی علاوه بر گوجه فرنگی روی فلفل و هندوانه نیز دیده میشود. این بیماری در ایران در سطح مزارع گوجه فرنگی و هندوانه شیوع دارد. در میان عناصر شاید کلسیم مهمترین عنصر معدنی در تعیین کیفیت میوه و ماندگاری میوه باشد.

    علایم بیماری بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی

    علایم در محل گلگاه دیده میشود و در ابتدا لکه ها کوچک و آب سوخته در میوه های سبز در محل نوک میوه و درست در مقابل محل دم میوه ظاهر دیده میشود. لکه ها همزمان با رسیدن میوه تیره شده و ناحیه سیاه شده خشک و چرمی میشود که قطر آنها به ۱ سانتی متر میرسد و معمولاً میوه های آلوده زودتر از میوه های سالم میرسند. لکه ها در هندوانه بزرگتر و گسترده تر هستند.

    بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی

    بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی

    عامل بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی

    اگرچه فاکتورهای متعددی شامل تنش های محیطی وارد آمده به گیاه، در ایجاد بیماری دخیل هستند. ولی کمبود کلسیم از فاکتورهای اصلی است. هنگامیکه میوه در حال رشد سریع باشد، دچار کمبود کلسیم شده و در نتیجه بافت مضمحل شده و به رنگ سیاه در آمده و در ناحیه گلگاه خشک و فرورفته میشود. علت اصلی بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی، کمبود کلسیم قابل جذب در خاک و یا افزایش نمک های M AT NH4 و Na در خاک شناخته شده است.

    بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی با سرعت رشد و توسعه گیاه و نوسان رطوبت خاک مرتبط است. برخی پژوهشگران معتقدند که کاربرد ازت بیش از حد و یا ازت به فرم آمونیوم سبب وقوع بیشتر بیماری می شود، زیرا آمونیوم در جذب توسط گیاه با کلسیم رقابت میکند. گیاهانی که رشد سریع دارند و یا قسمتهایی از میوه که به شدت در حال رشد هستند، در معرض این بیماری قرار دارند و از طرفی عنصر کلسیم که عنصر چندان متحرکی نیست. با کمترین نوسان یا تنش کم آبی کمبود آن در گیاه حادث میشود. سایر فاکتورها مانند خاک سرد دمای بالا و آب زیاد در زمین نیز در وقوع و تشدید بیماری مؤثرند.

    جشنواره پاییزه
    جشنواره فروش بذر های خاص و کمیاب با بیش از ۱۲۰۰ رقم تنوع
    همین الآن خرید کنید
    عامل بیماری Blossom End Rot of Tomato

    عامل بیماری Blossom End Rot of Tomato

    مدیریت تلفیقی بیماری (IDM)

    1. تنظیم رطوبت خاک مهمترین اقدام برای پیشگیری بیماری پوسیدگی گلگاه میوه گوجه فرنگی است.
    2. آبیاری منظم و رطوبت یکنواخت در مزرعه بخصوص در مدت تشکیل میوه میتواند بیماری را کاهش دهد.
    3. کاشت در زمین دارای زهکشی مناسب و دارای تهویه کافی و حاوی کود دامی پوسیده کافی
    4. در شرایط هوای مرطوب شخم کافی جهت تبخیر آب اضافی انجام شود.
    5. آزمون خاک و مدیریت صحیح کودی. استفاده از کودهای سوپر فسفات بیشتر و یا با میزان فسفر بالا با نسبت NPK به میزان ۴-۱۲-۴ و ۵-۲۰-۵ و کاهش قلیائیت خاک یطوریکه pH به سمت اسیدی تا حدود ۶/۵ نزدیک شود.
    6. افزودن آهک یا سنگ آهکی دولومیتی یا غنی از کلسیم ۲ تا ۴ ماه قبل از کاشت.
    7. جلوگیری از وارد آمدن هر گونه تنش محیطی یا شرایط سخت و نامطلوب برای نشاءها قبل از جابجایی.
    8. رشد معمول گیاه در خزانه و مزرعه
    9. قرار ندادن نشاء در معرض شرایط سخت قبل از جابجایی
    10. محلول پاشی بوسیله کلرور کلسیم ۴/۵ تا ۵/۵ کیلوگرم و نیترات کلسیم به میزان ۹ کیلوگرم در ۱۰۰ لیتر آب برای یک هکتار موفقیت آمیز بوده است.

    منبع: کتاب بیماری های مهم صیفی، جالیز و سبزی در ایران، مصطفی درویش‌نیا، علی دهقانی. انتشارات سروا و تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی(تاک)، ۱۳۹۳.

     

    امتیاز شما به این مقاله چقدره؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    اشتراک‌گذاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *